fredag 11 september 2009

Terroristerna började - vi fortsatte

För åtta år sedan arbetade jag på Burger King på Stora Torget i Linköping. Det var en vanlig morgon, förutom att det kom in några stressade kunder och beställde sina whoopers som take away medan de jiddrade om någon flygkrasch.

Whatever.

När jag fick rast tog jag med matbrickan upp till personalrummet och slog på teven. Det var någon ny katastroffilm som gick. Den såg underligt högbudget ut för att vara mitt på dagen på en svensk kanal - det såg riktigt verkligt ut när de där höghusen föll ihop.

Vänta lite nu, varför kommenteras det av en svensk röst?

Åh fan. Det är ingen film.

Visst var själva attentatet en stor tragedi, men ibland undrar jag om inte den största tragedin var att vi själva fortsatte det terrorverk som terroristerna påbörjade. Med den skillnaden att den terror vi lever med idag är betydligt mycket mer djävulsk. Vi lever snart i glasburar, där staten övervakar och analyserar våra liv - en tillvaro där vi inte kan resa som vi vill och ständigt måste identifiera oss. En tillvaro där vi måste leva med en rädsla för att en dag plötsligt stängas av från kommunikation och demokrati, utan möjlighet att försvara oss.

Det finns ingen skäggig krigare i en grotta att skjuta för att den terrorn ska försvinna. Det finns inga bomber att lokalisera, beslagta och oskadliggöra. Det finns ingen att ställa inför rätta.

Hur kämpar man, när terrorn byggs in i själva systemet, skrivs in i lagen, stämplas i våra pannor?

Vi håller i sanning på att själva signera det terrordåd som påbörjades den elfte september 2001.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,

12 kommentarer:

Antitrust sa...

Mjo lite så var det, var ute och åkte bil hela dagen och tittade på sevärdheter i Norrbotten utan radio och när jag kom hem till syster slog jag på teven och ser hur ett plan åker in i ett tvillingtorn, och den första tanke som slog mig var just att, vad är detta för en b-film? Men så var det ju klart inte.
Men jag började tänka efter ditt inlägg och kom fram till att varför skall "terroristerna" spränga byggnader stup i ett när det räcker med något stort lite då och då för att få världens regeringar på fall och nedmontera vår frihet och demokrati i den "falska" säkerhetens namn. kanske var det just det här våra skäggiga små vänner ville åstadkomma? Att vi skapade vår egen terror genom rädsla för dem? Om det nu är så de tänkte så har de inte bara lyckats ganska hyfsat utan de har varit väldigt genialiska i sitt tillvägagångssätt om nu så var fallet.

Tor sa...

Jag tror att det var Bruce Schneier som sade att det är allmänhetens uppgift att, som han uttryckte det, "refuse to be terrorized".

md2perpe sa...

Först dödade terroristerna ca 3000 amerikaner. Sedan dödade George W Bush ca 4100 amerikaner. Borde man inte jaga GWB också?

روبن sa...

Var det verkligen på morgonen? :)

Antitrust sa...

@ روبن Som jag minns det så var de deras morgon men vår eftermiddag runt 13-14 snåret kanske

Ravenna sa...

Det var väl deras morgon runt kl 8. Vi ligger ca 5 timmar före om jag minns rätt, så det var runt lunch. Fast BK brukade ju öppna vid 10 eller 11 eller något, så 12-snåret kändes som förmiddag. =)

Anders Andersson sa...

New York och Washington D.C. har östkusttid, normalt fem timmar efter UTC (GMT), medan vi i Sverige ligger en timme före UTC. Tidsskillnaden är alltså sex timmar. Den 11 september 2001 tillämpades sommartid i både Europa och (delar av) USA, så tidskillnaden var sex timmar även då. Det första planet kraschade 08.46 lokal tid, alltså 14.46 i Sverige, men det var inte förrän 09.59 EDT (15.59 svensk sommartid) som ett av tvillingtornen (det andra som träffats) rasade och bilderna av det kablades ut över världen.

Själv blev jag inte upplyst om vad som pågick förrän en kollega kom in till mig och berättade att de båda tornens kollaps hade slagit ut mängder av tele- och datatrafik med New York (det lär ha funnits rätt mycket antenner på byggnaderna, samt IT-företag lokaliserade i dem). Då var klockan nära fem på eftermiddagen, och de flesta hade lämnat arbetet när jag sökte mig till fikarummet för att se TV-bilderna. Sedan avslutade jag arbetet med att e-postledes erbjuda IT-säkerhetschefen att skjuta upp ett möte som redan planerats till onsdagen, i den händelse han hade fått annat att göra, varpå jag gick hem och fortsatte se på TV samt ägna mig åt andra aktiviteter utom att sova. Som just nu.

Ludophile sa...

Vad fan är en "whooper" för nåt?

Ravenna sa...

Ludophiole, "Whooper meal" är Burger Kings mest kända storsäljare. Det är en 150g hamburgare i bröd med lite sallad och tjafs på. Helt ok.

Ludophile sa...

Nej. Det är en *Whopper*, det både stavas och uttalas olika. En "whooper" skulle betyda något som hojtar till, en "whopper" är något som är stort. Hur fan lyckas man jobba på BK mer än en kvart utan att haja det?

Visst har jag hört bönder på BK beställa en "whooper", men jag kunde inte tro att nån som faktiskt jobbat med att langa fram dem (och dessutom är författare och därmed borde ha lite språkkänsla, även på utrikiska) kan få för sig nåt sånt.

Ravenna sa...

Jag får då be så fasligt mycket om ursäkt. Uppenbarligen har jag efter 8 år slutligen lyckats förtränga stavningen på en Whopper Meal.

Jag hoppas att ni någonsin kan förlåta mig.

disa sa...

慈德宮,龍南漆藝博物館,竹山竹管厝,陳列教育館,中興新村,東埔溫泉,清安豆腐街,金龍窯,火炎山,橫龍山古道,中港慈裕宮,大湖農村,挑柴古道,龍騰斷橋,森林遊樂區,卓蘭果園,外埔漁港,龍鳳漁港,清德禪寺,欣隆休閒農場,馬術農場,童玩村
泰安溫泉區,南庄老街
溫泉遊樂區,綠葉方舟,明德水庫,仙山,鳳陽谷,三角湖,木雕街,通霄蘆沐村風,香格里拉樂園,馬拉邦山,薑麻園,海濱休閒園區,鳴鳳山古道,火車窿,勝興火車站,挑鹽古道,獅頭山,藺草文化館,永和山水庫,大克山,通霄秋茂園,大衛營,清泉農場,雪霸國家公園,蜜蜂休閒館,挑炭古道,三通嶺,建民農場,自然保留區,永和山農場,八通關古道,明新書院,石觀音吊橋,戰車公園,軍史公園,桂花森林松柏嶺,梅峰農場,棋盤石,巧手工作坊
桃米生態村,溪頭,杉林溪森林遊樂區,李勇廟,竹山保安宮,沐陶窯
玉山國家公園

Stella och Molly

Stella och Molly