fredag 29 januari 2010

Miljömål vs funktionalitet i samhället

För att tala om någonting icke-piratigt (och bara för att inte skapa förvirring så vill jag poängtera att nedanstående är mina egna högst personliga åsikter) så läste jag i morse en artikel om att man funderar på att höja trängselskatterna i Stockholm till max 210 kronor per dag.

Många tycker att det är dyrt såklart, andra pratar om att miljömålen är viktigare än allt annat (jag undrar om dessa människor ens kan rabbla upp miljömålen), ytterligare andra menar att man inte ska använda trängselskatter för att uppnå miljömål, utan istället höja bensin- och fordonsskatter. Folk borde åka kollektivt istället.

Personligen känner jag mig mest trött på denna diskussion.

Som jag ser det så har vi de stora problemen i storstäderna, där det är konstanta trafikinfarkter och mycket onödigt avgasande. Och detta trots att det ofta finns tillräckligt bra kollektivtrafik. Då är det väl ändå där som problemet är, och inte hos bilismen i allmänhet?

Problemet med att höja bensin- och fordonsskatter är att det drabbar alla bilister hårt, istället för de bilister som kör i onödan. Jag menar - det är inte familjen som bor 10 mil från närmaste tätort i Norrland som är ett miljöproblem - de behöver sin bil för att kunna bo och fungera där ute. Problemet är inte heller personen som bor i Linköping och jobbar i Söderköping och kör den sträckan varje dag - för det finns inget alternativ då det inte finns någon användbar kollektivtrafik mellan städerna.

Om man höjer bensin- och fordonsskatter så drabbas de som inte har något annat val än att använda bilen, och det slutar med att vi i övriga landet får betala för Stockholm. Bottom line. Vansinneshöjer man bensin- och fordonsskatter så måste vi fortfarande använda bilen eftersom kollektivtrafiken "på landet" SUGER, medan stockholmarna kan välja t-banan om de tycker att det blir för dyrt att köra och rycka på axlarna åt problemet. Trafiken i Stockholm minskar något, luften i Stockholm förbättras något och folk i glesbygden blir mycket fattigare.

Heja miljömålen. Snälla, låt oss som inte har något annat val än att ta bilen betala för att folk i storstäderna inte åker tillräckligt kollektivt.

Personligen ser jag inte riktigt vad man prompt ska in och köra i storstäderna för. Man får ju rabies och dödsskräck av att köra runt där. Jag har i alla fall tur - jag har den säkraste bilen som finns. Den är nämligen KNALLGUL i samma nyans som en postbil, vilket innebär att den syns. Hej här kommer jag, GUL BIL FÖR HELVETE!!!!

Till och med Arthur Dent på bakfyllan registrerade att bulldozern utanför hans fönster var GUL.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,

6 kommentarer:

Anonym sa...

Hela den här debatten är ett stort skämt iaf.

Förra regeringen gick med på Etanolsubventioner och satsade stort. Resultat: nu finns en massa etanolbilar som släpper ut MER än motsvarande bensinbil. Jag betvivlar starkt att det finns en gubbe i molnen som håller en skylt med "Bra CO2 hit" i ena handen och "Dålig CO2 dit" i den andra. Faktum är att en Etanolbil pustar ur sig ung. 30% mer CO2 än en bensinbil. Till detta kommer att man får hugga ner halva regnskogen för att täcka etanolbehovet om alla skulle använda det istället.

Sen vill både vänster och högerblocket mjölka alla bilister i Storstockholmsområdet på flera tusenlappar i extra skatt varje månad. Att göra folk fattiga är ju sååå miljövänligt, eller? Nej just det, då börjar man köpa kinesiska billighetsprodukter i allt större utsträckning och vi vet ju hur fabrikerna i vissa delar av Kina ser ut.

Sist men inte minst så verkar varken höger eller vänsterblocket fatta vilka konsekvenser det har på samhället och ekonomin att höja fordonsskatt, bränsleskatt och trängselskatt. Mitt företag kommer helt enkelt inte att ha råd att anställa fler människor eftersom vi behöver bil för att kunna träffa flera kunder varje dag och kostar det så mycket, ja ... då ryker tjänster, så enkelt är det. Samtidigt som allt annat kommer bli dyrare (dem flesta saker måste trots allt transporteras med bil till butikerna).

Det finns dock så mycket mer i hela miljödebatten som känns rent taget ur luften, samtidigt som man förlöjligar och tystar ner alla vetenskapsmän som försöker se det hela lite mer nyanserad.

Anonym sa...

Här i Östergötland går man också in för att försvåra så mycket som möjligt för kollektivresenärerna. Man kan t.ex. inte lösa en biljett på bussen - man måste antingen ha med sig en mobil eller gå till ett serviceställa och köpa ett busskort. Besökande i området har ofta problem, för de får ingen ersättning för bussresan om de inte kan visa kvitto, och de har inte tid att leta upp försäljningsställen. resultatet är att de tar taxi. Det måste ju vara lätt att resa kollektivt!!!

Lule sa...

Ja hela debatten är vansinnig. Tydligen aka inte folk kunna bo i glesbygden - vem har råd att bo där ute där lönerna är lägre, det inte finns någon kollektivtrafik och vi ska köra mindre bil trots att luften här uppe redan är bland världens bästa?

Bill sa...

Bilisterna i Stockholm kan nog dock köra lite mindre...

Jag bodde och jobbade där i ett par år, och körde mycket bil. Tyckte att jag behövde det för att ta mig till och från jobbet. Men det fungerande faktiskt fint att åka tunnelbana och köra någon enstaka gång när jag behövde åka på ärenden.

Det fungerar om man planerar sitt liv.

Bättre om folk här betalar för trängseln, ser ingen anledning till varför folk på landet ska få dyrare bensinräkning.

Anonym sa...

Etanolbilarna är värsta miljöboven, och elbilarna är än så länge inget alternativ (även om jag tror mer på den idén). bara idiotiskt att tro att man minskar miljöproblemen geom att pungslå folket på detta vis. de som mest behöver en bil för att kunna fungera i sin vardag är de som får stå för notan för de som åker i onödan och hela vår infrastruktur är byggd för bilarna! Vi ska rädda saab, men fan ta oss om vi kör bil.

Anonym sa...

Tack Bill, önskar att de andra kommentatorerna här som rasar över hur de behöver bilen för att kunna andas kunde läsa ditt inlägg. Vi talar här bil, i en storstad, där det finns goda alternativ. Höj trängselskatten så får folk bokstavligt talat ändan ur vagnen.

Stella och Molly

Stella och Molly