söndagen den 2:e augusti 2009

E-bok eller inte e-bok?

Idag tar SvD upp e-bokens framtid, medan andra frågar sig hur man egentligen ska kunna ersätta bilden av att ligga i hängmattan med en god bok, med att packa in sig framför en dataskärm.

Jag tror inte att vi läsare är redo att ta det steget fullt ut än. Trots allt har pappersboken många fördelar:
  • En pappersbok är billig och stryktålig - det är riskfritt att ta med den till stranden. Skulle den bli stulen eller få sand och lite vatten på sig så är det ingen katastrof - annat är det med en läsplatta för 4000 kr!
  • Vill hela familjen kunna läsa böcker samtidigt behöver man många läsplattor. Det blir en svindyr affär. Även om plattorna kom ner i pris till 2000 kr / st så skulle det handla om en investering i 10 000 kr-klassen för en familj med 2-3 barn. Det är något annat än att låna på bibblan eller handla billigt på adlibris!
  • En bokhylla i vardagsrummet säger någonting om vem du är och bildar grund för många intressanta samtal. Att omge sig med böcker fyller en social funktion - att spana in någons bokhylla är naturligt och roligt, och att låna ut böcker till varandra är också roligt. Men att spontant sätta sig och rota i någons digitala register skulle nog snarare uppfattas som oartigt.
  • En e-bok går knappast att ge bort i julklapp eller födelsedagspresent - däremot går pappersböcker att ge bort. Att ge enbart information känns inte socialt acceptabelt i en situation där man traditionellt förväntas ge en fysisk pryl.
Böcker fyller ju fler funktioner än att bara bli lästa, så jag tror inte på SvDs uppskattning att e-boken kommer att slå på allvar redan till hösten. Jag tror att det kommer att behövas en längre process, och att skönlitterära e-böcker under många många många år till snarare kommer att fungera som marknadsföring för pappersböckerna, och som enda produkt endast till en ganska avgränsad del av marknaden.

Dock anser jag att e-boken är högintressant ur marknadsföringssynpunkt och jag tror att alla böcker som produceras i framtiden kommer att komma ut som e-bok i en kompletterande funktion till en pappersbok.

Jag anser vidare att e-boken är det absolut bästa formatet för läroböcker, facklitteratur och referensverk.

(bilden till höger är norpad från den här artikeln i DN, som handlar om Danmarks satsning på e-böcker.)

Läs även andra bloggares åsikter om , , ,

18 kommentarer:

m96 sa...

Det som det står mellan är idiotin att såga ned skog, skapa pappersmassa, transportera alltihop o hela köret... för o sprida lite text.. mot några tekniska barnsjukdomar gällande dagens läsplattor..

För mig är det lätt o se vart det kommer sluta.
Tekniska utvecklingen går fort. Totalt sett är det en enorm besparing för samhället som helhet om man kunde ersätta alla böcker i ett hem med ett par läsplattor.

Ravenna sa...

Mmm... miljöaspekten är inte helt ointressant.

En dag kommer vi ju dit - en dag kommer det normala att vara att allt som går att ha digitalt kommer att vara digitalt. Musik, filmer, böcker, spel...

Men jag undrar om de generationer som växte upp med riktiga böcker kommer att låta sig övertalas. Att vänja av människor med att läsa pappersböcker kan nog ta en generation. Minst.

Illern sa...

Instämmer, för facklitteratur är det grejen. Det är fantastiskt att alltid ha med mig en massa böcker/texter om rollspel, antiken och datorer (fritidsintressen och jobb) på Ipod Touch:en (och på datorn också för all del).

Beträffande priset så blir det nog bättre när alla telefoner blir ''handdatorer på riktigt'' (som till exempel en iPod Touch/iPhone och andra modeller) för väldigt många väldigt föräldrar eller barnen själva verkar kosta på sig en telefon och då får man nästan e-läsaren på köpet.

Jag har dock själv blivit förvånad över hur pass väl det gått att läsa även längre texter, till skillnad från att slå upp saker, på IPod:en. Värt att nämna är också att programmet Stanza från en dator kan dela ut böcker till iPod:ar/iPhone:ar som har stanza installerat och man därmed kan köpa en kopia till hela familjen (eller för all del även låta vänner läsa boken också) så man behöver inte köpa en e-bok per person som ska läsa den.

Kanske kommer vi, i stället för bokhyllor, ha en datorskärm som står och slumpar omslagsbilder från våra böcker och skivor i framtiden så som en del har bildspel ståendes igång på en skärm i dag. Multimediadatorn hemma gör det redan med musik även när den inte spelar något.

Jon sa...

På kort sikt har du väldigt rätt, döda-träds-böcker har en stor roll att spela flera år framöver. Men om 5 till 10 år när läsplattorna kostar 100 - 500 kronor så är det definitivt något du tar med till stranden, ungefär som du tar med din mp3-spelare till stranden idag.

Speciellt på solsemestern, två veckors bokförbrukning väger ju liksom 5kg (pocket) till 15kg (inbundna), vilket är en rätt stor andel av de 20kg man får ta på flyget. En läsplatta däremot väger under kilot, vilket är betydligt smidigare att packa.

Och självklart går det att ge bort e-böcker i present. Jag har gjort det själv. Men nu är det urvalet av böcker som blir presenten snarare en kostnaden av böckerna, liknande hur egenkomponerade mix-cd var en populär present för några år sedan. Om du prompt vill ha en fysisk sak att ge bort så stoppar du bara e-böckerna på ett minneskort som du märker upp med innehållet.

Tinne sa...

Jag tar inte med en mp3-spelare för 500 kr till stranden. Kalla mig cynisk, men jag tror att den blir snodd ändå och det är ett aber om man har all sin musik i den.

Jag skulle heller inte ge bort en e-bok i present, en kopia är ju gratis att göra så det känt så fel... Ungefär som att köpa en DVD-film och bränna en kopia till någon. Då kan de väl ladda ner den själva istället?

Ravenna sa...

Jon, jag vägde just två böcker:
En pocket av Robin Hobb (Forest Mage) vägde 359 gram.
En inbunden bok av Douglas Adams (samlade Liftaren Guide-serien) vägde ca 783 gram.
Några läsplattor jag slog upp vägde mellan 220 och 550 gram.

Om du vill släpa med dig Shakespeares samlade verk med pärm av marmor på flyget så ska jag inte hindra dig... men det är nog vad det krävs för att komma upp i 5-15 kg.

Faktum är att en läsplatta väger ungefär lika mycket eller något mer än en normal pocketbok.

m96 sa...

..men i läsplattan har du teoretiskt med dig alla böcker som någonsin skrivits :) ..o den väger fortfarande bara som en pocket.

Anna Högberg sa...

Yes, men den får slut på batterier.

Illern sa...

Nu har jag ingen ''riktig läsplatta'' men min iPod Touch klarar sig väldigt länge på en laddning om jag inte använder det trådlösa nätverket mycket, detsamma för en iPhone om man inte använder trådlöstnät/telefondelen mycket. De enda gånger jag behövt ladda varje dag är när jag använt det trådlösa nätverket mycket, t e x använt push-funktioner, eller spelat spel vilket drar mycket mer än att läsa.

Anna Högberg sa...

mmm... men grejen är ju fortfarande att om man glömmer att ladda sin platta så kan man inte läsa en bok. Det känns onödigt att utsätta sig för den risken när man helt enkelt kan släpa med sig en smidig pocket.

Jag tror att det kommer att bli en smaksak när plattorna väl kommer ner i pris... en del kommer använda plattor, andra kommer att föredra the real thing. =)

Illern sa...

Det tror jag också, för mig är det mycket att kunna ha så mycket i samma lilla pryl, skönlitteratur, facklitteratur, internetuppkoppling, mjukvara för att sköta mina eller jobbets servrar, webbläsare, e-postklient, kalender som står i kontakt med kalenderservern, spel, bilder, musik, filer (även sådana som kanske inte är avsedda för iPod:en/iPhone:en utan skall användas på en fullvärdig dator med mera. Nu har jag sparat in så mycket att jag kan ta med mig ett batteri elelr två extra och om jag då behöver ladda varannan dag kllarar jag mig alltså nästan en vecka med två extrabatterier.

En del av det är så klart också att jag ahr mycket litteratur som jag plötsligt kan vilja läsa i, av referenstyp. Att då kunna ha med hela referensbiblioteket i den lilla prylen är väldigt användabart. Bara mina böcker om antiken tar en hel gammal nittiocentimeters billybokhylla. Sådan litteratur är svår att förutsäga i förväg vilken enda bok, eller två eller tre eller fler som man kommer behöva ta med sig. Att då ha allihop med sig hjela tiden är frestande. Tyvärr har jag bara lyckats uppnå att ha med alltihop med min referenslitteratur för systemadministration men det är ett steg på vägen.

Därtill kan jag ju slippa att i förväg bestämma mig för vilken andra pocketbok jag ska ta med mig när jag ska iväg och nästan har läst ut den pocket jag för tillfället läser.

Egentligen är jag nog inte så mycket för läsplattor som läsvänliga handdatorer (nu förtiden ibland kallade telefoner).

Anna Högberg sa...

Jag får ingen läsro om jag har med mig ett helt mediabibliotek, mobiltelefon, e-mail och musikspelare i samma pryl, som dessutom blöder ström.

Jag får läsro av att hålla en bok i handen.

Och utan läsro är upplevelsen tom.

Jon sa...

Tinne: Det gör jag, men om jag måste lämna den obevakad så gömmer jag undan den lite diskret under handduken, och inte länge i taget. Och jag har givetvis all min musik på datorn också, så jag lätt kan ersätta mp3-spelaren om den mot all förmodan skulle bli stulen.

Ravenna: Ett viktexempel på liten annan skala: De 11 hittills utgivna böckerna i Wheel of Time serien av Robert Jordan väger 11.0 kg i hardcover. Sist jag sträckläste dem så tog det en vecka och en helg (totalt 9 dagar), så det hade inte riktigt räckt till en tvåveckors solsemester med 20kg viktbegränsning...

Samma tolv böcker som e-böcker väger fortfarande bara 220 till 550 gram...

Anna Högberg: En läsplatta har normal längre batteritid än "en smidig pocket" har lästid, så det är troligare att du blir utan något att läsa om du tar med dig en pocket i stället för en läsplatta...

Anna Högberg: Läsro är en inställning, inte en pryl. Det handlar om att tänka att nu har jag X timmar jag kan sätta mig ner och bara läsa, utan att bli stressad av att man inte gör något vettigt. Vad du läser på är irrelevant.

Anna Högberg sa...

Släpar man med sig Jordans samlade verk på semestern har man seriösa problem... ;-P

Mig tog det ca ett halvår att mödosamt ta mig igenom hans senaste telefonbokstjocka knypplingsmanual.

1-2 pockeböcker räcker till en semester för mig...

Och nej, vad jag läser på är inte irrelevant. För mig är känslan av att hålla i en riktig bok en del av upplevelsen.

Oavsett hur bra batteridrivna apparater som man kan köpa i affären, så finns det en viss charm i att krypa ner under täcket med en riktig man.

eller bok.

Illern sa...

Håller med om läsro men olika former av läsro kan så klart behöva lite övning. Vill man kan man stänga av telefon och trådlöst nätverk, sätta sig och läsa och sedan slå på funktionerna igen. Ett mellanting är att bara slå av telefon och pushfunktioner. Då kan man till exempel fortfarande slå upp något på nätet men blir inte antastad av folk som vill ha kontakt med en.

Robert sa...

Jag som läser ca 1 bok i veckan tycker att e-boken låter jätte smart då man kanske kan dra ned på kostnaden. Och läsro är som sagt en inställningsfråga, intalar man sig att e-boken förstör ron så är det ju ens eget fel inte e-boken. Själv tycker jag det är miljön man sitter i och läser som spelar roll, sitta i en halvtom buss påväg hem från skolan i höstrusket är det bästa som finns även om jag annars inte tycker om att åka buss.

Vad jag har hört så är e-boken lika bekväm och väldigt lik en vanlig bok förutom att den har knappar. Om man sedan kan kombinera denna e-bok med andra finesser slår man ju ut kostnaden på flera prylar till en pryl vilket förmodligen kommer att komma så småningom.

Sen att e-boken kanske aldrig kommer kunna slå ut den klassiska boken är självklart för mig då jag tycker att ha boken i hyllan är halva grejen med en köpt bok av papper.

Som den IT-nörd man är har jag alltid saknat ctrl+F i pappers böcker(speciellt faktaböcker) då det skulle underlätta ens sökning efter rätt information grymt mycket. Om nu den funktionen finns på e-böcker vet jag inte men det borde ju finnas, stort plus isåfall!

Robert sa...

Hmmm det känns förresten som om jag är lite sen(ca 3 månader?) med en kommentar...hoppas tråden fortfarande är bevakad och aktiv ;D

Ravenna sa...

Jag bevakar alltid mina trådar. =)

Välkommen till kalaset!

Söka information är något jag ofta saknar i vanliga böcker... men det är nog det enda.

Stella och Molly

Stella och Molly