torsdag 2 juli 2009

PR-genierna på semester? TPB-affären i total förvirring.

Förvirringen kring försäljningen av The Pirate Bay tycks vara total. Hela nätet surrar av rykten, många är förbannade, och reaktionerna sprider sig som cirklar på vattnet. Vad går egentligen den nya affärsmodellen ut på?

Lanseringen av den här nyheten känns som en enorm PR-miss. Den nya ägarens koncept verkar bygga på intäkter från annonser och från att operatörerna ska betala en del av notan. Man verkar dock inte ha haft några diskussioner med operatörerna i förväg och lanseringen känns full av märkliga löften - man kommer med mycket icke-konkret fluff som verkar gå ut på att alla ska bli glada och alla ska få pengar.

Annonsintäkter är beroende av att man har en crowd - några som läser annonserna. Och just nu formligen blöder The Pirate Bay medlemmar. Kommer det att finnas några kvar till de nya ägarna att annonsera till?

I så fall måste man nog rycka upp sig omgående och publicera rakt ut i konkreta ordalag hur man tänker driva sajten vidare. Stoppa ryktena, var raka! Och gör någonting direkt.

Osäkerheten gör skada.

Jag kan se hur det finns bättre modeller att implementera - det skulle vara kalas om det nya TPB visade sig bli en helt anonym fildelningstjänst med en avdelning för feature-torrents av extra hög kvalitet där det garanteras seeders och rättighetsinnehavarna får en del av annonsintäkterna från sajten.

Men vi ska nog inte vara så blåögt naiva att vi tror att det kommer att bli en lösning som glädjer alla. Jag hoppas bara att TPB-grabbarna har lämnat TPB i händerna på ett nytänkande företag som kommer att bevara deltagarkulturen och den fria fildelningen som är det som är hjärtat i TPB.

Läs även andra bloggares åsikter om , , ,

3 kommentarer:

Anonym sa...

Håller helt med, förvirringen skadar hela affären... =(

Micka sa...

Bra skrivet!

Hur går det med bokprojektet förresten?

och välkommen hem.

wysiwyg sa...

Jag känner faktiskt lite att jag inte bryr mig så hårt. Det är liksom ingen poäng med att reta upp sig nu innan man vet hur det blir. Precis som du skriver så finns det t.ex. en risk att affären inte ens går igenom.

Och skulle nu GGF vara så dumma att de slutar erbjuda det folk vill ha, ja då kommer sidan och företaget att dö så som sig bör i en marknadsekonomi.

Och andra fildelningstjänster kommer ta över. Vilket förmodligen skulle vara lika så bra, fildelningen har på sistone varit lite för centraliserad för sitt eget bästa.

Stella och Molly

Stella och Molly