fredag 11 december 2009

Vaccinet beställt av noobs.

Metro rapporterar att vi nu troligen får slänga vaccin för en halv miljard kronor. Tydligen beställde man för mycket och skrev ett korkat avtal utan returrätt och där leverantören inte behöver ta något ansvar.

Hurra för beslutsfattarna!

En halv fucking miljard kronor nedspolad på toaletten för att någon beslutsfattare hakade på influensapaniken över en influensa som är mindre skadlig än den vanliga.

Jag vet vad Knatten skulle ha sagt om detta.

Själv säger jag fortfarande nej tack. Jag tänker inte stödja detta resursslöseri. För pengarna som plöjdes ner i att vaccinera friska människor mot några dagars SNOR och HOSTA hade man kunnat beta av vårdköer, anställa fler läkare, utveckla vaccin mot riktiga sjukdomar, skölja med flour i skolan och rädda barnens tänder... eller varför inte bygga ut ambulanstäckningen och akutsjukvården?

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,

4 kommentarer:

Anonym sa...

jag håller med om att köpa in mer vaccin än som behövs onekligen var korat av landstingen, och hoppas att t.ex. polen (och senare andra länder i liknande sits) köper upp vårt överskott. i resten av posten uppvisar du tyvärr mest okunskap.

robbin henryson sa...

crap, jag ville inte vara anonym, det är så svårt att hålla igång en diskussion då.

Anonym sa...

Tycker inte att hon visar så mycket okunskap... för en vanlig frisk människa så är influensan inte särskilt farlig. Min sambo hade den, men blev inte sjukare än av en vanlig förkylning, dock ville läkarna att han stannade hemma för att inte smitta andra.

Själv vaccinerade jag mig och blev däckad. Jag fick en sjukdag, han fick tre, men det är ju den första karensdagen som är dyr, så det kostade inte mer än ett par hundra kronor extra för honom att bli sjuk.

Med så lite skillnad önskar jag att man hade lagt pengarna på något som räddar liv istället - jag bor i en mindre ort i Norrland och vi har dålig ambulanstäckning här (ambulansen är i praktiken över en timme bort). Om något händer är vi helt beroende av att själva eller med hjälp av en granne kunna köra oss till sjukhuset.

Suss

Lasse sa...

Den här influensan är inte värre än den vanliga, och vi massvaccinerar inte hela befolkningen för den.

Fattar inte hysterin.

Stella och Molly

Stella och Molly