torsdag 26 november 2009

Säpo vill granska privatanställda som arbetar med kommunikation

Varför känns det som att man angriper problemen med informationsattacker från fel håll? Man försöker få det till att världen ska delas upp i godkända och icke-godkända människor, där man på ett oerhört naivt sätt tror att problemet med läckage och sabotage försvinner bara det är godkända människor som hanterar kommunikationen.

– Man ska nu kunna utöka kontrollen av vad de anställda har för hemligheter även
inom de privata företagen. Det är områden som är samhällsviktiga för Sverige och
som tidigare fanns inom statliga bolag, säger Joakim von Braun,
säkerhetsrådgivare.

Det låter som en utmärkt idé. Låt oss skapa en kategori godkända övermänniskor utan hemligheter som vi betror med att hantera och kontrollera kommunikationen för övriga drägg. Ingenting kan väl gå fel i ett övervakningssamhälle om bara personal som är särskilt utvald av säkerhetspolisen sköter alla samhällets kritiska funktioner och räddar oss från de farliga terroristerna. Hemligheter är överskattade, privatlivet är ett hot. Eller?

Nej, jag blir mörkrädd när Säpo talar om att vill kunna undersöka privatanställdas hemligheter! Vem avgör vem som är ”ren”? Enligt vilka kriterier bedöms min påse med mjöl? Enligt EUs Rent Mjöl-direktiv, där det specas precis vilka kriterier som gäller, eller blir det upp till en enskild Säpo-tjänsteman att avgöra om mitt mjöl duger?

Och hur rent blir mjölet i den där jävla metaforiska påsen efter att Säpo har rotat runt i det? Tvättar de händerna först?

Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,

1 kommentar:

Taura-Tierno sa...

Vad menar du egentligen med att granska privatanställdas hemligheter? Kräva ut personuppgifter av arbetsgivaren och sedan börja att aktivt spåra all trafik de anställda skickar/tar emot, typ läsa epost och sånt? Och vad menar dem med hemligheter? Vad jag och min kompis pratade om på MSN igår? Att det är så luddigt uttryckt gör det bara ännu mer skrämmande, då vet man ju inte vad som menas.

Helt vansinnigt. Jag jobbar på ett elbolag, och jag vill inte få mitt liv "extra" övervakat bara för att säpo tror att jag tänker ... ja, vad? Spionera på hur mycket någon statligt ägd anläggning förbrukar i el och rapportera det till terrorister?

Stella och Molly

Stella och Molly