fredag 18 september 2009

Google ser efter herrelösa böcker

Det värmer faktiskt att läsa om att Google tar hand om herrelösa böcker. Böcker som publicerades innan 1923 och därmed inte länge faller under någon upphovsrätt kan nu återupplivas och tryckas av vem som helst. Genom print-on-demand så behöver man heller inte investera någonting i att trycka upp stora lager, utan böckerna kan tryckas upp när någon vill köpa dem. De kommer att bli hyggligt billiga att köpa – ca 60 kr. Googles del av förtjänsten ska tydligen placeras i en fond för främjande av läskunnighet och digitalisering.

Låter som en liten puttinuttig saga för den digitala tidsåldern.

Synd bara att böcker måste ligga och vänta i 75 år eller mer (en hel livstid) innan de kan tillgängliggöras.Tänk på alla de böcker som sitter inlåsta för att någon sitter på rättigheterna och inte agerar.

Att finnas tillgänglig digitalt och som print-on-demand borde vara varje boks grundläggande kulturella rättighet.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,

8 kommentarer:

Billy G sa...

Print on demand kommer bli så jvla stort när alla vettigare bokhandlar får in sånna maskiner.

Då kan man ju ha ett par tusen eller ett par hundra tusen titlar på all världens språk i butiken.

Bara kunden vet vilken bok och på vilket språk den vill ha den på så printar de ut den.. kunden kan gå o fika så länge och komma tillbaka efter den har fått ett sms om att boken är klar och bara o hämta ut.. Kan ju fan inte bli bättre..

Sen om man vill ha lite hållbarare böcker tja då får man göra det på det gamla vanliga viset.. vilket inte är någe problem..

*suck*

Deevo sa...

Yeah right! Så Print On Demand kommer att bli stort!? Skulle inte tro det eftersom bokköparen bara köper den senaste Guillou-boken eller någon annan lättläst deckare, och sen hamnar skräpet i myrornas container. De få som utforskar vårt kulturarv dammar igenom biblioteken. Själv läser jag ungefär 100-150 böcker om året och har insett att jag aldrig kommer att hinna med allt;)Det som skrämmer är den obefintliga frekvensen i utlåningen av de böcker jag läser när jag tittar på statistiken för utlåningen. Snittet är en gång varannat år. Redan där tror jag Print On Demand gått fel. Sen måste jag erkänna att jag tycker att det är del att inte upphovsmannarätten gäller för även gamla böcker. Det finns ett antal böcker som känns som de var skrivna igår man daterade till 1800-talet. Att förlagen inte kan betala en slant till barnen till dessa mästerverk är skamligt.

Nu ska dessutom Google ge sig in i leken. Google, ett av de mest profithungriga företagen i världshistorien. De gömmer sig bakom floskler som läskunnighet, sprida kultur etc. Gott folk, gå in på biblioteket om Ni inte vill köpa boken - det är en spännande resa att titta i bokhyllorna - det gör jag.

Deevo sa...

Nu när jag börjar vakna till efter min första kopp kaffe känns Googles tilltag allt farligare. Företaget Google strävar efter världsherravälde. De håvar in miljarder efter miljarder och gör intrång i alla unga människors liv genom en långsam men säker indoktrinering. De filmar alla gator, de filmar med satelliter, de kartlägger våra liv, de trycker in reklam i hjärnorna på oss, infiltrerar, säljer ut våra liv etc. och nu ska de stjäla alla författares verk och lägga ut. Jag respekterar författarna som gett mig så många underbara stunder, och jag respekterar verken de skapat. Google använder samma argument och stjäl deras verk. Hoppas att Google förintas av någon tokig amerikansk domstol så Google går i konkurs.

Anna Högberg sa...

Deevo, först, vad har PoD med utlåning på bibblan att göra?

Och sedan, när du skriver "att förlagen inte kan betala en slant till barnen till dessa mästerverk är skamligt", så undrar jag om du har reflekterat över följande:

1) Varför i hela världen förtjänar man en inkomst för att man är släkt med någon som för 200 år sedan skrev en bra bok? Säg något annat yrke där man förväntar sig att barnen ska ärva inkomsten! Vanligtvis brukar barnen ärva av det man har hunnit samla ihop när man dör.
2) Hur främjar det skapandet av kultur att betala ersättning till BARNEN till kända författare?
3) Hur är det skamligt att man efter många decennier får möjligheten att utan hinder sprida gammal kultur?

Jag förstår att du personligen gillar bibliotek, men jag personligen avskyr bibliotek. Jag tycker inte om stressen av att ha en bok hemma som inte är min, jag tycker inte om att behöva ta mig fram och tillbaka till biblioteket, jag tycker inte om att få påminnelsebrev och jag tycker inte om att gå och leta i hyllorna.

Lisa sa...

Print on Demand är framtiden, och det har ingenting med bibliotek att göra. Det har att göra med att man genom att använda PoD kan tillhandahålla böcker som det inte är ekonomiskt försvarligt att trycka upp på förhand.

Lisa sa...

Deevo, de stjäl inte mer än vad du gör genom att låna på bibblan istället för att köpa. Ditt skitsnack är samma argument som man kom med när biblioteken kom. De "stal" också från författarna.

Emanuel sa...

Till Anna Högberg. Du anser inte att barnen till författare har rätt till en liten procent av intäkterna av en såld bok.

Vem tycker du DÅ ska har pengarna? Du tycker 60 kr är billigt och det vill du betala till... vem då? Den som skannade in boken för 10 år sen?? Eller den som byggde maskinen som printar för 5 år sen. Aha. du vill betala till han som åkte lastbilen som fraktade maskinen!! Eller VDn till företagen som kom på idén att man inte behövde skapa något (skriva en bok) för att tjäna pengar. VEM vill du betala om inte den som skapade produkten du vill ha??

Att ge runt 10% till en upphovsman är inte det som gör en bok dyr. Du är idag villig att betala ett påslag på 1000% när du dricker en kaffe på ett kafé. Varför vill du inte betala upphovsmannen eller hans barn till en bok? Jag förstår inte. Du är villig att betala för "paketet". Att någon trycker boken. Men inte för "innehållet". Det är sorgligt. Alla böcker som någonsin sålts har alltså i ditt huvud sålts för att dom har fint papper! Är det inte innehållet vi betalar för?

Det är klart man kan följa upphovsrätten och trycka böcker till alla som vill. Skillnaden är några procent i pris. När andra än upphovsmännen till böckerna drar in miljarder på deras bekostnad tycker du det är "sött". Du måste vara kapitalistens bästa vän. Med din logik så är det bra att företag tjänar pengar utan att skapa något. Och tro mig det kommer dom att göra. Upphovsrätten är det enda som hindrar hungriga företag från att utnyttja sådant som andra skapat för sin vinning. Du kanske tror på allt som Piratpartiet säger? I så fall är din åsikt inte konstig.

Jag tycker initiativet med PoD är jättebra. Om även upphovsrätten följs så är den fantastisk!

Anna Högberg sa...

Emanuel,

Jag tycker att det är helt rätt att de som trycker och distribuerar en bok tjänar pengar på egen hand efter att författaren är död.

Vill barnen tjäna pengar så finns det saker de kan skapa. De kan t.ex. skapa jubileumsupplagor av sina föräldrars böcker, skriva kommenterade versioner, gräva upp "lost chapters" från förälderns byrålådor osv. Vill barnen tjäna pengar så får de bidra med någonting till förälderns skapande. Och det har de alla möjligheter att göra.

En specialutgåva av Lord of the Rings kommenterad av Tolkiens levande släktingar skulle t.ex. bli en fin "anniversary edition".

Men jag tycker att det är lika orimligt att barnen och barnbarnen ska fortsätta få inkomster ad absurdum från försäljningen av döda föräldrars böcker. De får, precis som alla andra barn, nöja sig med det som föräldern har hunnit samla ihop vid sin död (eller några år efteråt om upphovsrätten skulle löpa vidare i X år).

Det vi betalar för är, och har alltid varit, paketeringen och distributionen. Vi kan alla låna vilken bok som helst gratis på biblioteket - man kan använda ditt argument där likaväl. Om du låna en bok gratis på biblioteket, betyder det att du tycker att innehållet inte är värt någonting?

Innehållet i sig har ett stort kulturellt värde, men det får bara ett ekonomiskt värde om man tillför något ytterligare: om man läser upp boken för någon, paketerar den, skickar ut den, levererar den osv.

Tänk på hur det är med vatten - det har självfallet ett oumbärligt högt värde för kroppen och hälsan, men man kan bara ta betalt för det om man tillför någonting utöver själva vattnet - rening, servering, en skiva gurka, diskning osv.

Jag förstår heller inte ditt resonemang kring varför PoD skulle vara ett problem med upphovsrätten. Det jag hyllar i den här posten är att man trycker upp böcker där upphovsrätten har gått ut och kulturen är allmän egendom.

Att trycka upp och sälja böcker som någon annan har upphovsrätten till stödjer jag naturligtvis inte - detta har jag heller aldrig påstått. Däremot önskar jag att upphovsrätten vore kortare, så att kultur snabbare kunde bli allmän egendom.

25 år anser jag vara en rimlig ekonomisk skyddstid för ett verk.

Stella och Molly

Stella och Molly