fredag 11 december 2009

Östgötatrafiken ställer till det för kunderna...

Idag stod jag vid en hållplats i Linköping tillsammans med ett gäng besökare i staden. De lyckades inte lista ut hur man betalade på bussarna och stod och slog förgäves i olika broschyrer. Till slut kom de fram till att det fanns ett sms-nummer man kunde använda för att betala sin biljett, men alla hade inte laddade telefoner med sig och vissa av dem skulle åt olika håll. Det fanns en Pressbyrå som sålde olika värdekort, men jag upplyste dem om att det skulle ta åtminstone en kvar att gå dit och köpa korten, och att man inte kunde köpa kort för mindre än 100 kronor, vilket de naturligtvis tyckte var vansinnigt dyrt för en bussresa på ca 10 minuter. Efter en stunds diskussion kom de fram till att det var bättre att ringa en taxi.

Varför då allt detta strul? Jo, Östgötatrafiken har fått för sig att man ökar säkerheten på bussarna genom att förbjuda kontanter och installera övervakningskameror på bussarna. Problemet är såklart att det inte är det minsta kundvänligt. För att kunna åka med bussen måste man alltså först ta sig till en affär som säljer ett kort, eller betala ett dyrare pris med en mobiltelefon - ett alternativ som inte fungerar om man t.ex. behöver ha ett kvitto för att få ersättning i efterhand.

Det är maximalt strul för kunderna, och jag tvivlar på att arbetsmiljön för förarna har blivit särskilt mycket bättre... tydligen är det fler kunder nu som är arga över att de inte kan åka med, och när jag åker på spårvagnarna i Norrköping ser jag oftare än förut människor som går på utan att betala. Det är också ett vanligt knep att de skriver in ett sms och har det redo att skicka, men inte trycker på knappen om det inte kommer en kontrollant.

Jag har inte tillgång till Östgötatrafikens statistik, men jag skulle gissa på att problemet med plankning ökar på grund av detta, att kunderna är mindre nöjda (besökare i länet har ofta stora problem med att använda bussar) och framförallt att det är mer knöl och högre priser för sämre service.

Hurra för Östgötatrafikens kontantlösa bussar!

Borde man inte uppmuntra till bussresande istället? Det är ju ett miljövänligt sätt att resa.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,

3 kommentarer:

Sargoth sa...

Det är likadant här i Örebro. Det är ett gissel varje gång folk utan bil kommer på besök, så det slutar alltid med att jag plankar på en gammal smsbiljett och lånar ut mitt sällan använda busskort när vi ska någonstans.

Vilket iofs är billigare för oss, men kanske inte helt optimalt för alla inblandade..

Illern sa...

Problemet är, tycker jag, att det finns för få biljettautomater (Linköping). Sedan kan man ju även åka flera stycken på ett värdekort så är man ett sällskap kan man köpa ett värdekort och trycka ned det lika många gånger som antal passagerare eller göra samma sak med ett värdekort som man redan har.

Generellt är jag för avskaffande av kontanthantering.

Kalle sa...

Bor utanför Norrköping och har svårt för detta system. Det finns inget köpställe nära där jag bor, och stationen ligger åt "fel" håll, så det blir en omväg på minst 30 minuter när man behöver fylla på kortet.

Använder månadskort, så sms-biljett fungerar inte.

Stella och Molly

Stella och Molly