måndag 28 december 2009

Korkade "journalister" om fildelning och artister - årets fail.

I en märklig artikel som listar årets höjd- och lågpunkter inom bland annat film så utses Spotify till "årets grej" med motiveringen:
Spotify. Det digitala musikarkivet slog igenom totalt och det är svårt att se
att många fler än riktigt essiga skivbutiker som Pet sounds (Skånegatan,
Stockholm) kommer att överleva en så genial uppfinning.

Personligen tror jag att Spotify kommer att få svårt att överleva särskilt länge i sin nuvarande form. Så genial är den trots allt inte, det finns enorma luckor i sortimentet, sökfunktionen och sorteringen är bajs, och tjänsten är knappast en ersättning för att själv kunna dela med sig av material, vilket är en oerhört viktig funktion idag när mer och mer kultur produceras i människors hem istället för i inspelningsstudios.

Pirate Bay-fansen utses till årets hycklare med motiveringen:
Pirate Bay-fansen. Använde en oändlig svada och stora vackra ord om frihet för
att undvika att säga: ”Vi tycker att det är skönare att få konst gratis än att
betala för den.” Trist stil. Trist för artisterna.

Personligen tycker jag att det som är trist för artisterna är alla artiklar som målar ut dem som offer. Den trista stilen står bland annat Fredrik Virtanen för när han hjälper till att sprida dessa lögner om att fildelning skulle vara dåligt för artisterna.

Hur fungerar hans resonemang om man tillämpar det på biblioteken, till exempel? "Vi bibliotekslånare tycker att det är skönare att få litteratur gratis än att betala för den." Trist stil? Trist för författarna?

Men vad kan man säga. Jag förstår mig helt enkelt inte på människor som envist upprepar detta mantra om att artisterna lider, varpå de får erektion så fort någon ömt viskar "Spotify".

Jag utser härmed "journalisternas" sätt att måla ut artisterna som offer i fildelningsdebatten till:

ÅRETS FAIL.

Och förresten, ni har väl sett att jag har släppt en fantasyroman här bredvid? Våga inte ladda ner den, era hycklare! Jag har nämligen tillbringat över 500 timmar med att skriva den - 500 timmar gånger en godtycklig timlön på 200 kronor = 100 000 kr + inköp av dator för 20 000 kr = 120 000 kr + övriga omkostnader á 50 000 kr (programvara mm) = 170 000 kr. Jag förväntar mig att gå runt på 1000 exemplar, vilket innebär att varje exemplar har en tillverkningskostnad på 170 kronor.

Varje gång du laddar ner den förlorar jag därmed 170 kronor. Sätt igång. Den har redan laddats ner över 100 gånger. Det innebär att jag har förlorat 17 000 kronor redan! Jävlar. Snart går jag i personlig konkurs. Ät bly, era snåla jävlar!

Och våga inte berätta för era vänner! Då får jag bo i en papplåda på gatan.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,

7 kommentarer:

Trezker sa...

Jag läste färdigt e-boks versionen av Fredens Pris på juldagen. Naturligtvis skaffade jag boken på lagligt vis.

Tyckte den var mycket bra. Jag gillar magiska berättelser och här får man verkligen beskrivet hur det känns att utöva magi. Årets bästa julklapp tycker jag.

Elin/Smeg sa...

Jag tror faktiskt inte att Spotify kommer att få svårt att överleva. Om jag bara använder de ca 120 elever som jag träffar i veckan som måttstock så har spotify-användningen ökat lavinartat bland dem (samt bland mina kollegor varav nu ca 70% använder Spotify, speciellt de "gamla rävarna" som vill kunna lyssna på klassiskt, jazz och andra gamla godingar, medan de jobbar). Eleverna skickar låtar och spellistor till varandra, de snackar om det och skickar spellistor till mig. Spotify har ett bra mainstreamutbud, vilket förstås tilltalar den stora massan, jag använder spotify oerhört begränsat, men ser fördelar med systemet, speciellt som jag kan logga in på vilken dator som helst och få upp "min musik", utan att släpa med mig någonting öht, inte mp3-spelare, inte skivor - ingenting.

Mattias Andersson sa...

Fredens pris åker med i varukorgen när jag beställer studentlitteraturen för januari, ska bli riktigt spännande att läsa :)

Peter sa...

Spotify är inte riktigt den succé som det framställs i media... artisterna får t.ex. knappt något betalt för att deras låtar spelas där. Det är nog bara en tidsfråga innan de tröttnar och gör uppror mot de oskäliga villkoren.

Själva Spotify vara bara fram tills någon kommer med en bättre tjänst. Dröjer nog inte så länge. =)

/Peter, lärare.

jeffer sa...

Jag använder inte Spotify. Även om Spotify skulle bli en långsiktig framgång, så hade den varit helt omöjlig utan Pirate Bay och fildelning generellt.

Musikbranschen hade inte släppt en enda låt till en sådan tjänst om de inte känt sig absolut tvingade.

Tekniken och konceptet är inget nytt. Många har kommit med liknande förslag och bara fått - Nej, Nej och åter Nej...

Det visar att musikbranschen anpassar sig bara - och även då med största motvilja - om de utsätts för hård och oavbruten press. En press piratsidan hittills varit ensamma om.

Vi måste få in nya politiker som behandlar branschen med den hårdhet de förtjänar. Konsument- och medborgarintresset ska slå ut alla andra intressen.

Alla framsteg har sitt ursprung hos piraterna...

John Eje Thelin sa...

"speciellt som jag kan logga in på vilken dator som helst och få upp "min musik", utan att släpa med mig någonting öht, inte mp3-spelare, inte skivor - ingenting."

Du behöver inte sätta några som helst citationstecken kring din msuik om du använder Simplify Media, då får du (gratis) tillgång till hela ditt egna musikbibiliotek (förutsatt att den datorn du har den på är online, såklart). Funkar även på iPhone (inte helt gratis, men billigt).

"artisterna får t.ex. knappt något betalt för att deras låtar spelas där."

Spotify betalar artisterna i praitet med vad man får per radiolyssnare. Så länge man inte får behålla musiken man lyssnar på via Spotify tycker jag att det är alldeles rimligt.

Men som sagt; Spotify är uselt på massvis med plan. Att det slagit igenom som det har gjort beror knappast på att det i sig är särskilt bra, utan på att det inte finns några vettiga alternativ (samma skäl som ligger bakom att Macanvändare nästan uteslutande kör usla iTunes).

Och självklart är det pirateriet som drivit på det här. Utan det hade det fortfarande varit cd-skivor som gällt till 100%.

Joshua_Tree sa...

Det är väl till och med så att varje gång någon laddar ner boken så försvinner det 170 kronor från kontot? *yoink*

Stella och Molly

Stella och Molly