lördag 23 januari 2010

Är PP vänster eller höger?

En kommentar från Peter Andersson på ett av dagens inlägg lyder:
Det andra är att inlägget, vid sidan av temat "väska och klocka" är viktigt politiskt. Jag har skrivit några inlägg tidigare, bla riktat till Rick för att få tydligare besked om var Piratpartiet står ideologiskt. Han har själv uttalat att moderaterna i det närmaste är "halvsossar" och ditt inlägg visar ju att han har stöd för en sån linje. Antar att PP:s ganska många sympatisörer som gått från tex V och MP noterar det.
Som svar till Peter och andra kan jag utreda följande:

Piratpartiet som parti är varken höger eller vänster. Människorna som är intresserade av vårt perspektiv kommer fantastiskt nog från både höger och vänster och mitten. Vi har bestämt oss för att åsidosätta klassiska höger- och vänsterfrågor för att kunna samarbeta om bland annat integritets- och informationspolitik.

Det fantastiska är att vi kan ha olika anledningar till varför vi vill driva den politiken - olika ideologiska synsätt. Men oavsett anledningen så är vi överens om målet. Och det är både viktigt och bra.

Jag har noterat att bland högerfolk så har PP ett rykte om att vara ett flummigt vänsternäste, och bland vänsterfolk så har vi rykte om oss om att vara högermuppar. Visst är det underligt? Och visst är det fantastiskt att vi kommer överens om våra frågor, trots att vi är både vänsternäste och högermuppar på samma gång, och ändå ingetdera?

Jag hoppas att folk som har kommit till oss från V och MP noterar att de är i sällskap av folk som har kommit till oss från M eller FP. Jag hoppas att de förstår att vi åsidosätter våra personliga åskådningar när vi samlas som parti. Det måste vi göra för att kunna agera vågmästare i valet 2010.

Åsikterna på den här bloggen är för övrigt mina personliga. De sammanfaller ibland, men inte alltid, med Piratpartiets. Utifall ni undrar så röstade jag på Folkpartiet -98 och -02. 06 röstade jag pirat.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,

7 kommentarer:

Ludvig Hoffman sa...

Om vi gräver längre ner i historiens höger-vänsterskala så vill jag hävda att nästan alla som är aktiva i PP är vänster. Liberalerna är den gamla vänstern och den djupt religiösa (kristna) falangen som röstade på PP i senaste valet varken syns eller visas vidare stor förståelse inom partiet.

Men där är inte PP så värst mycket värre än de andra åtta partierna som valet kretsar kring detta år.

Anonym sa...

Just därför att så många är vänster så tyckre jag att det är bra att de som är höger vågar synas och höras. Vi når aldrig en bred väljarbas om alla våra debattörer tänker vänster.

Peter Andersson sa...

ok, ett försök till att vara tydlig: jag har stor respekt för PP. Jag har stor respekt för både ert engagemang i de frågor ni brinner för och i de djupa kunskaper som PP-företrädare ofta besitter. Men mina funderingar är ganska strikt realpolitiska.

Blir man invald i en riksdag, ett landsting eller en fullmäktigeförsamling så är den totala dominansen av frågor där man ska "trycka på knappen" helt andra. Skola, vård, omsorg, snöröjning, fritid, skatter, kultur, sjukförsäkring osv osv.

Jag tror inte jag är ensam om en nyfikenhet om hur personer som väljs in för PP kommer att rösta i dessa frågor.

SOm deklarationen nu lyder är det ju att den konstellation som ger mest kommer att få PP:s stöd. Tänkt teoretiskt att det inte är Reinfeldts regering som får det stödet, kanske efter den här bilden: http://www.thomastvivlaren.se/2010/01/benito-brassar-bazooka.html

Tänk i stället att det är de rödgröna som släpper fram mest PP:förslag. Det innebär enligt taktiken att PP kommer att välja ett samarbete med de rödgröna.

Det är inte orimligt att då fundera lite omkring vart man står. Óch vad innebär det att PP-företrädare har den syn som ex Rick ger uttryck för när han talar om att moderaterna är "halvmjäkiga socialliberaler,

http://peterlandersson.blogspot.com/2009/06/fildelandets-frihetsrus-berattigar-inte.html

..och hur påverkas PP:s riksdagsarbete och kanske kommunala politiska arbete att han menar att det är "Skit" som andra partier har pratat om i 40 år...när det gäller välfärden.

Jag försöker ha ett väljarperspektiv: Dvs vad har man för rätt som väljare av "konsumentdeklaration" före ett val. Om de stora frågorna där man ska rösta under kommande mandatperiod inte har några svar så är det förstås inte bra för väljarna.

åter igen en kommentar med stor respekt för ditt och andras engagemang i PP...


/p

Ravenna sa...

Peter, "Jag tror inte jag är ensam om en nyfikenhet om hur personer som väljs in för PP kommer att rösta i dessa frågor."

Vi kommer att rösta som det block som ger oss bäst gehör för våra frågor. Så enkelt är det.

Om moderaterna håller fast vid IPRED och FRA och allt möjligt djävulskap, medan sossarna låter oss avskaffa IPRED, skota FRA och legalisera fildelning - då kan du ge dig på att jag trycker på "höj skatterna"-knappen.

Och duschar länge efteråt.

Vi gör inte det här för att driva egen politik på andra områden. För att vi ska kunna komma någonstans med våra frågor med hjälp av vågmästarstrategin så måste vi vara beredda att kompromissa med allting annat.

Varken jag eller någon annan kommer att åsidosätta partiets val av sida - vi accepterar det som blir och röstar därefter. Folk röstar på oss för att få fram vågmästare, inte för att få fram röstvildar som röstar efter egen smak i varenda fråga.

Om att stödja höjda skatter, stagnerande S-politik, förtidspensioneringar en masse, återgång till ett bidragsträsk och en totalflummig skolpolitik är priset för att nå framgång i våra frågor - bring it on.

Så jäkla viktigt tycker jag att bevarandet av privatlivet, stärkandet av integriteten och att skapa en vettig informationspolitik är.

Så jäkla viktigt att jag kan tänka mig att trycka på samma knappar som Mona Sahlin, om det är vad som krävs.

För om vi låter staten montera ner demokratin, privatlivet och yttrandefriheten så spelar inte det andra någon roll längre.

Som sagt, bring it on!

Peter Andersson sa...

Ok. Tydligt. Klockrent. Utan konstigheter, "och duschar länge efteråt". Däremot kan duschandet avkortas något. Någon "stagnerande S-politik eller återgång till bidragsträsk och en totalflummig skolpolitik" är inte aktuellt. Tvärtom.

Skrev inför EU-valet att jag har respekt för PP därför att man före valet beskrev detta. Hade / har i och för sig svårt att förstå den väljare som före valet inte vet följderna av rösten men med samma utgångspunkter som du själv så...

Då var det bara en liten sak kvar: den där vändningen uppåt i väljarstödet. Man kan möjligen hoppas att SD inte får all tid i medierna och kanske att något häftigt FRA-avslöjande kommer..eller annat om övervakningen..Valet avgörs på valdagen...som sagt..

/P

Ravenna sa...

Peter, vi får nog agree to disagree om huruvida höger- eller vänsterpolitik är bäst för Sverige.

OlofB sa...

Ravenna! Underbar förklaring av PPs roll. Otroligt att den inte framgått tydligt nog ännu till storbloggare som Peter.

Kan vara värt att minnas i valkampanj! Jag tar mig friheten att kopimia dina textsnuttar vid tillfälle, hoppas du inte stämmer mig för upphovsrättsbrott! (kommer att länka till källan..) :)

Stella och Molly

Stella och Molly