måndag 16 november 2009

Om fildelning och stöld

I helgen blev min cykel stulen. Och med ”cykel” menar jag inte någon obskyr dataterm, utan en klassisk 2-hjuling med kedja och växlar. Den stod parkerad på gatan utanför huset där jag bor.

Jag har nu inte cykeln längre. Den är stulen. Den är borta.

Jag tänkte därför utnyttja den här oerhörda personliga tragedin för att visa på skillnaden mellan stöld och fildelning, eftersom det uppenbarligen finns ett och annat pucko som inte har lyckats greppa den skillnaden än.

Mina noveller som ligger på www.vangrind.se har laddats ner över 200 gånger tillsammans. Det har alltså skapats över 200 kopior i första steget, och troligen ett antal i andra och tredje steg. Men trots detta så finns källfilerna kvar. Det är inga problem att göra ytterligare en kopia, och det är sannerligen inga problem för mig att själv avnjuta novellerna. Jag har dem kvar. Visst är det fantastiskt? Du kan skapa kopior av varenda novell på listan, och ändå finns de kvar hos mig.

Tänk om cykeltjuven hade kunnat göra en kopia av min cykel när han gick förbi!

Om du känner för att läsa lite fantasy så är du välkommen till sidan med noveller.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Hehe, om man nu kunde kopiera cyklar skulle du säkert ha din kvar. Och jag vågar mig nog påstå att det skulle stå splitter nya kopierade cyklar i varenda gatuhörn för vem som helst att använda om så vore fallet.

Poängen vad du menar är självklar, men att jämföra fysiska ting med immateria är ingen bra idé.

Ravenna sa...

"men att jämföra fysiska ting med immateria är ingen bra idé."

Vilket är exakt min poäng. ;-)

Anonym sa...

Om man vill minska risken att få sin cykel stulen så kan man ta en sprejflaska med billack av avvikande färg, och spruta några fläckar på cykeln.

Sedan jag började med det har jag inte fått en enda cykel stulen. Nu är jag på väg att slita ut en cykel, trots att jag lämnar in den för lagerbyten och översyn en gång om året. På köpet blir cykeln lättare att hitta i ett ställ med många cyklar.

Eftersom det här inte handlade om fildelning vill jag bara avsluta med att rekommendera nedladdning av en kopia på Queen's "I'd like to ride my bicycle."

Anonym sa...

Tack for intiresnuyu iformatsiyu

Stella och Molly

Stella och Molly