söndag 13 september 2009

Svininfluensan - en handfull snor eller ett hot mot rikets säkerhet?

Idag rapporterar DN att de första omgångarna vaccin mot svininfluensen har delats ut. Man börjar med en icke-riskgrupp. Samtidigt har vi ett mycket lugnt influensaår på händerna - den fruktade svininfluensan visade sig visst vara mindre dödlig än vanliga influensan, och man börjar ju undra om inte alltihop var en mediacirkus, regisserad av någon som ville sälja vaccin. Det verkar faktiskt som att vaccinet är minst lika farligt som själva influensan.

Har jag haft svininfluensan? Ingen aning. Jag blev jäkligt sjuk några dagar efter att jag kom hem från Thailand i början av juli. Från vad jag har läst så kan det mycket väl ha varit svinis. Jag hade feber i några dagar, mådde allmänt skit och hade en envis hosta. Kan ha varit svinis eller en vanlig förkylning.


(Bilden från Jinge)

Men vad vet jag egentligen? Jag är inte läkare. Jag vet bara vad jag har läst i tidningen.

Alla turerna kring svininfluensan tycker jag tydligt visar på behovet av en välfungerande informationspolitik och en hård granskning av såväl gammelmedia som de företag som sticker fram näsan. Jag känner inte att jag idag kan bedöma situationen med svininfluensan, och det känns livsfarligt att det hela har förvandlats till en mediahysteri.

Borde inte hälsofrågor avgöras på sjukhusen, istället för genom journalistik? Borde inte media uppvisa någon slags återhållsamhet när det gäller den här typen av frågor, för att lämna utrymme för faktisk information och riktig expertis?

Särskilt illamående blir man när man ser artiklar som uppmanar: "var solidarisk - vaccinera dig!". Nej, jag tänker fan inte vara solidarisk och riskera hälsan för att vaccinera mig mot ett par dagars feber som jag kanske (eller kanske inte) redan har haft. Jag tänker snyta mig och gå vidare med livet.

Istället för att övervaka folket, kanske man borde lägga lite resurser på att granska media. Att måla upp en falsk hotbild av ett icke-existerande supervirus borde väl gränsa till att vara ett hot mot rikets säkerhet?

Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,

9 kommentarer:

Daniel N i Norr sa...

Det känns på något märkligt vis ganska skönt att veta att det inte bara är en själv som har väldigt svårt att hitta vettig neutral information om läget.

Fick förresten ganska snarlika symptom som du beskriver av min syster som i juni kom på besök från Australien.

Daniel N i Norr sa...

Första vettiga informationen: http://www.nyteknik.se/nyheter/bioteknik_lakemedel/medicin_teknik/article635159.ece

Det tar sig...

Martin sa...

Finns ju jättemånga sakliga vetenskapliga källor på internet! Får en att ifrågasätta vad folk egentligen läser. Om allt man orkar med är att ögna igenom Metro på t-banan så blir ju informationen därefter.. Sen länkar du till en massa ovetenskaplig källor själv? Läs mindre bloggar och tidnigar, utgå från denna sida istället:

http://www.krisinformation.se/web/StartPage____31105.aspx

Anna Högberg sa...

Efter att ha letat igenom den sidan och gått till smittskyddsinstitutet hittade jag slutligen (efter en hel del letade) en redovisning där jag kunde läsa ut att 22 personer har rapporterats smittade i mitt län vecka 20-35.

Oj vilken epidemi! 0,005% blev smittade!

Nu blev jag verkligen rädd... snälla, spruta in lite gift i mig så jag slipper den här rädslan!!!

Lägg av liksom, vaddå epidemi? Det är en fucking jävla förkylning med lite extra kick. Och ändå är det värsta stressrapporterna om att man har ett socialt ansvar att vaccinera sig?

Lägg av, för fan.

Jinge sa...

Ravenna! När du lånar min modifierade grisbild så bör du inte hotlinka den. Det är lite fubbigt eftersom du oxo lånar bandbredd av mig då. Normalt så betraktas det som FULT att göra så.

Men det spelar förstås mindre roll. Men du tar risker genom att göra så. Jag brukar bli irriterad på sådant och kopierar min bild till en annan fil som jag lägger in på Jinge.se där du hittade den.

Sedan lägger jag in en ny http://bilderblogg.se/a/7gris2.jpg

Och jag lovar dig att det brukar vara en RIKTIGT grisig bild... :-)

(Jag brukar vänta till efter midnatt så den blir kvar så länge som möjligt... :-)

De bilderna jag använder i sådana lägen är anpassade till kön/ålder på bloggaren ifråga. Och jag är en riktigt elak fan när jag sätter den sidan till... :-)

Så hotlinka aldrig bilder, ett tips såhär på kvällskvisten.

Mvh / J

Ravenna sa...

JInge - jättesorry! Var lite stressad när jag slängde upp den bilden (typ 3 min till bussen). Tänkte inte på det.

Fixar det direkt.

Jinge sa...

Ravenna!

Vad tänkte du inte på?

Att du inte har en millisekunds koll på vilken bild som visas på din egen blogg?

DET är den visdom jag kan dela med mig av. Du anar inte hur lätt det är för mig att byta bild till ett stort hårigt arschel.

Ingen skulle se det på min blogg, men på din skulle den sticka ut rejält.

Hade du inte kallat dig Pirat så hade jag säkert gjort det.

DET är det viktiga budskapet. Du tar risker genom att hotlinka, stora risker.

Läs min förra kommentar en gång till. Du har ännu inte fixat någonting...

Maila mig om du inte förstår vad jag menar.

Ravenna sa...

Hej igen Jinge,

jo, någonting var fixat. Om du kollar på bildens egenskaper så ligger den här på blogger. Bilden hade dock en länk till ursprungsplatsen.

Det är jag tämligen övertygad om att det är olika saker - för att komma till det hypotetiska håriga arslet så måste man nu KLICKA på bilden.

Men eftersom även detta tycktes störa så tog jag bort även den länken.

Frid.

Jinge sa...

Det störde inte alls, men det var riskabelt. Det är ju inte säkert att alla vill dig väl. :-)

Stella och Molly

Stella och Molly