lördag 30 januari 2010

Filminstitutet kommer med bra förslag

Filminstitutet uppmärksammar ett samband som vi pirater har känt till länge: att det där "fönstret" när filmer visas på bio... det är då som det är extra intressant att ladda ner. Det är nytt, man är nyfiken på det, folk pratar om det osv.

Man rekommenderar att för att minska att folk laddar ner under den tiden (varför detta nu skulle vara något dåligt) så bör man släppa filmerna för nedladdning direkt, själva. Det tycker jag låter som en helt briljant idé. Folk laddar ner dem i vilket fall, det går inte att komma ifrån. Då är det väl ändå bättre att de laddar ner i bra kvalitet från filmbolagets egen site, istället för att de laddar ner ett halvkasst camrip med kinesiska undertexter? Man kan ju tycka att filmskaparna borde vilja undvika att folk ska uppleva deras filmer i usel kvalitet - det lär ju inte framställa filmen i sitt bästa ljus! Kanske kan man också tjäna en del pengar på reklamintäkter eller prenumerationer.

Jag skulle till exempel gärna köpa biobiljetter genom en sajt där jag fick ladda ner och kolla på biofilmer i bra kvalitet. Jag ser det som att jag vill ha möjlighet att utvärdera produkten innan jag köper den, och jag är övertygad om att jag skulle gå MER på bio om den möjligheten fanns. Idag är jag nämligen ganska restriktiv med att gå på bio, eftersom det är såpass dyrt (ofta är det dyrare att gå på bio än att köpa filmen - ett sjukt förhållande i mina ögon).

Det där "fönstret" där man släpper först på bio och sedan på DVD och slutligen på teve... det är verkligen helt retarderat. Tanken är väl att man tjänar mest på bion, och man tror att folk inte kommer att gå på bio om de får se filmen hemma först. Man ska titta på bio först, och sedan köpa DVDn.

Bakåtsträvande puckon, tycker jag. Jag kan förstås bara tala för mig själv, men jag har sett ganska många filmer hemma på sista tiden, som jag tyckte var så bra att jag gärna hade gått och sett dem på bio efteråt om de fortfarande hade gått. För att inte tala om alla gamla storfilmer som jag gärna skulle gå och se på bio igen... hallå, någon som tvivlar på att folk skulle gå och se om Härskarringen om den gick på bio igen, trots att alla som är intresserade av filmerna troligen äger sitt eget exemplar av DVDn vid det här laget?

Det där "releasefönstret" bio - DVD - teve har spelat ut sin roll för länge sedan. Det är dags att erkänna detta, slopa ensamrätten på filmerna under biograftiden och våga släppa biofilmer direkt på DVD och Internet i samband med premiären.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,

10 kommentarer:

Jonas sa...

Jag tycker det verkar naturligt att det skulle kosta mer att gå på bio än att köpa filmen (speciellt om betalar för en nedladdning och inte får en plastbit). I ena fallet behövs bara en kopia i andra fallet behövs en kopia och en biosalong.

Ravenna sa...

Mmm, bra poäng ur säljarens synpunkt, men samtidigt, om man ser till vad man får som köpare:

Om man köper filmen DVD så kan hela familjen se den ett stort antal gånger för, säg, totalt 99 kronor. Om man räknar ihop allt i slutänden kanske det blev en femma per person och visning.

Om man ser filmen på bio så kostar det lätt 500 kronor för en hel familj att se filmen EN gång.

Jag håller med om att bion är en överlägsen upplevelse - men hur länge håller det i sig? Bion måste konkurrera med hemmabion, och då kan man inte ha så stora prisskillnader längre när hemmabiosystemen blir bättre och kommer närmare den "riktiga" upplevelsen.

Mikael sa...

Jag tycker också att bion är märkligt dyr. Vi har fyra barn - det finns inte en möjlighet för oss att gå på bio mer än en gång om året (vi har som tradition att se Harry Potter-filmerna). 6 personer som ska se en film = ca 660 kr för biljetter, 100 för resan och parkering, blir lätt 800 kr för att familjen ska se en film tillsammans!

Då har vi satsat på en bra anläggning hemma istället, och köper DVD för 29-190 kr.

Visst är det häftigt med bio, men det är inte SÅ häftigt att det är värt pengarna annat än någon enstaka gång om året.

Är man två så får det väl gå an, men bio är inte familjevänligt längre. Vilken barnfamilj har råd att lägga 800 kr på att se en film?

Visst barn kostar och det får man räkna med, men i mina ögon kan inte bion konkurrera med en bra hemmaanläggning så länge man håller inhumana priser.

Vi har kommit överens med barnen om att vi inte ska se sista Harry Potter filmerna på bio. Dels tyckte vi inte om den senaste, och dels vill vi hellre till Liseberg. Det sägs att det ska bli två filmer till = 1600 kr. Det räcker till åkpass åt hela familjen. ;-)

Ravenna sa...

Jag vet ärligt talat inte om jag håller med mig själv om att bion eller köpefilmen ska vara dyrast. ;-)

Jag får fundera på saken lite.

Just nu går jag mest på magkänsla. Jag upplever 79 kr för en DVD som prisvärt, men 110 kr för en biovisning som dyrt.

Anonym sa...

En gång i tiden när det kostade 50kr att se filmer på bio så var jag på bio varje helg men efter att priserna börjat stiga över 75kr så slutade jag gå på bio. Kan ingen starta en namninsamling så dom sänker biljettpriserna?

Anonym sa...

Smärtgränsen för mig gick vid 75 för för en vanlig film - titanic tror jag var den sista. Sedan det steg så mycket jag har bara sett sagan om ringen-filmerna.

hade nog sett avatar för 150 om den gått i 3d i min stad.

handelsehorisont sa...

Jag tycker man måste kräva plattformsneutralitet dessutom. Ta t ex Headweb, som jag tycker är en utmärkt tjänst. Dom är ju förbjudna av en mängd filmbolag, dock inte Warner, att strömma till Linuxburkar, eftersom Linux inte innehåller Microsofts DRM vilket Windows och MacOs gör.

Tor sa...

Kanske relaterat: Does French Three Strikes Law Also Mandate Movie Release Windows?

Taura-Tierno sa...

I nuläget skulle jag inte gå mer på bio om jag kunde ladda ner filmen från filmbolagens hemsidor, fast det är mest för att bioutbudet är asdålig där jag bor, så för att se på bio ordentligt måste jag åka till sthlm eller gbg, vilket är dyrt.

Det är också en jättestor anledning till att folk laddar ner, tror jag - de städer som ALDRIG får filmen. Ska de behöva vänta i ett ÅR på att få se den? Nej, då laddar man ner. När jag bodde i sthlm laddade jag ner nya filmer ibland, och gick sedan och såg dem på bio om de var bra, däremot.

Jag skulle definitiv kunna tänka mig att köpa en nedladdning av en sprillans ny biofilm, däremot, så länge det är bra kvalitet (mycket bättre än de första nedladdningar som brukar dyka upp) och ett rimligt pris. Jag har inget hemmabiosystem, så för mig att upplevelsen hemma mycket sämre än på bio. Jag skulle inte betala 100 kr för det. Men 50 skulle jag nog absolut kunna betala, om jag fick den nedladdad på datorn så jag kunde se den flera gånger. Lätt.

Anonym sa...

Jag skulle betala 20 kronor för att få ladda ner en sprillans ny biofilm i bra kvalitet.

Take it or leave it, kostar det mer så väntar jag hellre.

Stella och Molly

Stella och Molly