tisdag 28 juli 2009

Kalle Anka försöker piratkopiera kommersiellt

Det har diskuterats en hel del kring Kalle Anka i dagarna, på grund av en seriestrip där Kalle försöker kopiera en skiva i syfte att sälja kopiorna och tjäna pengar - något som får rättighetsinnehavaren Joakim att gå i taket. Samtidigt så visar Knattarna upp en annan sida av fildelningen, där de laddar ner en skiva som de inte kan köpa i nuläget. Knattarnas übermoraliska scoutanda trogen så köper de senare skivan, och visar därmed att en nedladdning inte alls behöver betyda en förlorad försäljning.

Jag håller med Calandrella i att inte se något egentligt problem i de attityder som gestalteras i serien, och jag tycker att en KO-anmälning är lite att ta i. Knattarna, som fildelar i privat icke-kommersiellt syfte, kommer undan och deras fildelning ses till och med som positiv och moralisk. Eller åtminstone oproblematisk. Kalles försök till fildelning är dock i allra högsta grad kommersiell och helt i enlighet med Piratpartiets idéer så är det rätt att han åker dit.

Dock ser jag ett par andra problem med strippen:

1) Knattarnas fildelning är de facto illegal, vilket gör följande till ett märkligt uttalande:
Sensmoralen i serien är att man ska hålla sig på rätt sida lagen och det står vi självklart bakom, oavsett vilken fråga det gäller, sade Marika Bark, presstaleskvinna för Egmont i en kommentar till SvD.se
2) Farbror Joakim kastar sig in genom fönstret och läxar upp Kalle innan Kalle ens hinner begå något brott - att kopiera en CD man äger för eget bruk i hemmet är ju knappast någon överträdelse i sig. Här etableras alltså en mentalitet där det är "rätt" av rättighetsinnehavaren att gå in i folks hem och hota och skrämma dem, innan de ens har begått något brott. Det är djupt oroande.

Allt som allt signallerar strippen en viss förvirring kring vad som är lagligt och vad som inte är det, och vad som är rimliga åtgärder. Jag tror att jag talar för alla när jag säger att jag inte vill att rättighetsinnehavare ska kunna hoppa in genom mitt fönster och hota mig, bara för att jag kopierar en CD-skiva för eget bruk.

Dessutom är det förvirrande när det kommer till seriens poäng, att Knattarna inte får någon påföljd trots att de bröt mot lagen.

Ta gärna också en titt på följande underbara remix av strippen (fullkomligt olaglig, såklart):


Läs även andra bloggares åsikter om , , ,

4 kommentarer:

Anonym fegis sa...

Än värre - knattarna köper inte någon skiva när de får råd (för det har de ännu inte fått vid strippens slut), utan stjäl Kalles fysiska exemplar.

Anonym sa...

Hehe, ännu mer idiotiskt är det när Kalle själv springer och köper orginalet då han själv kunde laddat ner det och brännt ut i samma syfte.
Sedan kan man undra varför knattarna knäcker kopian när Kalle väl köpt orginalet då det är lagligt att kopiera för eget bruk.

GalaXyBloggen sa...

Bra inlägg. jag bloggade om det själv och "lånade" din bild. Det är väl ok antar jag? Jag länkade till dig.

/Mats

Ravenna sa...

hehe, bilden är inte min, den är lånad och vidarespridd. =) Vet faktiskt inte varifrån den kommer från början.

Stella och Molly

Stella och Molly