söndag 24 januari 2010

Att burka eller inte burka



SvD skriver om att fransk imam vill förbjuda burkan i Frankrike. Det är lätt att stå kluven i den frågan.

Å ena sidan finns det människor som har detta plagg som en del av sin tradition, religionsutövning och identitet, och av dessa skäl finns det all anledning att respektera den i ett land med religionsfrihet.

Å andra sidan har inte vi den traditionen i västvärlden och det ställer till problem - vi kommunicerar oerhört mycket genom ansiktet och burkan bildar en mur som håller ute kommunikation och förståelse. På många arbetsplatser är det direkt olämpligt att bära den typen av plagg - till exempel om man arbetar med barn som behöver lära sig att läsa av ansiktsuttryck och känslor.

Ska kvinnorna tvingas ta av sig burkan för att göra andra nöjda? Eller ska man ta seden dit man kommer?

Inte vet jag. Jag har aldrig ens pratat med någon som har burit burka. Jag är dock böjd att anse att det är upp till var och en hur de vill utöva sin religion, men att arbetsgivare själva borde få bestämma om vad som är godtagbar klädsel på arbetsplatsen. I övrigt känns det bara som ett onödigt kränkande av människors integritet att diktera hur de får gå klädda.

Personligen anser jag att IFPI ägnar sig åt betydligt mycket mer förargelseväckande beteende än människor som väljer att klä sig i det ena eller det andra. Och jag finner burkor betydligt mer smakfulla än de outfits som Lady Gaga porrar omkring i. Vad ska detta föreställa? En snibb-blöja som hon dragit upp till hakan?

Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,

Inga kommentarer:

Stella och Molly

Stella och Molly