lördag 8 augusti 2009

Spotify - en mainstreamfälla?

Jag försökte mig på Spotify för några dagar sedan. Med en känsla av att det kommer att vara en horribel upplevelse, visserligen, men jag gjorde ett försök. Min interaktion med Spotify blev ungefär som följer:

Spotify: Vad vill du höra?
Anna: Megumi Hayashibara, tack.
Spotify: Nu förstår jag inte vad du pratar om.
Anna: Då vill ja höra Ayumi Hamasaki istället.
Spotify: Vilja går ju...
Anna: Gackt?
Spotify: Prosit.
Anna: Malice Mizer?
Spotify: Go fish.
Anna: Men för i helvete. Yoko Kanno?
Spotify: Yoko Kanno! Nu är vi överens. Jag har en sång av Yoko Kanno - Kiseki no Umi.
Anna: Det är min favorit.
Spotify: Här kommer den! Åh, du har ingenting emot en tysk fuldubbning va?
Anna: Aaaarrrrggggghhhhh.... mina öron!
Spotify: Varsågod och njut. Kan jag intressera dig för lite Britney Spears? Eller Abba?
Anna: ....

Läs även andra bloggares åsikter om , , ,

43 kommentarer:

Snild sa...

Roky Erickson finns inte där. För jävligt.

Inte ens Beatles finns där.. WTF? :P

Jag har hört folk säga ungefär "Finns det på Spotify? Nähä, då skiter jag i det".

Niclas Tamas sa...

Jag håller mig till SomaFm. De är reklamfria och beroende av lyssnarnas donationer.

Runt 15-talet kanaler med schysst musik för varje känsloläge under dagen.

Zac sa...

De har inte heller 'Sordin' m John Holm. Det bästa albumet någonsin på svenska... :o(

*vänder mig om, skakar lite. Liksom som att jag gråter lite*


//Zac

Richard sa...

Som fildelare är man ju lite bortskämd av sig. Spotify lägger bara upp det som de får tillåtelse att lägga upp genom diverse skivbolag, och indep. artister som själva kontaktar dem.
Var jag i deras kläder hade jag antagligen börjat med det mest gångbara först, för att få snurr på tjänsten.
Vissa bolag är inte det minsta villiga att ha musik på spotify, andra kanske inte ens går att reda ut vem som äger rättigheterna.
Resultatet blir såklart världens längsta mr. music-samling, med inslag av ett och annat udda alster.

Jag hade ganska stora förväntningar när jag testade spotify, men det tog inte många sökningar att förstå begränsningarna. Jag hade förhoppningar om att upptäcka ny musik, som man kunde göra på audiogalaxy.com förr, där det även gick att ladda ner låtarna, det är över 10 år sen nu.

En annan sak som är riktigt tråkig med spotify är att låtarna är lika dåligt taggade som på DC eller kazaa.
Felstavningar, fel genre osv är väldigt vanligt, vilket gör spotify svårsökt. Två olika artister med samma namn buntas ihop till samma, vilket kan bli väldigt konstigt.
Som användare har man ingen möjlighet att rätta fel, eller fylla på med information om sina favoritartister.

För mig är spotify mest en fin fasad en del tar till för att visa att det finns lagliga alternativ.

André sa...

Haha, ja du. Lycka till med att få JASRAC i Japan att gå med på nåt Spotify-liknande avtal.

De är några av de värsta rättighetsnazis som finns, och går glatt efter folk som lägger upp sångtexter eller egenhändigt uttagna noter och MIDI-filer på nätet.

En av de värsta exemplen är när de stämde Kenji Ohtsuki för att ha tagit med en av sina egna sångtexter i sin egen novell.

Svamp sa...

<3 Megumi Hayashibara

Mike sa...

Har själv haft svårt att hitta japanska artister i spotify. Har dock hittat några och det är ofta man får lov att söka på namnet med kanji tecken istället för rōmaji.

Väldigt mycket som saknas fortfarande men det är en sak som går att testa i alla fall om det inte redan är gjort.

drakvakt sa...

Megumi forever.. ^_^

Spotify är dålig på utbud överhuvudtaget egentligen. Men det japanska utbudet är rent patetiskt.

Innan du använder spotify mer kanske du borde vara medveten om att det är dom fem största skivbolagen som äger spotify, vilket kanske förklarar utbudet. Det var enda anledningen att de gick med på att "deras" musik vara med.

Får jag kanske tipsa om Aya Kamiki? (^^)

Anonym sa...

Spotify, jättebra om man är en insnöad Svensson som bara känner till och gillar det som görs reklam för av det västerländska mediamonopolet.

Har man sysslat med fildelning ett tag (torde väl vara ca 10+ år nu) och lärt sig att det finns fler artister än Abba och Britney Spears så är Spotify en mardröm om det kommer symbolisera framtida kulturutbud vad det gäller musik.

Med nuvarande alternativ så torde jag hålla mig till fildelning tills jag dör/blir stämd vilket i dagens kapitalistiska samhälle är nästintill samma sak.

Frihet (!= gratis) är en drog. Jag är körd men med lite propaganda så kanske nästa generation "väljer" att gå snällt i koppel.

*note* Har spenderat tonvis med pengar på kultur i olika former fram tills för ett par månader sedan eftersom jag får dåligt samvete när jag köper något nuförtiden =(

Anonym sa...

Mainstreamfälla vet jag inte. Så utbrett som J-Rock och J-Pop blivit på senaste tiden är väl nästan det att se som mainstream...

Själv har jag blivit positivt överraskad av spotify's utbud. Mycket gammal rock och metall. Även synth-utbudet är helt okay. Tror inte jag skulle klassa artister som wumpscut som allt för mycket mainstream och de finns på spotify, även om jag blev besviken på att deras äldre album inte finns med längre.

Att vissa saker inte finns i utbudet det kan i alla fall jag leva med. Allt kommer inte över en natt och börjar spotify generera pengar är jag övertygad om att utbudet kommer växa.

Jag tror jag stör mig betydligt mer på deras högst bristfälliga interface än vad jag stör mig på deras utbud (Även om det fortfarande smärtar från när de tog bort nästan all Lacuna Coil).

Anonym sa...

@drakvakt:
De fem största skivbolagen äger spotify? Underligt... tittar man på aktiefördelningen så har de två grundarna majoritet. Däremot är väl runt en femtedel av bolaget ägt av ett fåtal (kan vara 5) stora musikbolag.

Smilla sa...

Det begränsade utbudet är en begränsning som gör att Spotify aldrig blir lika bra som ett fritt nätverk.

Det sugiga interfacet, att det saknas möjlighet att kommentera, att låtarna är dåligt taggade, att språk inte skrivs ut, att man inte kan söka j-pop utan att skriva in kanji... det är ytterligare faktorer som skapar en sugig och överhypad tjänst.

drakvakt sa...

Något åt det hållet ja. Tydligen har dom tjänat mängder med pengar då de fick andelarna nästan till skänks.

Anonym sa...

Det jag tycker är lite tråkigt är alla de som inte vill ge det hela en chans. Som helt enkelt bara jämför med att tanka hem det på det gamla vanliga sättet (olagligt).

I stort håller jag med. Klart det inte är lika bra alltid. Utbudet framför allt. Jag är pirat i hjärta och vill inget hellre än näst intill totalt slopa copyright. Däremot förstår jag inte hur folk förväntar sig att någonsin hitta en fungerande lösning om man inte är villig att kompromissa? Det har varit skivbolagens stora brist under mång många år. Men nu ser jag samma brist hos dess motparter hos piraterna. Personer som helt vägrar att stöda något eftersom det inte är 100% perfekt. Vad man missar är att man måste börja någonstans.

Man måste visa när något är på väg åt rätt håll för att det skall fortsätta gå åt rätt håll. Det är lite som att bli guldpirat utan att vara piratpartist (vilket vissa beundransvärda människor gjort). Det är ett sätt att ge erkännande och bidra til något man tror på, även om man inte är beredd att nytja det fullt ut i sin nuvarande form.

Anonym sa...

Ge det en chans må va... Jag var positiv i början men har inga stora förhoppningar på att det kommer bli bra i längden eftersom i min erfarenhet så allt som kommersialiserats på internet gått från fantastiskt till bra till "jag tar och kollar någon annanstans".

Har sysslat som exempel sysslat en del med emulatorer...
Från början så fanns det sidor med ROMS och emulatorer. De var snabba, enkla och funkade.
Så gick det ett tag, de blev populära och helt plötsligt så var de inte bara långsammare utan smockfulla med reklam (både pop-up windows och banners). Istället för snygga register så blev man vidarelänkad 2-3 sidor innan man kom åt det man ville ha.
Sett samma händelseförlopp på en av mina favoritsidor som hostade bilder (inte porr utan anime, spel osv).

Youtube är på väg åt det hållet med. Stör mig jäkulskt mycket på reklamremsan längst ner de gånger den dyker upp.

Lirar ni World of Warcraft så känner ni säkert till wowhead.com, en databas för WoW-relaterade saker.
Förut var den riktigt bra men nuförtiden så kommer det varje gång en reklampop-up för partypoker.com så jag undviker sidan i den mån jag kan.

Spotify kanske kör någon reklam ibland för stunden men ge det lite tid så är jag övertygad om att reklamtiden kommer öka enormt.

Vilket som så tror jag inte att det kommer ske några framsteg på den lagliga sidan iom att det är effektivare och mera lönsamt att lobbya för nya lagar (såld skiva, 150kr, stämma någon för att ha laddat hem och delat ut samma skiva, 165'000kr per låt i amerikanskt domstol).

Anna Högberg sa...

Att förvänta sig att kunderna ska "kompromissa" är fel tänkt. Det är säljaren som ska hitta en produkt som kunderna vill betala för, inte kunderna som ska kompromissa med sina önskningar och krav så att det passar säljaren.

Det är säljaren som ska stå för kompromisserna, inte kunden. Att säljaren kompromissar kallas "att anpassa sin affärsidé".

Anonym sa...

@Anna Högberg:
Jag håller med. Men realiteten är den att det konkurerande alternativet är olagligt. Här finns en intressant diskussion on civil olydnad men jag skall försöka hålla mig utanför den och försöka förklara min position ändå.

Jag vill påstå att alla som är piratpartister är emot de konstiga övervakningslagar och den rättsliga cirkus som pågår just nu kring bland annat fildelning. Det här är ett direkt resultat av att människor väljer det olagliga alternativet.

Om man inte vill föra en ständig strid mot rättsvidriga lagar måste man försöka hitta en situation där ingen stor grupp vill lägga resurser på att driva sådana frågor.

Lösningen är ett lagligt alternativ. Är det då så konstigt tnkt att man stöder ett alternativ som har potential och försöka förbättra det istället för att blankt vägra?

Jag skulle vilja dra paraleller mellan att ändra samhället genom revolution eller reformer.

Ibland är revolution nödvändigt, men oftast är reformer ett bättre alternativ. Nätrevolution har vi sysslat med för att öppna ögon. Nu kanske det är dags att i alla fall överväga lite reformer?

Anonym sa...

Addendum:
Man kan jämföra med ett husköp. Du letar efter det perfekta alternativet för dig, men om inget sådant finns att tillgå till det pris du söker då måste du kompromissa. Det eller "stjäla" ett hus (occupera?) som är perfekt för dig men som egentligen är för dyrt.

Inte en perfekt liknelse. Men det illustrerar lite att det inte är riktigt så svart och vitt som att säljaren ALLTID skall anpassa sin produkt till köparen. Det är helt enkelt inte alltid möjligt. Eller i vilket fall inte möjligt direkt, utan kräver tid.

Anonym sa...

Tyvärr har utbudet på spotify begränsat rejält sen lanseringen.

Elias sa...

Det vattnas i ögonen...

Du är underbar <3

Nej men råkat utför samma sak med japansk musik där, jävla mainstream
skit...

Anonym sa...

Det är i mångt och mycket upp till artisterna om de finns på spotify. Jag har helt gått över till spotify vid fast dator, och snart kommer jag även använda det mobilt. Om en artist inte vill lägga upp sig på spotify är jag ledsen, men då kommer jag tyvärr inte att lyssna på den oavsett hur bra den är. Av samma anledning som jag vägrar stötta underhållningsbolag som vägrar hitta lösningar, kommer jag även att bojkotta artister och skapare som vägrar gå med i tåget när en lösning håller på att byggas. Det funkar inte så länge någon sätter sig på tvären. Jag mailar alla mina "mer okända" favvoband när jag ser att de inte ligger på spotify, och flera av dem har dykt upp strax efter.

Anonym sa...

hmmm, jag får nog säga att jag är positiv till det. Har fått till en list som heter duga, men visst - det saknas alltid något. Det är en början och jag tror faktiskt detta är ett riktigt bra alternativ framöver - haf tålamod ;)

/Anders Forsman

Ravenna sa...

Jag blankt vägrar inte - jag är villig att pröva.

En tjänst som inte har den musik jag är intresserad av kommer jag heller inte att använda. Det är ingenting underligt med detta.

Och, nej, detta är inte som att köpa ett hus som inte är perfekt.

Istället för att dras med kassa, begränsade tjänster bör vi arbeta med lagstiftningen för att få till legala tjänster där man kan fildela fritt - och gärna så att artisterna får en del av intäkterna från sajten.

En korsning mellan TPB och Spotify hade varit grejt.

Elvira sa...

Jag är alls inte intresserad av en tjänst som bara låter mig lyssna vid datorn.

Jag använder främst min musik i bilen och i mp3-spelaren. Där är spotify FAIL.

Anonym sa...

@Ravenna:
Nej jag vet att du provade. Det var ju det din bloggpost handlade om. Om du då bara lyssnar på musik som nite finns i tjänsten så förstår jag din position. Jag riktar mig mest till de som inte tycker tjänster är 100% även om kanske hälften av det de lyssnar på finns där. Även i ditt fall kanske en approach likt Anonym ovan som mailar sina favouritband och försöker vara lite konstruktiv kan hjälpa?

Du hävdar att det inte är som att köpa t.ex. ett hus som inte är perfekt, men du ger inga argument för att styrka ditt uttalande. Jag tycker min liknelse har värde i att den visar att konsumenten inte alltid kan förvänta sig att säljaren skall stoppa något som är 100% som man vill ha det framför näsan på en. Om du inte håller med om det ser jag gärna argument som visar hur du ser på saken.

Jag håller helt med dig om att vi bör arbeta med lagstiftningen. Men för att man arbetar med en lösning på den fronten bör man inte utesluta andra lösningar. Arbete med lagstiftningen kan ta lång tid. Det kanske inte ens lyckas? Är det då inte en god idé att under tiden försöka få till fungerande alternativ? Är inte det ett utmärkt sätt att visa att piratandan inte bara går ur på att få saker gratis?

Anonym sa...

@Elvira:
Ja. Där kammar Spotify verkligen noll i dagsläget.

Nu när mobilklienterna med möjlighet att cacha och spela låtar i offline-läge är på G så kan det bli lite bättre. Jag hoppas själv innerligt på att det kommer en klient till PC som kan göra samma sak. Perfekt för notebooks och dylikt som i mitt fall skule kunna tjänas som mobil musikspelare med ett par lurar.

Men även med mobilklienter så löser det inte problemet helt 100% det tycker jag inte. Det rör sig trots allt om dyra mobiler... Dessutom finns det som du nämner fler sorters mobila spelare som det inte skulle hjälpa ett dyft på.

Men en sak är säker, hade intreset för spotify inte visat sig stort hade vidareutvecklingen aldrig kommit ens så långt. Hade alla mobilanvändare ratat spotify på sin hemdator för att de inte kunde få med sig låtarna i mobilen då tror jag inte spotify hade funnits kvar idag.

Ravenna sa...

Anonym,

Ett hus är någonting man behöver i Sverige - annars fryser man ihjäl om vintern. Man kan dessutom inte bygga sitt eget hus utan extrema investeringar, om man inte råkar bo i djupaste norrland.

Hur är detta jämförbart med kultur, som är en krydda i livet, och som vem som helst kan framställa i princip gratis lika lätt som man sätter på en vattenkran?

IMHO så är du den som behöver belägg för sin liknelse. Berätta på vilken nivå ett hus är jämförbart med musik, så kan vi snacka vidare sedan.

Elvira sa...

Problemet med att överge pirattjänsterna för tjänster som Spotify är att man då signallerar att Spotify är tillräckligt bra - vilket det inte är.

Då stannar antagligen utvecklingen där, och det finns ingenting kvar som sporrar bolagen att gå ett steg till i rätt riktning.

Nej, jag tycker att Spotify är en dålig tjänst på alla sätt och vis. Den passar de som lyssnar på mainstream vid datorn eller har en speciell mobil, men det är inte intressant för mig och det ersätter framförallt inte fria tjänster såsom TPB.

Dagen som det kommer en laglig tjänst som är minst lika bra som TPB så byter jag gladeligen - inte förr.

swl sa...

Jag måste bara säga att jag tycker att formuleringen med Mainstream är lite udda.

Att jag lyssnar på band som The Project Hate, Bloodbath, Kiuas, Týr mfl känns inte riktigt som mainstream, men ändå hittas det på spotify.

Så i det här läget så känns det nästan överdrivet obstinat att klaga på att ingenting finns.

Personligen så tappade jag intresset för att sitta å jaga musik på TPB när väl spotify kom, så dom har väl lyckats lura någon iallafall.

Ravenna sa...

swl,

Vem klagar på att ingenting finns?

Jag klagar på att den musik jag är intresserad av inte finns.

Rubriken är delvis vald för att provocera - självfallet finns det ett och annat på Spotify som inte är mainstream. Idag.

Men frågan är om kanske Spotify dikterar vad som nu är mainstream? Att lyssna på Spotify är kanske, i sig, ganska mainstream.

Anonym sa...

Angående mainstream:
Vil hålla med swl här ovan. Det var nog påståendet att spotify enbart skulle vara hållbart för de som lyssnar på mainstream som stack mest i ögonen.

@Ravenna:
Förutom felaktigheten i att man behöver ett hus (Hus är inte den enda boendeformen i Sverige) så var det som jag nämnde tidigare inte det liknelsen fokuserade på. Det är som jag nämnde jämförbart i det att det visar att köparen inte alltid kan förvänta sig en färdig tjänst eller produkt som passar till 100%.

Jag kan byta ut huset mod godis om det passar bättre? Ibland har man ett sug efter något som inte finns att tillgå där man befinner sig för tillfället, men man vill ju ha något. Så man kompromissar och köper det som ligger närmast det man helst skulle vilja ha.

Jag finner det högst otroligt att det enda du kompromissar om är livsessentiella saker.

Jag kan inte heller hålla med om att det är lika lätt att framställa bra kultur som att vrida på en vattenkran. Jag kan t.ex. inte skapa musik som någon alls i hela världen skulle kunan tänka sig lyssna på. Gratis är det inte heller, för allra minst så kostar det tid. En konsult av något slag kanske tar ut runt 1000:- i timmen (om denne är ansluten till ett företag som behöver sin del av kakan). Om denne konsult då lägger 4 timmar av sin arbetsdag på att skapa kultur istället så har denne missat en intäkt på 4000 kronor. Så nej, gratis är det inte att skapa kultur. Men sen är det inte garanterat att man skall få betalt bara för ATT man skapat kultur. Det är en annan sak (Återigen, ingen skulle betala eller behöva betala för ett eventuellt försök att skapa musik av mig).

Jag kan ta ett annat exempel som fokuserar på en lite annan approach. Nämligen viljan att stödja något som inte är 100% rätt för att visa att det är på rätt väg (Elvira ovan är välkommen att läsa och fundera med).

Ta Japankulturens intåg i Sverige. Själv varit (och är) mycket intresserad av manga och anime. Vi behöver inte gå så värts långt tillbaka innan det var helt omöjligt att få tag på på svenska och ytterst besvärligt att få tag på engelska subs. Vad man gjorde (och fortfarande gör i stor utsträckning) är att gå piratvägen med privata grupper som översätter. Men så upptäcktes det att det fanns en marknad. Det började importeras en del. Vissa saker översattes. Mycket av det som kom var för mig ointressant eller sådant jag redan läst, men ändå kunde man lägga en peng på att köpa materialet för att visa att det var uppskattat. Vad hände? Jo utbudet ökade. Hade det hänt om ingen köpte av det begränsade dåliga utbudet trots att det var dåligt? Nej förmodligen inte, eller åtminstone inte lika fort.


@Elvira:
Förutom exemplet jag gett ovan så vill jag förtydliga att man inte behöver sluta använda tjänster som skickar signaler om att tjänsten inte är tillräckligt bra. Men det är lite som med piskan och moroten. Använder man bara piskan tar det väldigt lång tid för den man lär upp att via trial and error famla sig fram till rätt väg. Den enda morot som förstås av stora företag är pengar. Så om du vill visa att något är på rätt väg är en mindre summa pengar bra. Kanske kan det vara en tanke att vid sidan av sina pirat-alternativ använda gratisversionen av Spotify för det som faktiskt finns där?

Jag har väldigt svårt att förstå binärattityden (Antingen använder jag BARA det eller så använder jag det INTE ALLS) när det kommer till sådant här. Jag vill påpeka att detta inte bara gäller spotify utan den tjänsten råkade vara det som var på tapeten i just detta inlägg.

Anonym sa...

Både Megumi Hayashibara och Ayumi Hamasaki är väl så mainstream man kan komma? - i japan.

Spotify har, jag kollade precis, strax under 4 miljoner låtar. Endast en minoritet av dessa är ju mainstream, SÅ mycket spelas faktiskt inte på radio/tv.

Personligen älskar jag idéen med färdigtaggad musik man bara dubbelklickar på så spelas den. Så omständligt att behöva ladda ner först och dessutom tar det plats på hårddisken.

Ravenna sa...

Anonym,

När det gäller hus kan man inte förvänta sig att bli 100% nöjd med tjänsten, eftersom hus (eller lägenhet, eller radhus, eller kollektiv eller någon annan boendeform) är någonting mycket kostsamt som det finns en mycket begränsad tillgång på, och där man inte lätt kan ordna ett alternativ på egen hand.

Detta skapar en marknad där säljaren har en helt annan position.

Jämför det med marknaden för t.ex. bröd, där folk har möjligheten att köpa mjöl, margarin och ägg istället för att köpa brödet färdigbakat. Där får man en helt annan situation - erbjuder man t.ex. bara grovt nötbröd i affären, så lär folk baka vitt bröd själva.

Hänger du med? Det är helt olika typer av marknader, där kunden respektive säljaren verkar på hela olika villkor gentemot varandra. Man kan inte jämföra aktörernas roll på marknaden för hus med deras roller på marknaden för bröd. Ej heller med deras roller på marknaden för musik.

Det blir en icke-relevant liknelse.

Din liknelse med godis faller också, eftersom jag inte kan tillverka det godis jag är sugen på hemma.

Tänk efter - om jag är sugen på lakrits måste jag köpa det i affären, men är jag sugen på muffins så kan jag VÄLJA på att köpa det i affären, eller baka själv.

Nyckelfaktorn här är att det med musik FINNS alternativet att "baka själv".

Därför är det heller inte relevant att jämföra med saker som inte vem som helst lätt kan ordna till hemma.

Slutligen gör du felet att du blandar ihop framställa kultur med att skapa kultur. Naturligtvis talar vi om att framställa kopior, och inte om att skapa egen originalkultur.

Jag anser inte att Spotify är rätt väg. Det är en tämligen usel söktjänst utan bra communityfunktioner, som dessutom har ett begränsat och dåligt uppmärkt utbud. Varför skulle jag stödja detta?

/Anna

Ravenna sa...

Allting är mainstream någonstans - det finns kanske till och med musik som är mainstream lokalt i det vita kvarteret vid hamnen i Vänersborg.

Vad som är, och inte är, mainstream är dock en helt annan diskussion.

Anonym sa...

@Ravenna:
Nu närmar vi oss kärnan. Du tycker att det finns ett alternativ för hur du konsumerar musik (Det är i alla fall så jag tolkar ditt uttalande eftersom du opponerar dig mot liknelser där man inte "har ett val"). Jag menar att du INTE har ett alternativ, eftersom alternativet som förespråkas är olagligt.

Ja jag vet att många (jag bland dem) opponerar sig mot just att det är olagligt. Men tils det har ändrats är det faktiskt det man får rätta sig efter. Diskuterar man då alternativ bör man utesluta olagliga alternativ.

Här är inte alternativet att baka sitt bröd själv, det är att kopiera sin grannes hemliga recept och sedan baka brödet själv.

Huruvida det är OK eller inte med kopieringen är en annan diskussion (där jag tror vi är av mer lika åsikt). Men när man talar om tjänster som fungerar inom ramen för nu gällande lagar så tycker jag inte att man kan jämföra med ett olagligt alternativ i alla lägen. Jag tycker definitivt inte att man skall rata det lagliga alternativet till fördel för det olagliga. Jag tycker man bör vara lite mer konstruktiv och arbeta för att förbättra det embryo till ett fungerande lagligt alternativ som finns. Som tidigare nämnt behöver inte stödet vara fullt ut, men man bör inte rata det helt bara för at det inte passar en 100% så bra som det olagliga alternativet.

Vad gäller mainstream:
Att diskussion om mainstream eller inte kommer upp är kanske inte så konstigt med tanke på blogginläggets rubrik.

Ravenna sa...

Anonym,

Om man skulle utesluta olagliga alternativ, och aldrig ägna sig åt olagliga saker...

...tror du då att homosexualitet skulle ha legaliserats? Om ingen utövade denna kriminella synd, så skulle det heller inte aktualiserats någon debatt. För då hade problemet inte funnits.

Kriminaliseringen av fildelning har inget folkligt stöd och ingen verkan i praktiken.

Det är dessutom i allra högsta grad viktigt att fortsätta fråga sig: varför kan inte mega-bolag med miljarders miljarder i ryggen skapa en tjänst som är minst lika bra som något som ett gäng nördar kan skapa på sin fritid?

Varför ska kunden nöja sig med att betala mer för att få mindre, än vad vi vet går att fixa?

Så undrar jag också... om någon plötsligt förbjöd brödkavlar för att detta konkurrerade med bagarnas levebröd (haha), skulle du slänga ut din kavel då?

Jag skulle säga "fuck you" och baka på.

Anonym sa...

@Ravenna:

Jag har flera gånger påpekat att jag inte tycker man skall sluta helt med sitt piratalternativ. Jag har även påpekat att man även har diskussionen kring civil olydnat att tänka på (Det är här det kommer in att man använder sitt piratalternativ för att få upp ögonen på missförhållandet).

Om jag har misslyckats att uttrycka detta tillräckligt hoppas jag att detta skall klara upp de missförstånden.

Vad jag vänder mig mot är de som inte arbetar konstruktivt med de lösningar som faktiskt kommer upp.

Om någon förbjöd brödkavlar och sedan någon kommer på att det går bra om man gör dem mindre och kallar dem degplattare skulle det kanske inte vara en värt att använda degplattaren istället trots besväret att den är lite kortare? Speciellt om det visar sig att bagarna är väldigt ekonomiskt och politiskt starka och driver igenom integritetsmässigt vidriga lagar för att komma åt de som olovligt använder kavlar? Kanske kan det köpa tid till att på rätt väg häva förbudet mot att använda kavlar privat utan att behöva slösa en väldig massa enegi på att stoppa nya lagar som bagarna försöker driva igenom?

Joe sa...

När jag ändå passerade förbi (Uggla-inlägget) tänkte jag slänga in en kommentar här också.

Som tidigare har sagts finns det just nu strax under 4 miljoner låtar i Spotify. Enligt uppgift ska endast hälften av dessa ha lyssnats på någon gång! Dessutom kan det vara värt att notera att det fortfarande återstår att lägga in 4 miljoner låtar för Spotify. Många luckor kommer således att täppas till med tiden.

Hur det blir med den japanska musiken (den som enbart är släppt i Japan) i framtiden är oklart. Jag tror dock att det mesta kommer att dyka upp. Sedan återstår det väl att se hur strikta japanerna är med geografiska restriktioner.

I övrigt tycker jag att det är helt okej att inte alla älskar Spotify. Men faktum kvarstår att tjänsten har svarat upp till mängder av människors behov genom att vara snabb (snabbare än att spela filer lokalt!) och användarvänlig. Mycket kan förbättras, men grunden är stabil och det har miljonen svenskar redan upptäckt.

Dan sa...

Det är ju tämligen trångsynt att grundlägga sina argument med att det i princip måste vara underground för att kunna klassificeras som en bra tjänst och att mainstream per definition är dåligt.

Anna Högberg sa...

Dan,

Det måste inte vara underground för att vara en bra tjänst - däremot måste man för att kunna konkurrera på ett vettigt vid med underground-tjänsterna vara minst lika bra.

Lika självklart som att Loka måste vara bättre på att sälja vatten än en mellanstadietjej som står på torget med en hink och plastmuggar.

Mainstream är inte per definition dåligt - problemet uppstår när det tillåts dominera på så vis att det blir svårt att få tag i icke-mainstream.

erik_westerberg15 sa...

Om man lyssnar på "vanlig" musik är det faktiskt riktigt bra ! xd

disa sa...

楓采,荷蘭村,亞士頓,湖水岸,水月雅緻,風緻主題,城市水棧,麗緹,簡愛,沐蘭,悅豪,高登,四季,愛莉園,微風,楓采,紅樓,麗景,七星,歐悅,楓采,桂冠,震點樂,歐悅,微風,沐夏,遊桐花,101,真善美,長青,港賓,甜蜜蜜,百老匯,箱根,碧雲天,采舍,涵碧園,愛情海,楓林,悅萊,花園,喜來登,春風,楓采時尚,麗緹,谷關明,圓緣,夢田,亞曼尼,花鄉,璽朵,允頌,春風,河堤,綠驛,御宿,激點,布拉格,青森,凱撒,柏克,國妃鷹堡,長興,花嫁情境,威尼斯,峇里島,日光花園,四季,春天,伊甸風情

Hanna sa...

När jag sökte efter japansk musik på Spotify för första gången hade jag samma känsla att det skulle bli en horribel upplevelse som du, men jag blev positivt överraskad. Jag misstänker att jag antingen har mer tur vad gällde mina sökningar, ansträngt mig och letat eller att vi hade olika inställningar. Det första jag gjorde när jag hade laddat ner Spotify var knappast att kolla var Spotify hade att erbjuda i japansk musikvä. Mina förväntningar var att det på sin höjd skulle finnas ett album av antingen An Cafe eller Dir en grey. Efter några dagar bestämde jag mig för att i alla fall testa, och skrev glatt ner mitt favoritband. Det funkade inte, men jag hade inte förväntat mig det. Efter en kort tids sökande började jag dock hitta band och efter ännu längre tid hade jag hittat musik från artister som jag inte hade väntat mig skulle finnas på Spotify. Jag håller dock med om att utbudet av japansk musik på Spotify är fjuttigt och önskar att det var bättre. Framförallt önskar jag att alla namnen skulle vara rättstavade och skriva med romaji. Ayumi Hamasaki finns, men det är skrivet med kanji. Med tanke på att Spotify inte är lanserat i Japan (<-rätta mig om jag har fel) tycker jag att det finns mycket japansk musik. Min längsta spellista består av japansk musik och det är över tusen låtar på den. Det är sant att det inte går att lyssna på Gackt eller Megumi , men man behöver inte dras med Britney Spears eller Abba. Jag kan räkna upp minst 70 japanska band och artister, med hjälp av Spotify.

Spotify har inte allt och jag skulle önska att det fanns mer musik och bättre taggar bland annat. Det finns mycket mainstream musik på Spotify och balansen mellan okändare band och kända artister känns ibland ojämn men jag antar att det handlar om att det är musik som många vill lyssna på. För de som arbetar med Spotify är det inte bara att lägga upp vad som helst, utan det handlar om rättigheter och vad en majoritet vill höra. Fildelning är mycket lättare och det finns ett större utbud av musik, men det är ett steg på vägen och man får hoppas att det blir bättre.

Mest av allt önskar jag att man kunde önska musik på ett enkelt sätt på Spotify... och att två eller ännu fler artister med samma namn inte blir en och samma.

Stella och Molly

Stella och Molly