lördag 30 januari 2010

Piratfolkets frågor

Enligt min Humla ställer några frågor som alternativ till Filmfolkets vinklade frågor. Självfallet antar jag utmaningen och svarar!

1. Vilket är din bästa nedladdning någonsin?

Svårt val... mest använt har nog små nyttoprogram som Daemon eller VLC blivit. Just nu pillar jag mycket med Audacity. Oscuro's Oblivion Overhaul är en riktigt bra game-mod av Oblivion. Gillar också mina WoW-addons. Miranda är ett måste!

2. Hur brukar du oftast rösta, har du exempelvis testat något av alla de svenska vårdskolaomsorg-alternativ som klumpat ihop sig i Mittens Rike?

Jag har bara en röst, och jag vill att det ska framgå tydligt vad jag säger med min röst. Och det ska vara något mer än "öh, jag gillar det här partiet i allmänhet och jag är typ okej med att de släpper typ 99% av sina frågor och istället slavar åt (m) eller (s). Typ. Och kanske möjligen att de ändrar sjukskrivningslängden från 3 månader till 90 dagar och byter namn på det till rehabiliteringsskrivningslängd, det vore typ bra."

3. Tycker du att rättssäkerhet, budbärarimmunitet och brevhemlighet är viktigare för samhället än att en välmående bransch med en armé av gråterskor får idka utpressning mot barnfamiljer?

Oh ja.

4. Hur tycker du att man ska minska konkurrenstrycket från den illegala underhållningskartellen för de legala aktörer som distribuerar kultur via nätet, bland annat på The Pirate Bay?

Genom att ta hårdare tag mot företag som beter sig svinigt mot folk. Att skicka ut kravbrev eller hota med utpressning så som har förekommit borde t.ex. leda till brottsutredning och stränga straff.

5. I många europeiska länder fanns en gång i tiden så kallade black rooms där maktens lakejer öppnade och kontrollerade all post. Tycker du att vi ska ha samma regler i Sverige?

Låt mig fundera lite på den. Jag kom inte på något tillräckligt fyndigt.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,

Inga kommentarer:

Stella och Molly

Stella och Molly