lördag 2 januari 2010

Poliser vs övervakning - pest eller kolera?

Isobel Hadley Kamptz skriver tänkvärt om rädslan för polisen. Ökar tryggheten med antalet poliser på gatorna?

Själv tror jag att den rädslan beror på att man idag främst möter polisen i jobbiga situationer - när man blivit utsatt för någonting, när det är bråk på gång, eller när de vill att man ska flåsa i en alkoholmätare. Det är otrevligt att möta polisen när man kör på vägen, för genast sticker blicken till hastighetsmätaren. Visst finns det en rädsla för farbror blå, eller åtminstone ett obehag! Samtidigt så flyttar polisen från närpoliskontor som man inte har råd med in till stora skrämmande byggnader med en obehagligt federal känsla.

Men det är sällan idag som man bara ser en polis gå omkring (annat än när människor är fulla). Visst förstår man att resurserna dras till risksituationerna, men det finns platser som är obehagliga, där jag känner att en polisnärvaro skulle öka tryggheten. T.ex. järnvägsstationer sent på kvällen, torg osv.

Frågan är också... om vi inte känner oss tryggare av polisen, vad skulle vi bli tryggare av? Fler övervakningskameror? Det är nästan ännu värre, för då kommer vi snart att lura i oss själva att de brott som inte fastnar på kamera inte är verkliga. Det som kan ses och dokumenteras med bildbevis har hänt - övrigt inte. Det minskar antalet brott i våra sinnen. Kan detta vara syftet? Är det en falsk säkerhet som vi sveper in oss i bland alla dessa kameror - som kommer att se och identifiera min mördare när han hugger mig i magen?

Personligen tar jag hellre några extra poliser på stan än fler kameror. Sorry, Isobel, men jag tycker att kamerorna är betydligt mycket otrevligare än snuten.

Läs även andra bloggares åsikter om , , ,

3 kommentarer:

Taura-Tierno sa...

Håller med helt och hållet. Finns mycket creepy ställen, speciellt på kvällarna, där åtminstone jag har känt mig oerhört betryggad utav att se ett par poliser vandra/åka runt.

Anonym sa...

Maktelitens uppbyggande av alltmer övervakning sker inte för vår trygghets skull. Den sker för att makteliten ska kunna förslava folket mer och mer. Polisen behövs, men inte mer nu än tidigare. Att man trots detta försöker ge sken av att polisen behöver få ökade befogenheter hela tiden, och att kameror ska upp på fler och fler platser, är enbart för att kontrollsamhället är nödvändigt för att allmänheten ska kunna förslavas, så att ingen till slut vågar protestera mot vad makthavarna gör. Vi är på väg mot en diktatur, en global Orwellsk diktatur.

Anonym sa...

Jag skulle inte ha något emot mer polisresurser, men då ska det gå till vettiga saker och inte till övervakningssystem.

Övervakning tar inte bort problemen - det flyttar bara på dem.

Fler poliser bidrar dock till att förhindra och lösa brott.

Stella och Molly

Stella och Molly