torsdag 17 december 2009

Fantasyroman släpps som e-bok

Jag vill leva som jag lär.

Jag har skrivit en fantasyroman och den är nu färdig. Så färdig som en roman någonsin blir - det kliar alltid i fingrarna efter att läsa igenom en gång till och jaga de där sista kommateringsfelen eller fila lite lite liiiiite mer på den där kluriga scenen på sidan 187.

Hur som helst, boken har lämnats till Vulkan, som kommer att trycka den som Print on Demand. Den kommer vilken dag som helst att finnas tillgänglig i traditionell pappersform på bland annat adlibris och bokus. Dessvärre har det blivit lite strul med vissa beställningssystem såhär när inpå storhelgerna och den kommer inte att hinna ut till folk innan jul, vilket jag hade hoppats. =(

Dock finns det inga hinder för mig att släppa e-boken. Så den ligger nu uppe på min författarsajt www.vangrind.se

Boken innehåller inga pirater, men den tillägnas dem. Utan deras framåtanda, mod och hjälpsamhet hade jag inte kunnat förverkliga den här drömmen.

Detta blir min julklapp till alla som gillar fantasy eller är nyfikna på genren. Boken ges ut under en creative commons-licens, vilket innebär att den får distribueras fritt i oförändrad form för icke kommersiella syften så länge jag är angiven som upphovsperson. Det innebär, i klarspråk, att du får göra så många kopior du vill och skicka till vem som helst, så länge du inte ändrar någonting i texten.

Jag vill helt enkelt slå upp portarna och bjuda in er i den värld jag har skapat. Jag vill inte fortsätta vänta år ut och år in på att någon ska säga att det är okej. Jag skrev inte alla dessa ord bara för att låta dem skrumpna ihop i en digital byrålåda tillsammans med de författardrömmar som jag har haft så långt tillbaka jag kan minnas, bara för att fantasy är en så liten genre i Sverige att få förlag är intresserade av att satsa på nya svenska författare.

Framtiden skapar vi här och nu, och du får själv avgöra om du tycker om det jag har skapat.

Jag önskar en god jul och trevlig läsning!

(ps, kommentarer uppskattas jättemycket, och om du vill stödja projektet så finns jag som anna.h.svensson@gmail.com på paypal)

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , ,

7 kommentarer:

Anonym sa...

Kul! Jag ska läsa den vid tillfälle. /Anders

Taura-Tierno sa...

Jag har faktiskt inget jag håller på att läsa nu, så jag ska börja läsa det här så fort jag har tid!

Per Sandström sa...

Och jag har redan börjat läsa. Har hunnit ett par kapitel liggandes i sängen med min iPhone. Nu har din berättelse gripit tag i mig - trots att jag inte ens brukar vara särskilt road av fantasy som genre.

Fast den är en smula obekväm att läsa på en telefon. Så i morgon beställer jag den tryckta boken. Därmed är det ännu en gång bevisat att den författare som ger bort sina böcker på nätet får både tacksamma och betalande läsare!

Nyfiken fråga: fick du någonsin en riktig panda? :)

Anna Högberg sa...

Per - den finns att beställa på adlibris och bokus, men priset är fel (vilket var anledningen till att jag inte länkade dit folk direkt). Priset på adlibris är av någon anledning 151, men det ska egentligen vara 99 och det kommer förhoppningsvis att rättas till efter helgerna.

Och nä, jag fick aldrig någon panda. ;-)

Verkligen jätteroligt om jag kan roa även icke-fantasyfolk.

Per Sandstrom sa...

Försökte just beställa på Bokus, men där var priset hela 171. Så jag tror jag väntar. Dessutom kallade dom ditt rike för Van-grind och påstod att du även skrivit "Kunddriven fastghetsförvaltning".

Hursomhelst, när jag scrollade runt i din text upptäckte jag en helt blank sida (330) i PDF-filen. Hoppas den inte finns i tryckförlagan.

Slutligen en teknisk fråga (funderar på att ge ut en bok själv). Vulkan skriver att sidformatet i förlagan måste vara A5 (148x210 mm) för att kunna tryckas. Sidorna i din PDF har normalt bokformat (111x178 mm). Skickar man in i A5 med skärmarkeringar?

Anna Högberg sa...

Per, jo, priset har blivit knasigt och det beror på bokrondellen som de här butikerna hämtar sin information ifrån. Jag tycker att det är jobbigt & tråkigt att boken ligger uppe till fel pris.

Det blir samma pris hos Vulkan om du har A5 eller det något mindre pocket-formatet (som jag har använt). Jag tycker att A5 är jättefult och att böckerna blir så stora och klumpiga, så jag valde det klassiska pocketformatet trots att det ökade antalet sidor något. Dock inte så mycket.

Det har tyvärr slunkit med en blank sida. =( Detta beror inte på att det saknas någon text, utan på att det blev ett ctrl-enter istället för enter. Jag kommer att fixa detta i e-boken.

Anonym sa...

Den skall jag köpa!!

Vad roligt, blir så glad över sånt här, har också tidigare alltså köpt en diktbok skriven av en bloggare.
Vad roligt =)

Stella och Molly

Stella och Molly