onsdag 5 augusti 2009

Stjärnornas krig och bittert upphovsrättssvammel

Om den ekonomiska upphovsrättstiden kortades… vad skulle vi kunna få oss till livs? Om man kunde spela in filmer baserade på, säg, 20 år gamla koncept, utan att behöva betala miljoner för det och få godkännande av både den ene och den andre…

Då skulle vi, den generation som växte upp med Star Wars, äntligen få se nyinspelade filmer värdiga originalen. Jag tillhör den skaran som anser att George Lucas våldförde sig på sitt eget verk när han skapade de fullkomligt pinsamma nya Star Wars-filmerna. Det är bara att inse: Episod 1 var en tramsig orgie i specialeffekter utan någon som helst originalitet i storyn, komplett med en störig ungjävel och Jar Jar Binks. Episod 2 var en tramsig kärlekshistoria med ett manus som kändes som något som manusförfattarna till Lilla huset på prärien skulle klassat som ”för töntigt” och slängt i papperskorgen. Episod 3 påminde kusligt mycket om när jag råkade hamna på tjurfäktning i Barcelona – man vet att fasorna man ser kommer bränna sig fast bakom ögonen för evigt, och ändå kan man inte titta bort. Darth Vader framställs som en omogen och lurad snorvalp med ungefär lika mycket sex appeal som en radiostyrd dammsugare, och de gamla filmerna knyts inte ihop med de nya med någon typ av värdighet alls.

Jag kan skriva bättre manus än så.

Jag är 100% allvarlig.

Jag kan också hitta (olaglig) fanfiction på Internet som skulle ha blivit bra mycket bättre filmmanus och visat de gamla filmerna den respekt som de förtjänar.

Jag skulle vilja se 10 olika regissörer göra sina egna Star Wars-filmer! Låt filmerna komma, och sedan får publiken välja vilka de vill titta på, köpa, älska. Det måste väl vara bättre än att vi bara får en enda sak att välja på, bara för att någon sitter och gnider på sina ensamrättigheter?

Det är ju vi, vi som växte upp med Star Wars, som skulle glädjas åt den mångfalden. Faktum är att Star Wars och Indiana Jones är de två tidigaste vuxenfilmer som jag kan minnas att jag har sett i mitt liv. Mitten av 80-talet.

De är också så att den första hela mening jag kunde säga på engelska delvis kom från Return of the Jedi. Ja, den och Princess Bride. I Princess Bride säger Westley hela tiden ”as you wish” till sin Buttercup, men detta snappade jag upp och kopplade till översättningen ”som du önskar” när Darth Vader sade det till Kejsaren i Return of the Jedi. Jag var 8 eller 9.

Oviktigt vetande om Anna.

Poängen är att jag kanske aldrig någonsin får uppleva en värdig Star Wars-film på bio, eftersom den som sitter på rättigheterna har fått storhetsvansinne och ingen annan kan skapa Star Wars-filmer utan hans tillstånd. Och det tillståndet kostar, i den mån det alls är till salu.

Fan vad jag känner mig berikad av upphovsrättslagen.

Som Borat skulle säga: …………………….NOT.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,

6 kommentarer:

GELO sa...

Just Lucas har ju annars en ganska skön inställning till fanfilms, som inte är olagliga och faktiskt uppmuntras av bolagen.
så hittar du olagligt fanmaterial till starwars är det någon som försöker göra en kommersiell produkt på Star Wars om jag förstått fanfilm policyn rätt.

Anonym sa...

Som Star Wars-fan (OBS inte star trek) så tänker jag ta detta lite som kommande från ett icke fan... Man kan ju inte dissa SW. Iofs håller jag med om att vissa grejer är tramsiga, men klimatet var ett annat på 70-talet än nu...
MEN - till saken - om du läser på lite om Lucas och kanske ser "the story" bakom star wars, så ser du att han faktiskt var "den första piraten" som gick emot Hollywood. Star Wars berömda intro-text till exempel, kanske aldrig fått finnas om han inte vägrat ha skådespelarnas namn först i filmen (tvång), och det blev ännu mer stök när han vägrade även i den ANDRA filmen... En massa olika regelbrott och annat som gjorde honom till ovän med hela branschen osv osv... Ledde till att han fick i stort sett bygga upp sin egen industri, allt från specialeffekter till resten... (till ex sparka sin klippare och börja om från början osv). Därför är de "nya" filmerna också lite mer marknadsanpassade...

Men - gör en film så får du se vad som händer... Lucas kanske vill ha merch-rätten iofs...

Anna Högberg sa...

"men klimatet var ett annat på 70-talet än nu..."

Ja, då hade man inte datoranimationer, så man var tvungen att ha ett bra manus istället.

Jag är en SW-fan. En fan av riktiga Star Wars. De gamla filmerna, som hade hjärta.

Jag har till och med varit i öknen och gått bland ruinerna av Mos Eisley. En spökstad bland sanddynerna, befolkad av turister istället för robotar. Jag har stått i djävulens badkar och sett soluppgången och önskat att en andra sol skulle stiga upp.

Nog är jag en SW-fan alltid.

Problemet är bara...

...att de nya filmerna inte är Star Wars.

Anna Högberg sa...

hm, undrar vart alla kommentarer har tagit vägen, det ska finnas 7-8 st, men bara 3 finns kvar...

Jonathan sa...

Jag kan tänka mig att Timothy Zahns böcker med Storadmiral Thrawn skulle bli filmer rätt fort i sådana fall.

Något sådant uppmuntrar jag starkt...

Markus "LAKE" Berglund sa...

@Anna Högberg:

Inlägget har publicerats två gånger (minst) och de kommentarer du sööker efter finns sannolikt i det andra inlägget...

Stella och Molly

Stella och Molly