måndag 21 september 2009

Jävig nämndeman i TPB-härvan likställer fildelning med stöld

En av nämndemännen som ska behandla TPB-överklagandet i hovrätten är anställd på Spotify. Han själv ser inget problem med detta och menar att det är som att någon som arbetar med försäljning inte ska kunna döma i ett mål som handlar om stöld.
– Jag har noga övervägt min anställning och kan inte se att det finns risk för jäv. I så fall skulle ingen som någonsin arbetat med försäljning kunna vara nämndeman i ett misstänkt stöldfall, säger han till SvD.se.
Redan där borde varningsklockan ringa.

Nämndemannen i fråga har alltså redan gjort en jämförelse mellan medhjälp till fildelning - och stöld. Han har dessutom uttalat sig på ett sådant sätt att det känns som att han förutsätter att ett brott har begåtts.

Det man ska ta ställning till är ju om det över huvud taget har begåtts något brott, och då TPB i allra högsta grad fyller en konkurrerade funktion till Spotify så är det svårt att se hur man kan se det som att inte vara jävig.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,

22 kommentarer:

Mattias sa...

Tom maffia advokaten Peter Danowsky tycker att det är olämpligt att en spotify anställd sitter som nämndeman i TPB rättgången!

Anonym sa...

Det är säkert bara lögn ifrån Danowsky andå att han tycker det .... Det hela är en härd av mygel o båg från alla håll o kanter utom Tpb sida förståss.

Mattias sa...

Ja det känns som det hela redan är uppgjort. Knähundarna i Rosenbad har väl fått order från sina uppdragsgivare i Hollywood att det måste bli en fällande dom till varje pris. Så domstolarna har säkert fått instruktioner om vad som gäller!

HR sa...

Vidrigt att det betraktas som fullt normalt att uttala sig på det viset som nämndemannen gjort. Det verkar som att ett exempel skall statueras till varje pris. Att grabbarna kommer att må illa tas ingen hänsyn till. Häng dom högt, ekar i kanslikorridorerna på hovrätten.

Peter sa...

Att en nämndeman innan rättegången ens har börjat jämför fildelning med stöld borde ju i sig vara skäl för avsked!!!!

Sedan att han också är anställd på Spotify...

fy fan säger jag bara!!!!

Dags att sätta PP i riksdagen.

infol sa...

Hur svårt kan det vara att skaka fram x antal domare och nämndemän som inte har någon koppling till upphovsrättsinnehavare och/eller -organisationer??

Nicklas sa...

Om man tittar historiskt har ju ett antal nämndemän fått gå från andra rättegångar, men då har det handlat om misshandel, våldtäkt och annat vanligt.
Detta vore som att ha en nämndeman som i en paus säger till sina kollegor "men det är ju klart att de där skitungarna är skyldiga", just det, så var det och han fick gå.

Varför är det så mycket fiffel och obstruerande kring TPB-rättegången?

Anonym sa...

Observera att det är Peter Danowsky och Monique Wadsted som nu försöker bli av med Fredrik som nämndeman. Han är nämligen tekniker och kommer inte att dansa efter deras pipa.

Per Persson (md2perpe) sa...

Enligt SvD heter han Fredrik Niemelä.

Från en anställd hos Spotify fick jag veta att nämndemannen har god teknisk kunskap om bittorrent.

Det borde därför vara den här ganska nördiga killen.

Jävig? Kanske. Ett visst ekonomiskt intresse av att Spotify drar in mer pengar finns förstås, men det betyder inte nödvändigtvis att han tycker att TPB bör stängas. Killen jag fick informationen från är anställd av Spotify, men är samtidigt medlem i "piratklubbar" på Facebook. Själv jobbar jag på ett företag som håller på med försäljning av downloadprodukter, men både jag och flera av mina kolleger har sympatier åt pirathållet.

Ravenna sa...

Jag kan sympatisera med att killen antagligen är en ganska nördig tekniker, och att det därför vore bra för piratsidan.

Frågan är dock ändå... kan man känna att den här personen är opartisk? Båda sidor verkar ju ha invändningar av olika skäl

- piraterna tycker att han är anställd på Spotify och därmed kan ha antipiratsympatier.
- antipiraterna tycker att han är tekniker / intelligent / insatt och därmed har piratsympatier.

Svår fråga. Inget självklart svar.

Adam Eltér sa...

Ravenna: Känns som att de två argumenten tar ut varandra.

Är det egentligen någon som skulle bli förvånad om Danowsky plötsligt skulle gå ut i media och säga rätt ut att han mutat alla nämndemännen och sedan avsluta med "Mohahahaha! Ni kan inte stoppa mig, usla pirater!"?

Martin sa...

Fredrik Niemelä är en gammal kurskamrat till mig. En riktigt skarp programmerare som kommit bland knipit tredje och förstapriset i några världsomspännande programmeringstävlingar. Jag tror att det skulle vara en tillgång för piratsidan med någon med sådan teknisk kompetens.

Däremot förstår jag inte hur han resonerar när det gäller jävsfrågan. Det räcker ju inte att man själv vet med sig att man inte kommer att påverkas. Man måste även framstå som oberoende för allmänheten. Liksom du förvånas jag också litet över hans liknelse, även om jag tror att man ska vara försiktig med att tolka in för mycket i den.

Anonym sa...

Jag reagerade också över liknelsen... den var dåligt vald, och att han jobbar på Spotify skapar ju också problem.

Tänk om den här killen hade jobbat på ett vanligt IT-företag eller något! Då hade det väl inte varit något problem att han är tekniker, det hade ju bara varit bra.

Jag har dock svårt att se hur han ska kunna ses som opartisk, tyvärr. Detta känns som en person som har självklar läggning åt ena eller andra hållet. Frågan är bara vilket.

Anders S sa...

Kommer jag ihåg rätt så tog man bort en nämndeman i tingsrätten också för jäv men lät domaren sitta kvar. Och nu samma sak för domaren nu har väl också sagts vara jävig?

stroll sa...

Är också gammal klasskompis på KTH med honom, och att han är tekniskt kompetent råder det inget tvivel om. Så på den punkten tror jag det är ett klart + för piratsidan eftersom det var just tekniskt kompetens som saknades tidigare. Sen kan jag verkligen inte utläsa att han jämför fildelning med stöld i det där citatet. Han jämför sin situation med en försäljar-nämndeman i ett stöldfall, inte att det här är ett stöldfall.

Om jag minns rätt så är han ju dock mer eller mindre en av grundarna av Spotify som ansvarig för att sätta upp det första utvecklingsteamet, så skulle bli förvånad om spotifys omsättning inte påverkar hans inkomst. Om han blivit förblindad av pengar kan jag inte svara på, men frågetecknet kanske är stort nog får att peta honom.

Jon sa...

Fredrik är inte "mer eller mindre en av grundarna" av Spotify. Han blev visserligen anställd ganska tidigt, men ingår inte i företagsledningen.

Jag vill också instämma i det stroll säger angående citatet. Det Fredrik gör är ju verkligen inte att jämföra fildelning med stöld eller säga att ett brott har begåtts. Han säger snarare något i stil med att argumentationen "du får inte döma i ett mål som rör misstänkt upphovsrättsintrång eftersom du jobbar på Spotify, som erbjuder ett lagligt alternativ till sådan verksamhet" är jämförbar med att säga "du får inte döma i ett mål som rör misstänkt stöld eftersom du jobbar på ICA, som erbjuder ett lagligt alternativ till sådan verksamhet".

Patrik Manlig sa...

@Ravenna: Drar du inte lite förhastade slutsatser? Eller finns det annat än det du citerar som du baserar ditt resonemang på? Jag ser inte att citatet jämställer fildelning med stöld. Det är en analogi, vilket inte är detsamma som att likställa två saker. Det nämner dessutom "... ett misstänkt stöldfall ...", så hur du kan dra slutsatsen att han förutsätter att ett brott har begåtts förstår jag inte alls!

Dålig argumentation gynnar bara motståndarna och skapar nya motståndare.

Anonym sa...

Det är för fasen en analogi!

Ska någon som som jobbar på ett åkeri eller som taxi/busschaufför inte få vara nämndeman i ett mål om vårdslöshet i trafik?

Ska en jobbar på löfbergs lila inte få vara nämndeman i ett mål om smuggling?

Anonym sa...

Ja, det är en analogi, men den var riktigt dåligt vald i en debatt där många löpande jämställer fildelning med stöld, då är det klantigt att dra tankarna åt det hållet innan målet ens har påbörjats.

Anna Högberg sa...

Det är en analogi, ja. Men den var inte vidare träffande.

Prova med:

Är det lämpligt att en person som är anställd på Scan dömer i ett mål där det ska utredas huruvida Scans största konkurrent har en godkänd tillverkningsprocess på bacon.

Tor sa...

Om TPB befinns vara medskyldiga till upphovsrättsintrång, borde då inte samma sak kunna sägas om de som utvecklar torrent-klientprogramvaran? (själv tycker jag att det vore orimligt, men om man nu ska vara konsekvent menar jag)
Betänkt nu att upphovsmannen till en av de vanligaste klienter, uTorrent, skapats av nämndemannens arbetskamrat och att dessa två verkar ha vissa gemensamma affärsintressen. Jag har nog faktiskt lättare att förstå Ifpi:s invändningar än de som kommer ifrån piratlägret.

disa sa...

花鄉,愛情海,百威,為楓精典,比佛利,新阿里山,儷京,御花園,風華,溫莎堡,晴海冷泉,紐芬堡,歐悅,名湖水岸,歐悅,萬里仙境,北極星,皇居,禾楓.湯泉,香緹,湯野,水漾,金色河畔,戀愛,新阿里山,皇家花園,山櫻花,名家,風華,美麗殿,艾蔓,薇星,皇城,泰皇,風雅頌,欣歡,名爵,竹田驛站,薇星,風雅頌,愛摩兒,墾丁,雅柏,天母,威斯堡,嘉賓閣,伊都,衣蝶旅店,樹林月圓,萬里仙境,北極星,華都飯店,馥嘉商務,唐城,雙橡園,百老匯,紫園,夏卡爾,竹林雅緻,好來屋,馬德里,湖山度假,蔚藍海岸,約客頂級,儷灣,真善美,歐香,愛莉園,人客

Stella och Molly

Stella och Molly