söndag 23 augusti 2009

Voddler - trampar redan snett

Idag läste jag lite om Voddler på expressen, här och här. Läser man bara uppifrån och ner så låter det jättebra - filmer tillgängliga i bra kvalitet när man vill. Ungefär som spotify, fast för film. Det kan nog dra en hel del intresserade människor, men jag delar inte artikelskribentens entusiasm om att detta kommer att få mycket av den illegala fildelningen att upphöra.

Anledningarna till min skepsis är dessa:

1) Många människor använder idag inte sin dator för att spela upp film. Med musik spelar det inte lika mycket roll - där är det oftast lätt att ansluta högtalarna till datorn. Men med film behöver man få ut både ljud och bild till vardagsrummet om man ska kunna titta mer än en person åt gången. Att strömma ner till datorn i OK kvalitet är en sak - att strömma ner till datorn och sedan vidare genom hela lägenheten till teven och förstärkaren är en annan sak. Mer komplicerat. Dyrare. Jobbigare. Dessutom sitter många med manicker á la Popcorn Hour, som är gjorda för filöverföringar snarare än streaming (även om flera klarar detta också). Med andra ord - den utrustning som många har hemma är konstruerad för filer, inte för streaming. I längden fixar det sig nog, men detta kan göra systemet trögstartat.

2) Det framgår av artiklarna att man tänker sig ett mer begränsat utbud för den reklamfinansierade gratisversionen. Detta är en seriös blunder. I gratisgruppen finns nämligen de som inte skulle kunna tänka sig att betala för en prenumeration av någon anledning - dessa missar man helt om man begränsar utbudet i gratisversionen. Det kommer bara att skapa irritation och skicka tillbaka folk till fildelningen.

3) Utbudet tycks bli tämligen begränsat. Åtminstone till en början. Alla indikationer pekar på att det blir ett standardutbud med mainstreamproduktioner. Inget fel i sådana, egentligen, det är bara det att charmen med torrentsajter är just att man kan upptäcka det ovanliga också... kinesiska actionrullar, obskyr japansk anime från 70-talet, fransk stumfilm, svenska barnprogram från 80-talet... kommer sådant att finnas, eller blir det bara de senaste pang-pang rullarna från Hollywood?

4) Fortfarande inga möjligheter att spara på hårddisk - detta är någonting jag kräver av en tjänst som jag betalar för, eftersom jag ofta ser på film på platser där Internet inte är tillgängligt, t.ex. på tåg och buss.

I övrigt ser jag fram mot att testa Voddler när det kommer. Jag tycker i allmänhet att streaming är en riktigt bra idé för framtiden.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,

17 kommentarer:

aion sa...

Du verkar ha missat att de planerar ge ut en box (á la popcorn-hour) som ska ha voddler-klienten på sig.. Vilket skulle göra det mycket lättare för medelsvensson att komma igång med deras tjänst.

Och sedan så misstänker jag att majoriteten av de som laddar ner högupplösta filmer/serier har redan kopplat en dator till TV'n.

En mer ingående titt på hur voddler kommer funka:
http://tinyurl.com/kj3faa

Anonym sa...

Nja att det skulle vara komplicerat och dyrt med en PC vid datorn tror jag inte ett dug på.

HTPC trenden har funnits sedan 2000 talet börjde i alla all. Ofta dög då en gamal burk från sent 90 tal för DVD/Divx.

I dag med HD krävs lite nyare grejor men även priset där är soppas lågt att man i dag kan bygga sig en burk för 4-5K.6K med blu-ray spelare är inget problem har plocakt ihop sådant åt folk.

En LCD TV i dag är lika enkel att ansluta som en skärm. Mycket enklare nu än det var för i tiden.

Kommer desutom fler å fler kompleta boxar som kan köra olika format så som h264 i HD kvalite.

Där jag jobbade innan hade dom Hem PC erbjudande där dell tror jag det var hade komplet HTPC lösning för flera år sedan redan med dubbla TV kort, kraftig CPU osv. Så den trenden lär växa allt mer. Kommer allt mer små kompleta lösnigar som Nvidias ION system inte störe än några CD fodral på höjd som klarar HD. En PC i miniformat. Mac mini används också av en del inte mycket större den.

Visst kunaden och intrese krävs dock men som sagt den skaran användare stiger ju hela tiden.

Ompet sa...

Jag tror mer på Ravenna än de två svaren! Jag känner alldeles för många (speciellt tjejer) som inte vet hur man kopplar en dator till en TV, och som därför anser att det skulle vara för bökigt att lära sig detta.. Att man sedan skulle köpa sig en PC, som står, FUL, brevid TV:n tror jag skulle uppfattas som osmakligt! Själv kör jag på en dator som klarar hyffsat bra, och som är bärbar, vilket gör att man kan ställa den nära TV:n när man pillar :) Men jag känner själv bara 2 över 35 som skulle kunna pilla ihop en VÄL fungerande lösning till ett sådant system! Så tyvär tror jag inte att det kommer konkurera ut fildelning, men kanske bli ett alternativ, ifall den håller god hastighet på servrarna :) (något som BitTorrent till 90% alltid har ^^)

aion sa...

Ompet: De personer du syftar på kan väl koppla in en dvd-spelare? Dagens färdiga media-boxar är inte mycket svårare än så att koppla in, och användarvänligheten ökar hela tiden.

Anonym sa...

Fula datorer vid TV'n?
Om man nu tror att datorer måste vara fulla så är man nog inte specielt insat i vad som fins. Fins en hel marknad för HTPC chassin i alla prisklasser i alla designar man kan tänka sig. Dom som ser ut som en slim DVD spelare,dom som passar i sterioanlägnigen osv osv. Fula, knappast. Alla som vart hemma hoss mig har inte ens fattat att det är en dator förens man talar om det. Så nog smälter det in i mägden alltid bland xboxar, dvd spelare eller vad man nu redan har.

Anonym sa...

Jag är pirat sedan jag fick min första dator och som Ravenna säger så en del av charmen med fildelning är att man kan upptäcka hur mycket nytt som helst.

Mitt största bekymmer med alla dessa tjänster är att de rätt sannolikt kommer begränsa kulturutbudet (musik, film etc) pga att det är pengar som styr istället för något idéelt.

Det är inte jag som söker och ser det jag vill utan snarare de som visar vad som finns och sen får jag nöja mig med det.

Att reklamen kommer vara före filmen är bra, avskyr när det klipps mitt i en film och helt plötsligt ser man någons jävla unge lalla runt i de senaste revolutionerande blöjorna...

Aja, ett steg på vägen iaf men för att jag ska ens överväga en sån här tjänst så måste man kunna ladda ner. Media som streamas och kräver patenterad mjukvara (som jag förstått det) är ingenting som jag vill lägga pengar på.

Dock så även om ovanstående lades till så är risken stor att jag skulle fortsätta med fildelning om det visade sig att deras utbud inte hade allt jag var intresserad av.

Rundqvist sa...

Ompet: Personer (tjejer?) som inte vet hur man kopplar en dator till en TV vet säkert inte hur man kopplar en boxer- eller satellitmottagare till en TV heller. Sannolikt så har de TV iallafall.

Att koppla en dator till en TV är inte särskilt mycket svårare, och att du säger att datorer är fula visar bara att du inte har särskilt stor koll heller egentligen. Har själv en MacMini som HTPC vid TV:n. En pytteliten låda i borstad aluminium och bara en liten lampa och en slot-in dvd på framsidan. Mycket snyggare än min satellitmottagare.

Vad det gäller Voddler så kommer man inte behöva "pilla fram en väl fungerande lösning". Man köper deras box och kopplar in den på samma sätt som vilken-som-helst låda. Och jag är övertygad om att Voddler kommer att konkurrera ut fildelning (film) utom i de fall där vissa personer tvunget känner att de måste HA filmerna på sin hd. För oss andra som nöjer oss med vetskapen att vi kan se vilken film vi vill när som helst, så finns det ingen anledningg att ladda hem mer.

Mikael sa...

Hörrni, bara för att det är självklart för er hur man gör så är det inte självklart för alla.

Även om många nog skulle klara det om de bara tog sig tid att sätta sig in i det, så har jag fått hjälpa flera tjejkompisar med enkla grejer som har med datorer att göra (t.ex. installera en ny skärm) bara för att de är rädda för att göra fel.

Att sätta dit en skärm är inget svårt - men är man rädd för att göra fel eller TROR att man inte kan, ja, då KAN MAN INTE.

Anonym sa...

Det ligger mycket i det att folk inte har system som klarar detta. Man kan vara jätteduktig på att koppla in DVD-spelare och allt möjligt, men när det kommer till datorer är det som att det finns en spärr hos många.

Man har inte hemmet inrett på det viset, man vill inte ha kablar över hela lägenheten, det får inte plats en dator i TV-möbeln (nej, de är vanligen inte byggda för att rymma datorer), man behöver mjukvara, man behöver konfigurera, man behöver inte bara köpa hårdvaran, utan också serva den när den går sönder. Vill man ha det snyggt måste man gömma kablar och allt möjligt.

Detta är enormt mycket mer komplicerat än att ladda ner en fil och lägga ut den på skiva eller usb-minne och plugga in i sin mediaspelare.

Stina sa...

Jag har inte plats för en dator där min teve står - och jag känner inte för att möblera om lägenheten för att ordna möjligheter till detta. Den står i ett hörn av vardagsrummet, nära balkongen, längst bort från arbetsrummet. Vi skulle behöva ca 30 meter kabel för att kunna dra det snyggt, och då tappar man dessutom möjligheterna till att använda fjärrkontroll.

Att köpa en ny manick att ställa vid teven bara för att kunna ta emot voddler... kom igen! Ni kanske har tusentals kronor att slänga i sjön för att få en viss lösning, men den lösningen jag har fungerar bra och jag är inte intresserad av att byta till något sämre och dyrare.

Tomas Ekbom sa...

Enligt Ravenna är det tydligen lätt att koppla datorn till stereon och lyssna på musik men svårt att kolla på film från datorn till sin TV.

Men har hon inte hört talas om HDMI kanske? Det är en (1) sladd som sköter både bild och ljud och finns som utgång på alla nyare datorer och ingång till TV, förstärkare med mera.

Alltså, du tar din dator och kopplar sladden mellan den och TVn eller hemmabioförstärkaren. Lättare kan det inte vara.

Således faller punkt ett. Men de andra punkterna och skepsisen delar jag fast vilken ny teknik eller komponent har man inte varit tveksam till??

Detta är ändå det bästa som kommit fram hittills och givetvis är det inte de penning- och maktgiriga bakåtsträvarna musik- och filmbolagen som gjort detta.

Nä, de ska bara roffa och klaga. Samt sälja CD-skivor med 80-talsteknikstandard för 179 kr styck när det finns DVD med ung 8 ggr högre kvalitet till samma kostnad.

Anna Högberg sa...

Jodå jag har hört talat om HDMI, men problemet är att jag skulle behöva 20-30 meter kabel för att få signalen från datorn till teven (om jag inte vill dra den rätt över golvet - vilket jag inte vill), vilket innebär en hemsk massa jobb, samt att vi då inte längre kan använda fjärrkontrollen till att browsa filer, PLUS att vi behöver någon slags HDMI-delar-dosa för att kunna växla till playstation-enheten. Tevens HDMI-portar är nämligen fulla.

Det känns som en väldigt onödig investering i tid och pengar, när man ändå måste ha en filöverföringslösning på plats för att se på allt sitt gamla material.

HDMI är säkert jättebra, men man måste tänka på att det ska fungera i lägenheten, att det innebär extra sladdar, att det trots allt är förknippat med extra pengar och besvär.

Det vore en sämre lösning för mig än vad jag har idag.

Carl Johan Hall sa...

Den här typen av praktiska aspekter är inte att förakta. En gång fick jag idén att koppla ihop min dator (i sovrummet) med stereon (i vardagsrummet) för att lyssna på mp3-musik. För ändamålet inhandlades en 15 m lång 3,5 mm-till-RCA-kabel. Det var MYCKET lågt ljud som kom fram, och tröttsamt att byta rum för att byta låt...

Anonym sa...

Jag har ibland problem med att ljudet och bilden kommer fram olika fort när man drar långa sladdar - det vanliga är att jag får lagg på ljudet. Mycket störande.

de praktiska aspekterna ska man inte underskatta, det kan verka lätt att "bara dra en kabel", men det är inte så lätt om man inte kan det och alla lägenheter är inte anpassade för den sortens dragningar. Har man djur eller småbarn så kan det vara svårt, och hur kul är det att ha play och stopp knapparna i ett annat rum? Det är som att vara tillbaka på 80-talet när man hade alla kontroller framme på teven. Fast värre.

Carl Johan Hall sa...

Anonym kl 10:47: Att ljudet kommer efter bilden beror förstås på att ljudhastigheten är lägre än ljushastigheten ;-)

Anonym sa...

Jag är sjuk oteknisk gällande datorer, men att sätta in en HDMI kabel mellan min bärbara och tv:n är lika enkelt som att värma mat i micron.

disa sa...

168MOTEL,臻愛,依蝶,東楓,桂林,水漾,開漳聖王廟,天池檜谷,長青祠,仙溪,不老溫泉,城隍廟,皮影戲,荖濃溪,觀音山,中山公園,壽天宮,寶來溫泉,石洞溫泉,月世界,太陽谷,大世界,靖王墓,橋頭糖廠,大瀑布,大鬼湖,小鬼湖內門,南海紫竹寺,錫安山,雞冠山,新養女湖,旗山老街,文物館,運動公園,穎達生態農場,歷史展示區,鵝鑾鼻,高爾夫球場,保力林場,四重溪,森林遊樂區,台鳳高爾夫球,蛤板灣沙灘,沙馬基島,社頂自然公園,八大森林樂園,佳樂水,龍鑾潭,白水泉瀑布,曹公祠,竹林,岩玄華山文化院,桃源溫泉,鳳儀書院,世紀大峽谷,海洋生物館,森林遊樂區,關山落日,南灣海水浴場,後壁湖,烏石鼻海岸線,海灣風景區,國家步道,阿里史冷泉,頭城老街,澳花瀑布,石觀音寺,大溪漁港,東澳灣,溫泉公園

Stella och Molly

Stella och Molly