söndag 6 september 2009

Voddler, Voddler, Voddler...

Idag läste jag om Voddler, den nya filmtjänsten som beskrivs som filmens Spotify.
Alla filmer kommer alltså inte att finnas i gratisversionen och filmer kommer även att kunna flyttas från gratisvarianten till premiumvarianten och vice versa. Baserat på filmbolagens så kallade releasefönster kommer filmer även att kunna försvinna helt i perioder.
När jag läser sådant, så undrar jag återigen: när ska man lära sig?

Det verkar tyvärr som att gratisversionen av Voddler inte blir annat än en stympad reklamversion för den fulla versionen. Och det är riktigt, riktigt synd, för då missar man hela den grupp av människor som är intresserade av film men inte kan eller vill betala en abonnemangsavgift. Det är en stor grupp - som man skickar raka vägen tillbaka till piratkopierade varianter.

Dessutom håller man fortfarande på med tramset "releasefönster". I've got news for you: det finns bara ETT releasefönster: NU.

Så fort man börjar kuka runt med en fördröjning så kommer filmen att piratkopieras. Vill man dra till sig tittare till de såkallade "lagliga" tjänsterna, så kan man inte hålla på med releasefönster-tramset.

Vill man fånga upp så många som möjligt och skapa en så bra tjänst som möjligt, då är det tillgängligt samtidigt som (eller gärna innan) biopremiär, och samma utbud och kvalitet i gratisversionen som i betalversionen.

Voddler låter lovande, men det låter också som "samma gamla skit". När ska det dyka upp en verkligt innovativ tjänst?

Slutligen: jag hoppas att jag har fel.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,

1 kommentar:

Niclas Tamas sa...

Tyvärr kommer det inte att komma några sådanatjänster du och jag vill ha på ett tag ännu. Det beror enbart på en sak; pengar.
Så länge filmindustrin inte vill tänka om kommer det inte att komma några bra tjämster. När de förstår att de tjänar mer på att anpassa sig till tekniken, då kommer det att komma bra tjänster. Jag tror inte det är svårare än så.

Stella och Molly

Stella och Molly