tisdag 15 september 2009

Planka visar vägen

Idag har SvD en artikel om att SL ska skärpa kontrollerna av resenärer för att komma tillrätta med problemet att folk plankar, dvs åker utan att betala.

SL själva gör en glädjekalkyl och gissar att man förlorar mellan 100 och 200 miljoner kronor på att folk plankar. Precis som i fildelningsdebatten tycks man ignorera att många som plankar inte skulle ha åkt om de hade behövt betala fullpris.

Jag känner plankare. Att de plankar beror uteslutande på en sak: att kollektivtrafiken är för dyr och att det på flera håll är oerhört bökigt att vara kund. Då blir det billigare och enklare att köpa sig ett medlemskap i Planka.nu för 100 kronor (+ 100 kronor per gång man åker dit).

Kollektivtrafiken är, i min mening, helt orimligt dyr. Normalt grundpris för en vuxenbiljett är 20 kronor. Är man två personer som ska åka tur och retur in till stan så blir det 80 kronor totalt. Låt oss säga att det är en halvmil - hade man kört bil samma sträcka och vi räknar på 20 kronor / mil + 15 kronor i P-avgift, så landar vi på 35 kronor.

Kalla mig knäpp, men visst borde man i ett miljömedvetet samhälle ha en situation där det är billigare att ta bussen än att ta bilen?!?

Låt oss titta på en lite längre sträcka. Ta en familj som bor lite utanför stan - 2 vuxna och 2 barn. I Östergötland skulle de behöva köpa ett dygnskort om de ska in till stan och tillbringa några timmar där. För dessa 4 skulle prislappen bli 500 kronor prick. Och biljetterna måste köpas i förväg - inne i stan! Låt säga att de har 3 mil till stan och kör en bil som kostar 30 kronor / mil - detta skulle bli 210 kronor om man räknar med 30 kronor i P-avgift. Mindre än hälften så mycket som att ta bussen! Och istället får bussarna gå tomma.

Och så undrar man varför folk plankar?
Och så tycker man att det är underligt varför man ständigt måste dra in landsortsbussar?

Jag tycker inte att det måste vara gratis med kollektivtrafik, men någon rimlighet måste det väl ändå finnas! Vill man satsa på kollektivtrafiken så ska man sänka priserna så att folk har råd att åka, göra det billigare att åka utanför stan (bussen går ju samma väg ändå och har samma kostnader - så varför ska det kosta mer att åka ut på landet?) och rusta upp de fordon som är i tjänst. Inte slänga pengar på fåniga biljettkontroller och spärrar och nya övervaknings- och registreringssystem.

Det är inte vad folk vill ha.

Vi vill ha en billig och bra kollektivtrafik som fungerar även på landet, så att vi kan lämna bilen hemma.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,

11 kommentarer:

Anonym sa...

Nja, nu glömde du väl ändå trängselskatten. Och 15 kr parkeringsavgift räcker väl till 10 minuters parkering. Kort ärende således...

Anonym sa...

SL kan börja kontrollera när:
- dom håller tider
- kortet man säljer fungerar
- att resenären har en trevlig resa
- resenären vet var kortet gäller
- när priset är rimligt
- när SL's personal själva följer regler
- när dom har vakter som fått en utbildning i att "Kunden har rätt"


SL's service är usel, endast deras egna mätningar säger annat. Monopolet är deras räddare.
GPS, ACCESS kort och annat slöseri har inte varit för resenären, endast en födkrok för konsulter och bekanta.
En lekstuga för amatörer som pågått för länge, vem kan stoppa
detta !!!
Hur mycket till skall vi betala på biljett priset för vakter. Resegarantin som dom erbjuder oss (taxi m.m.) får vi betala i alla fall vid nästa prishöjning.

Alla kostnader av deras usla kvalitet, avsaknad av service m.m. betalas av resenären, ju sämre dom är desto högre pris betalar vi.
Genom att sätta låga mål så lyckas dom få ut bonusar också, det skall vi också betala.

SL har ockås tagit bort papperskorgar vilket gör att det ser ut som en svinstia under vissa tider. Det har man troligtvis gjort i besparingssyfte utan att förstå konsekvensen.

Synd att våra media (SVD, DN m.fl) inte kan göra en bättre analys av resenärens vardag.

Jämför med andra länder i I-världen.

Anonym sa...

Billig och bra kollektivtrafik? Det är ju vad vi redan har. Jag vet inte ett ställe i Sverige som har så billig och bra kollektivtrafik som Stockholms området.

I Gästrikland kostar ett 30-dagarskort 1.535kr för motsvarande sträckning. Där får man vara glad om det går mer än en buss i timmen dit man ska.

Tittar man på lite mer tätbefolkade områden där det finns lite mer alternativ att välja på som t.ex. Göteborg med omnejd så kostar ett 30-dagars kort 1.415kr.

Så jag skulle nog vilja säga att vi har det ganska bra här.

Jerker sa...

En vinkel som sällan ges är att plankning är ett arbetsmiljöproblem för oss som arbetar i SL-trafiken. Att ständigt behöva ta kränkningar och konflikter bara för att vissa vägrar betala försämrar arbetsmiljön märkbart. Skulle dessa konflikter minska skulle trivseln öka, vilket på sikt leder till lägre personalomsättning i SL-trafiken.

Nolltaxa är ej heller något att sträva efter då all transport borde vara självfinansierande, varför ska någon annan betala för vuxna människors behov av att resa? Höj fullpriset på SL-kortet och låt fler grupper åka på reducerat pris, inför gärna flera nivåer på reducerat pris. Sen tycker jag personligen att det känns bättre att veta att folk betalar för (och inte får gratis och tar för givet) den tjänst som vi tillhandahåller.

Lösningen är att plankarna ska känna att det finns en reell risk att få betala kontrollavgiften. Höj avgiften till MINST 2500kr, gärna tillsammans med en polisanmälan om det inte finns några mildrande omständigheter (kort som nyss gått ut, reser på fel typ av biljett (helt/reducerat).

Att få resa är inte en mänsklig rättighet och inom Stockholm är avstånden korta. Att cykla eller gå är i de absolut flesta fall ett reellt alternativ (en frisk person kan utan problem gå en halvmil eller mer). Vissa har svårt att gå eller cykla (bland annat många äldre) men de har ofta rätt till färdtjänst eller har försäkringskassans ”intyg för förmånstagare” (=får lösa biljett till reducerat pris).

Högre kontrollavgift, polisanmälningar och tätare kontroller. Hurvida nya och mer svårforcerade spärrar skulle behövas om de som nu plankar skulle känna sig ordentligt jagade går att diskutera. Höga spärrar är inte inbjudande mot den majoritet som faktiskt betalar för sin biljett.

PS. I beräkningen av vad det kostar att köra bil missade du viktiga kostnader. Skatt, försäkring, reparationer och service. Landar sällan på några 20kr/mil inklusive drivmedel. Mer realistiskt är det dubbla. Lägg därtill besväret att man som förare absolut måste vara nykter, utvilad och ständigt koncentrerad på uppgiften. I en buss gör det inget om du tog ett glas vin till maten, är lite småtrött eller bara har lust att läsa en bok.

Förseningar i busstrafiken beror ofta på just diskussioner om biljetter och förväntar sig att få åka gratis. Förstå att det kostar att köra bussen (=kostar att åka med bussen) och visa upp en korrekt biljett vid påstigning och risken för förseningar minskar.

Ravenna sa...

Nu tänkte jag inte enbart på Sthlm när jag skrev den här posten - problemen med dyr kollektivtrafik är faktiskt (tro det eller ej, stockholmare) mycket möjligt större på landet där man (som jag skrev) har taskiga kommunikationer och kan behöva betala uppåt 500 kronor för att en familj ska resa in till stan med buss. Då är det faktiskt billigare att ta en taxi.

Många städer neråt Europa har billigare tunnelbana, för övrigt.

Ylva sa...

Jerker, 20 kr/mil är fullt realistiskt för en mindre & äldre bil, kolla t.ex. http://www.sparbanken-nord.se/sst/www/inf/out/fil/0,,601661,00.pdf där ligger en begagnad bil mellan 19 och 32 kr.

Men även om det går upp till 40 så är det faktiskt oftast billigare att åka bil om man är 2 personer än att åka buss.

Att vara nykter är väl normalt inget problem?

Robert sa...

Det handlar mer om folk beteenden än om själva fuskåkandet..de som plankar gör även andra fuskgrejer...så därför behöver vi Jesus och inget annat....

Anonym sa...

Ravenna är inte helt fel ute med beräkningarna.

Jag bor på landet i Östergötland och vi räknade nyligen ut att vår bil har kostat oss i snitt 27:50 / mil de senaste 3 åren.

Vi är 2 vuxna och 3 barn. För oss är det otänkbart att åka buss, trots att bussen stannar 20 meter från vårat hus. Anledningen? Priset. 2 vuxna + 3 barn som ska in till Norrköping och gå på bio, det skulle kosta 610 kronor. Att köra med vår bil skulle kosta ca 220 kronor + parkering.

Bussen går alltid förbi vår hållplats utan att ta upp någon, och den är aldrig full.

Varför i hela världen kör man hellre bussarna tomma än sätta vettiga priser så att folk har råd att åka med?

Hade vi fått betala 15-20 kronor i "stadspris" så hade hela familjen kunnat åka för en hundring. Då hade vi åkt ofta! Varför ska vi straffas för att vi bor på landet?

Nä, bättre tydligen att bussarna går tomma (vilket kostar ungefär lika mycket) och man inte får in några pengar.

Dumsnål, kallas det.

Hälsningar,
Mia, 48 år och trebarnsmor

Stefan sa...

Svar till Jerker...

"En vinkel som sällan ges är att plankning är ett arbetsmiljöproblem för oss som arbetar i SL-trafiken. Att ständigt behöva ta kränkningar och konflikter bara för att vissa vägrar betala försämrar arbetsmiljön märkbart. Skulle dessa konflikter minska skulle trivseln öka, vilket på sikt leder till lägre personalomsättning i SL-trafiken."

Ja, och sättet att minska dessa konflikter är inte att införa ytterligare kontrollåtgärder och högre straff - det är att sänka priserna. Kunde man köpa ett månadskort som folk hade råd med skulle det inte finnas något behov av att planka. Tänk på att de som Plankar faktiskt ofta betalar - 100 kr i månaden + 100 kr i självrisk. Så betalningsviljan är inte noll, direkt.

"varför ska någon annan betala för vuxna människors behov av att resa?"

Tja, varför ska någon annan betala för vuxna människors behov av vård? Eller varför ska andra betala för en bättre miljö? Resande är en fullständigt vital del av samhällsstrukturen - ingenting fungerar för människor om de inte kan transportera sig i samhället.

"Lösningen är att plankarna ska känna att det finns en reell risk att få betala kontrollavgiften."

Nej, lösningen är att sänka biljettpriserna så att behovet av att planka försvinner.

"Höj avgiften till MINST 2500kr, gärna tillsammans med en polisanmälan om det inte finns några mildrande omständigheter"

Så du vill hellre lägga samhällsresurser på POLISANMÄLNINGAR och ta upp polisens tid med att reda ut folk som har plankat en bussbiljett för 20 spänn, än lägga resurserna på en billigare och bättre kollektivtrafik? Snacka om att slösa med resurser till ingen nytta.

"Högre kontrollavgift, polisanmälningar och tätare kontroller."

Mer kostnader, dyrare för den som åker, tvingar fram fler plankare. En ond cirkel. Bryt den istället med lägre avgifter, FÄRRE kontroller och inga jävla polisanmälningar för att planka en 20-kronorsbiljett.

"Landar sällan på några 20kr/mil inklusive drivmedel."

Tja, mina tre senaste bilar har legat på 19 kr / mil, 23 kr / mil och 26 kr / mil. Jag vet inte vad du kör, men 20-30 kronor känns rätt så normalt om man inte kör en rishög eller en splitterny bil utan något normalt mellanting.

"Lägg därtill besväret att man som förare absolut måste vara nykter, utvilad och ständigt koncentrerad på uppgiften."

Ja, nykter är verkligen ett besvär att vara en normal morgon när man ska till jobbet.

"Förstå att det kostar att köra bussen (=kostar att åka med bussen) och visa upp en korrekt biljett vid påstigning och risken för förseningar minskar."

Förstå att biljettpriserna är för höga när man får utbredda problem med folk som plankar, att landsortsbussar ständigt går tommar och att det läggs mer resurser på att försvåra för kunderna än för att göra servicen bättre.

Anonym sa...

Skulle man ta bort alla åtgärder och all personal och alla spärrar som bara har som funktion att stävja plankandet, så skulle man kunna sänka biljettpriset ordentligt för alla.

vem är det som förstör för vem egentligen? vi har onödigt dyra biljetter för att idioterna på SL inte lyssnar på folket.

Anonym sa...

Jag känner oxå plankare. De är alla mer eller mindre småkrimminella och oftast blir de otrevliga när de dricker. Haka på en extra vagn typ 4:e klass. Den kan vara gratis och alla kan ha fötterna på sätena.

Stella och Molly

Stella och Molly