torsdag 4 juni 2009

Kulturens resa från exemplar till flöde

M3 har skrivit bra. Han har verkligen förstått att problemet i fildelningsfrågan egentligen handlar om en obalans i tillgång och efterfrågan. ”Rättighetsinnehavarna” försöker kränga någonting som det inte finns någon efterfrågan på, och de försöker korrigera detta genom att tvinga och skrämma folk till att efterfråga produkterna. Men en marknad fungerar inte så.

Ett naturligare beteende hade varit att undersöka vad som faktiskt efterfrågas, och sedan erbjuda detta till rätt pris. Så agerar en affärsman. Så agerar en smart människa.

Jag vill titta på kulturens framtid med nya ögon, och verkligen se till de möjligheter som finns idag utan en mängd förutfattade meningar om vem som ska kunna leva på vad. Sätt det åsido en stund. Titta på vad vi har.

Vi har ett världsomspännande nätverk som är en kanal in i miljarder människors liv.
Vi har tekniken för att kunna producera och duplicera kultur till mycket låg kostnad.
Exemplaret har blivit ointressant. Det har ersatts av ett flöde.

Jag kommer faktiskt att tänka på fremen-folket i Frank Herberts mästerverk Dune. Mer specifikt på filmatiseringen av David Lynch, en av mina favoritfilmer. Fremen-folket bor på en öde ökenvärld där inget regn någonsin faller, men de samlar och sparar in fukt och lagrar det under marken för att en dag kunna förändra planetens yta. Vatten är liv. Vatten är sällsynt och värdefullt – någonting som människor kan döda för. Vatten mäts noggrant och varje deciliter har ett högt pris. Och sedan kommer Paul Atreides med regnet.

Och efter regnet, då? När regnet har fallit på ökenvärlden och svämmat över den och förvandlat den till ett frodigt landskap där vem som helst kan dricka sig otörstig i floderna, kan man fortfarande sälja vatten per deciliter? Stämma de som dricker ur floden, införa lagar om att endast vissa företag får syssla med vattenhandel och dämma upp floderna så att dammens ägare ska kunna kontrollera och sälja vattnet.

Internet är regnet som har fallit på kulturvärlden. Det har rivit ner alla kommunikationshinder, alla distributionshinder, och många produktionshinder. Kultur skapas inte längre mödosamt i enskilda exemplar, nej, det flödar. Kulturen har drastiskt ändrat form. Från exemplar till flöde.

Upphovsrättsindustrin vill begränsa det flödet genom att bygga dammen och installera en kran, från vilken man kan köpa sin kultur i små doser för dyra pengar. Som det var en gång i tiden, när kultur var en dyr och begränsad vara.

Kan ni se den bilden, och hur löjlig och samtidigt skrämmande den ser ut? Jag ser en lång rad med gråa människor som står och köar till kulturdammen, med varsin flaska i handen och en bunt sedlar i den andra. Dammen håller på att spricka och var och en avkrävs på extra pengar för att man ska kunna laga den.

Låt upphovsrätten vila i frid, skriver idag Henrik Brändén i SvD. Ja, det är kanske dags. Vi måste titta framåt och hitta nya sätt att förhålla oss till kultur. För trots allt är inte kultur lika sällsynt, dyrt och exklusivt som vatten i öknen längre. Vi befinner oss snarare mitt i regnskogen.

Och det vi behöver där, ja, det är inte någon som försöker sälja oss vatten per deciliter. Nej, det vi behöver är en guide i djungeln.

En av de möjliga framtida utvecklingarna jag ser inom kulturbranschen är det ökande behovet av ”kulturguider”. Jag märkte själv igår när jag satt och letade efter WordPress-templates till hemsidan för mitt bokprojekt, att det finns hur mycket som helst – men det mesta intresserar mig inte. Mycket är skit, en del har inte de funktioner jag behöver. Det är gratis, men inte gott. Här finns det definitivt utrymme för en guide, som gör det jobbet åt mig. Undersöker, värderar, återkopplar, länkar samman. Leder mig rätt.

Detta var dagens funderingar. Jag skriver ner dem på min blogg (som fyller 2 år den här månaden) trots att jag inte får några royalties eller reklamintäkter för att publicera här.

Läs även andra bloggares åsikter om , , ,

2 kommentarer:

Mr Profit sa...

Ah, härligt att höra referenser till Dune. Asbra film och bok (böcker)!

SBJ sa...

Bra skrivet, och gratts på bloggelsedagen :)

Stella och Molly

Stella och Molly