söndag 16 augusti 2009

Reaktioner på bokprojektet

Detta inlägg korspostas på min författarsajt, www.vangrind.se

Jag får många reaktioner på det jag gör. För det mesta är det riktigt starkt positiva kommentarer. Det är andra författare som har tyckt saker i stil med "Wow, kör hårt - sen är det min tur!" eller "Jag har också en bok, vill du samarbeta?". Många hjälper till med själva projektet, och andra länkar (fick bland annat massor av trafik från Undrentide de senaste dagarna).

När jag började så tänkte jag nog själv, att det här med att ge ut saker på nätet är väl inget nytt, det har ju gjorts länge. Men nu börjar jag inse att nej, det är inte speciellt vanligt. Och jag har fått negativa kommentarer också, där de flesta ligger på nivån: "men gör man det själv blir det ju ingen RIKTIG bok" eller "är det så bra att det är värt att ge ut borde du hitta ett förlag - om du inte hittar ett förlag så är boken per definition dålig och inte värd att ge ut." Och min favorit, en redaktör från ett visst magasin som tyckte någonting i stil med att "det är en sak att leka på nätet, en annan att publicera på riktigt".

Så nu ska det bli svar på tal!

Idag läste jag följande hos Brokep (visserligen ang. skivbolag, men det stämmer även in på författarbranschen):
När artisternas kapitalbehov försvinner så ställs skivbolagen inför en ny verklighet; deras riskkapital med ockervillkor är inte längre önskvärda. Det enda de idag erbjuder är Kontraktet som många unga drömmer om att ha som ett bevis på att de är riktiga musiker och framgångsrika. Ett bevis som kanske kostar 95% av framtida inkomster, efter att lånet med ränta är tillbakabetalat. Samtidigt kritiserar vi ockerräntan på SMS-lån

Det jag fastnade för var just biten om Kontraktet. Ni vet, den där stämpeln på boken som säger "Wahlströms" eller "Bonniers" eller "Piratförlaget" och liksom är en godkänd-stämpel. Ett bevis på att man är en Riktig Författare. Och, naturligtvis, så är den där stämpeln det enda sättet att hamna i pockethyllan nära kassorna på Willys... ni vet, där man spontanköper en dassig pocketbok att ha på bussen eller till stranden. Som ofta säljs så billigt att författaren i princip inte får någon ersättning.

Kontraktet. Stämpeln. Godkännandet. Litteraturgudarna som trycker hitlistor på stentavlor och talar om för oss vad som är Godkänd Litteratur. Vad som är, per definition, Bra Litteratur.

Jag har aldrig haft mycket till övers för gudar.

Om det jag gör resulterar i en riktig bok eller inte, det kommer ni att kunna bedöma själva. Det jag kan lova på förhand är att det här inte kommer att vara en amatörutgivning. Jag kör boken förbi hårda granskare som vrider och vänder på texten och fångar upp det jag har missat. Jag får hjälp av ett gäng riktigt duktiga konstnärer, webdesigners och inspiratörer som pimpar projektet. Det kommer att spelas in en ljudbok av en tjej som jag känner verkligen förstår sig på vad det är jag vill åstadkomma. Och det kommer att finnas en snygg pappersbok att köpa på alla de vanliga onlinebutikerna.

Det kommer inte att finnas någon godkänd-stämpel från den gamla världens litteraturgudar på den, men det här har blivit ett projekt som har engagerat många människor, och jag känner mig säker på att andra i efterhand kommer att kunna använda det jag bygger upp och lär mig nu.

Boken jag ställer i hyllan när allt är klart kommer att vara riktig. Den kommer inte att gå upp i rök eller springa iväg som R2-D2 när Luke tog bort kontrollbulten. Den kommer att stå där i hyllan, verklig. Folk kommer att prata om den och lära känna personer som hittills bara har existerat inne i mitt eget huvud.

Det bästa av allt är att jag har kontroll över projektet och tillräckligt med tro på det jag gör för att kunna leverera.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,

1 kommentar:

Illern sa...

''Go for it'' liksom. Har själv gett ut en liten novellsamling via print on demand som förvisso inte sålt mycket men värdet för mig var stort ändå och jag kunde göra som jag vill. Rimligen blir det liknande med kommande böcker eller rollspelsprodukter.

Stella och Molly

Stella och Molly