fredag 8 januari 2010

Det är snökaos! Nej, det är istid!

WTF liksom.

Ibland undrar man om folk inser vilket land de lever i. Stora artiklar och rubriker om fasansfullt snökaos finns i var och varannan tidning... men konstigt nog så tycks det främst vara Skåne och Stockholm som drabbas av dessa "snökaos". Där jag bor (Östergötland) kallar vi det oftast bara för snö, och jag misstänker att man i Norrland knappt ens skulle rycka på axlarna åt de fem snöflingor som orsakar snökaos i Stockholm och Skåne.

Men visst är det lite att ta i att tidningarna efter ett par veckors vinter publicerar artiklar med titlar i stil med "lilla istiden kan redan vara här"?

Artikeln slutar i alla fall med:
Det är hög tid att rusta så att samhället fungerar även i betydligt kallare klimat.

Man kanske skulle börja med att investera i några snöplogar i Skåne och sluta kuka runt med förbud mot dubbdäck? En helt vansinnig idé i ett land som faktiskt har riktiga vintrar (även i Stockholm). När jag körde till jobbet igår morse var jag riktigt glad över att jag hade dubbdäck - det var isgata på E4an och vid en punkt var jag övertygad om att jag skulle få ringa chefen och förklara att jag låg i diket. Säga vad man vill om friktionsdäck, men utan dubbdäck som ruggade upp isen skulle det sluta med blankslipad is och det vara helt omöjligt att ta sig fram på vägarna.

Istället för att ropa "istid!" så kanske vi skulle börja med att inse vilket nordligt land vi lever i och inte bara lära oss att älska våra dubbar.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,

3 kommentarer:

Sargoth sa...

Suck. Folk. Det är inte så att polcirkeln ligger inrikes eller så, eller att den har gjort det i lagom många hundra år. >_>

Taura-Tierno sa...

Jag tycker alltid att SL borde kunna förbereda sig mot första snön. I år har det ju visserligen varit mer än på ett bra tag, men det blir ju alltid kaos första gången. Förståeligt om första snön kommer som ett bombnedslag i september eller nått, när man inte alls väntar sig det. Men annars?

TransitGirl sa...

Jag har just lagt upp en sida som lämpar sig bra när man "snöar in" på kollektivtrafiken. På www.sentilljobbet.nu kan man dela med sig av förseningar till andra medresenärer för när det väl är dags att fylla i resegarantilappen och få tillbaka pengar är det ju inte alltid man minns hur sen man blev...

Stella och Molly

Stella och Molly