torsdag 28 januari 2010

Författaren (pp) till Anna König Jerlemyr (m)...

Idag skickade jag nedanstående mail till Anna König Jerlemyr (m) appropå det hon skrev som svar på dessa frågor. Jag undrar hur hon kommer att svara?


Hej Anna!

Jag läste dina svar på filmfolkets frågor och såg bland annat detta svar:

"3. Tycker du att film- och tv-skapare ska ha rätt att ta betalt för sitt arbete även på Internet?

Självfallet. Precis lika självklart som att en författare ska kunna leva på intäkterna från sina böcker."

Jag måste då ställa dig en fråga angående detta... jag är nämligen författare och gav ut en bok i julas. Jag har hittills tjänat ungefär 600 kr på den i form av försäljningsintäkter och gåvor. Men det är lite svårt att leva på dessa intäkter, särskilt som jag också har haft produktionskostnader.

Om det är självklart att jag ska kunna leva på intäkterna från min bok... så undrar jag vem jag kan vända mig till med klagomål i det här ärendet? 600 kronor på en månad räcker inte att leva på.

Snälla hjälp mig, jag är författare och har väl enligt dig rätt att leva på intäkterna från min bok!

/mvh, Anna, 29, författare och ekonom

Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,

7 kommentarer:

Prolen sa...

Bra Anna.
Pårrom bara.

Karl Jansson sa...

Förstår inte riktigt? Skriver man en bok så tar man väl risken att ingen köper den och att den därav inte inbringar några pengar?
Anna syftar väl snarare på att man ska ha MÖJLIGHET att kunna leva på sitt författarskap.

Är man sedan en författare som skriver böcker som ingen vill läsa så är det väl klart att man inte kan leva på det? Precis som att du inte kan jobba som skomakare om du inte kan laga skor.

Jag tar inte parti i pirat-debatten och är definitivt inte moderat men jag tycker att ditt inlägg saknar substans.

Dennis Nilsson sa...

Anna König Jerlemyr (m) gör sådant som bara gagnar hennes plånbok och politiska karriär.

Sådana karriärs-inriktade påläggskalvar har varken intresse och det nödvändiga modet att avvika från den oficiella partilinjen.

Jag har skrivit några gånger till henne och fått bara påläggskalvs-svar.

Anders Andersson sa...

Jerlemyr säger uttryckligen att "rätten att ta betalt" är lika självklar som att man "ska kunna leva på intäkterna". Det är inte samma sak i min ordbok, och det blir inte samma sak bara för att man ersätter "kunna" med "ha möjlighet att kunna".

Och skulle nu Jerlemyr mena att det är samma sak, då skulle jag säga att hennes svar är en smula substanslöst. Att X är lika självklart som X är väl en truism, oavsett vad X är?

Jag upplever att det är en skillnad mellan "ta betalt" och "få betalt", ungefär samma skillnad som mellan "ta" och "få". Pengar som man hittar på gatan kan man möjligen ta, men för att pengar måste någon annan ge dem.

Ravenna sa...

Karl, självfallet KAN man leva på sitt författarskap. Varken bibliotek eller fildelning tar bort den möjligheten.

Att säga att man ska kunna leva på att skriva böcker är lika meningsfullt som att säga att man ska kunna leva på att sälja bröd.

Det naturliga villkoret är: OM MAN ÄR DUKTIG NOG och kan konkurrera enligt rådande förhållanden.

Vilket, numer, inkluderar fildelning.

Anonym sa...

Vem blir rik på att sälja blodpalt? Pölsa?

Det som inte säljer - ger ingen inkomst. Författarens dilemma.

Och det man kan få helt gratis - kan man inte sälja. Musikerns dilemma.

För man kan numera vara så intressant som musiker att man finns på en miljon hårddiskar - samtidigt som man säljer tusen skivor.

Om du vill att folk ska läsa boken kan jag tipsa om att lägga ut den på TPB. Bara folk läser och blir intresserade så betalar de.
Kanske.

Lycka till.

Ravenna sa...

Anonym, du missar att musikern faktiskt kan spela för pengar. ;-) Sådana upplevelser kan man inte få gratis.

Och, ja, min bok kommer upp på TPB framöver. Så fort jag listat ut hur man gör. ;-)

Stella och Molly

Stella och Molly