fredag 25 december 2009

SVT ger kristendomen särbehandling?

Ett intressant inlägg i Aftonbladet idag, där SVT kritiseras för att visa så mycket kristna program i public service-TV, vilket ofta går över gränsen till ren reklam för ett trossamfund. Detta i en tid när kyrkan ska vara separerad från staten och det ska råda religionsfrihet i landet.

Det är vettigt att ifrågasätta, tycker jag. Finns det någon proportion och reson i det urval som SVT visar i "public service" - i allmänhetens tjänst? Får kristendomen en omotiverat stor plats i programtablån?

Svaret tycker jag är fullkomligt uppenbart: ja, den får en omotiverat stor plats och public service-konceptet är på grund av detta och flera andra anledningar ett dåligt skämt.

Vill man titta på kristna program så sänds detta i "det allmänas tjänst", men vill man titta på judiska, muslimska, buddhistiska eller hindi-program så får man lov att beställa betalkanaler. Det händer kanske någon gång i undantagsfall att SVT visar någon dokumentär om andra religioner, men sällan ceremonier. Och de religiösa program som visas står knappast i proportion till trosfördelningen bland befolkningen.

Personligen anser jag att religiösa ceremonier inte har någonting alls att göra "i det allmänas tjänst". Religiösa samfund ser jag som i sanning fullständigt separerade från staten - en kyrka är i mina ögon likvärdig med en fotbollsförening, ett scoutförbund, en knypplingsklubb, en rollspelsförening eller någon annan form av sammanslutning för människor med ett gemensamt intresse. Dokumentärer - visst. Dokumentärer är väl välkomna. Men att visa ceremonier och andra filmade sammankomster i kristna sammanhang anser jag vara lika mycket i det allmänas tjänst som att sända live från bågskytteförbundets årsmöte.

Särskilt irriterande blir det nu på jul, som i grund och botten inte är någon kristen högtid här i Norden.

Att jag sedan anser att public service i stort har spelat ut sin roll kan också nämnas. Det borde räcka med max en skattefinansierad kanal, och en slopad TV-licens.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , ,

9 kommentarer:

Anonym sa...

Visst är det olyckligt att kristendomen särbehandlas i både media och på andra ställen i vårt samhälle. Kristendomen skall förstås inte ha mer plats i samhället än andra religioner. Vad händer om tex barn kommer i kontakt med för mycket kristendom? De kan ju bli allvarligt förstörda, till och med skadade för livet.

Man måste verkligen ställa sig frågan hur det kommer sig att kristendomen fått så stort utrymme i vårt samhälle (det kan möjligtvis inte ha att göra med att hela vårt samhälle bygger på kristendom och skapades genom kristna värderingar - nej just det, säkerligen inte).

Visst borde vi röka ut all kristendom ur vårt samhälle och sopa igen spåren efter den. Tycker du inte att det finns alldeles för många kyrkor i våra städer också? Folk kan ju ta illa upp när de går förbi en kyrka! Tacka vet jag Sovjetunionen!
Nej du och jag, Anna Helena, borde ge oss ut på ett heligt korståg mot den farliga kristendomen!

Förresten, den svenska flaggan, korset där, skall vi inte ersätta den med något annat?

Anna Högberg sa...

Anonym, jag anar en viss ironi i ditt inlägg.

Dock får du hålla i åtanke att Sverige är ett av världens minst religiösa länder. Religionssociologiska undersökningar visar att 46–85% av Sveriges befolkning kan kategoriseras som ateistisk, agnostisk eller icketroende.

Håll också i åtanke att public service inte ska vara en kristen tjänst - även muslimer och buddhister och ateister betalar TV-licens. Då kan man verkligen fråga sig varför kristendomen får en sådan särbehandling i media.

Lillan sa...

Håller med ravenna här. Jag är inte kristen och stör mig extremt på att mina TV-licenspengar går till timme efter timme av religiösa ceremonier från ett och samma samfund, som jag inte tillhör. Kan inte de som vill ha kristen TV betala några kronor för detta, så kan vi övriga få mer allmännyttiga program?

Micke sa...

Att folk kan ta illa upp när man går förbi en kyrka... ja, det är deras problem, men PUBLIC SERVICE-teve ska ju vara allmännyttiga och opartiska (politiskt obundna) program!

Jonas sa...

Hejsan! Anonym (längst upp) här! Jag visste inte att man kunde skriva sitt namn. Jonas heter jag, från Göteborg.

Anna du har så rätt angående ironin.

Det verkar som om debatten här går åt två olika håll. Det handlar om religion och det handlar om public service.

Först vill jag be dig ha i åtanke att år 2008 var inte mindre än 72,9 procent av den svenska befolkningen medlemmar i Svenska kyrkan. Räknar man även ihop andra samfund så kan man konstatera att över tre fjärdedelar av svenska folket ÄR kristna, på så sätt ser vi tydligt att Sverige är ett kristet land! (Ja, ett medlemskap i svenska kyrkan gör att jag definierar någon som kristen - Känner du någon som är medlem i Socialdemokraterna, men som inte är socialdemokrat?). Och eftersom nära tre fjärdedelar av svenskarna är medlemmar i svenska kyrkan så blir det ju uppenbart att kristendomen får mer utrymme i svensk media än Islam, Judendom, Hinduism och Buddhism tillsammans.

Det andra hållet som debatten går åt, det är gällande Public-Service. Jag har pratat med många om public service. Det roliga är att de som röstar borgerligt, de anser att SVT är alldeles för vänsterorienterat, de som är lite mer vänsterorienderade anser att SVT är förtäckt borgar-propaganda. Mina religiösa vänner ycker att SVT framställer religion och kristendom i en alltför dålig dager. Och så ni, som ser public service nästan som en kristen tjänst.
Public Service vill gärna passa alla, men detta har de misslyckats med tycker jag.
Jag kan förstå dig Lillan! Jag känner precis samma sak som du, jag stör mig EXTREMT mycket när mina TV-licenspengar går till timme efter timme av idrottsevenemang som jag inte är ett dugg intresserad av! Det är OS, Fotbolls-VM, friidrotts-VM, Friidrotts-EM, Fotbolls-EM, Fotbolls-EM för damer osv. Och inte nog med att det knappt går att se något annat under OS, så är jag tvungen att BETALA skiten också!
Kan inte de som vill ha idrotts-TV betala några kronor för detta, så kan vi övriga få mer allmännyttiga program?

Jag har för längesedan sagt, koda SVT:s sändningar så kan de som vill se SVT betala för det, och låt oss andra slippa!

Anna Högberg sa...

Jonas, medlemskap i kyrkan definierar inte en kristen. Som jag skrev ovan, enligt religionsforskning så är 46-85% av svenska befolkningen att kategoriseras som ateistisk, agnostisk eller icke-troende. Många är medlemmar i kyrkan av andra anledningar än religiösa.

Jag håller också helt med dig om idrottsevenemang! Det är ju ingen brist på betalkanaler för idrott, och jag ser ingen som helst anledning att belasta public service med eländet. och jag är helt allvarlig - jag ser sport som lika med sändningsuppehåll.

Det enda som stör mig mer än kristna program på SVT är sport.

Jag har länge ansett att TV-licensen borde avskaffas, SVT borde visa endast nyheter och barnprogram på max en kanal, och övriga kan istället välja ett abonnemang som passar dem för motsvarande licenspengarna.

Taura-Tierno sa...

Jag tycker inte att det är fel att de visar kristna program på SVT - men jag tycker att de borde visa program med fokus på andra religioner ofta. Det finns ju ändå en hel del människor som ÄR troende, så ser inget fel i att det visas. Men det borde vara mer utbrett över flera religioner än Kristendomen.

Anonym sa...

Intressant diskussion, men faktum kvarstår att om public service ska kunna existera i ett land där det finns både en religiös och en politisk mångfald, kan inte en grupps intressen prioriteras över andras. Eftersom man är skyldig att betala licensavgiften om man har tillgång till teknik som kan ta emot sändningar, är det varken demokratiskt eller rättvist att sända kristna gudstjänster. Ska muslimer, judar, hinduer, ateister osv betala avgiften, ska också deras intressen få lika stort utrymme i etern.

Att idrott kan vara ointressant att se på är det nog många som håller med om, men då är det frågan om fel utbud, inte ett brott mot reglerna för public service.
Att behöva betala för en grupps särintressen(I detta fall kristna) om man råkar vara av en annan religiös åskådning hör inte hemma i ett modernt demokratiskt land som Sverige. Jag är själv kristen(går ej i kyrkan), och skulle aldrig vilja betala för att se exempelvis Shintoritualer varje söndag, med flertalet repriser varje vecka, på en kanal som utger sig för att vara religiöst obundet. Skärpning SR!

Thomas

Anonym sa...

Ta bort sporten!! Jag vill inte betala tv-avgiften för att det går en massa sport på tv!!
Min kompis har gått och fått för sig att sport är en religion! Han har ju blivit knäpp i huvudet!
Där ser man verkligen vad som kan hända om man kommer i kontakt med för mycke sport!

Seriöst! Lägg ner!
Ovanstående text var såklart ironi! Visst, personligen tycker jag att det är för mycke sport i tv, för egen del!!! Men då behöver jag ju inte titta på just det! Likaså behöver inte ni kolla på tv-gudstjänsterna!
Ska sverige vara ett jämnställt land kan dom väll visa mer från andra religioners möten också! Men ska sporten finnas kvar på tv, tycker jag att gudstjänsterns ska göra det också! Det är intresse för vissa, och varför ska inte det också få visas då, likasom sport för en sportintresserad?
Jag betalar tv-avgift för att jag kanske vill se gudstjänsterna, men jag avskyr sporten!
SVT! Visa mer gudstjänster från andra religioner också! Då blir det lika för alla! Kristna, Muslimer och sportfanatiker! Och alla är nöjda och glada!

Stella och Molly

Stella och Molly