söndag 10 maj 2009

Man ska inte behöva rösta på Piratpartiet för att få sin integritet skyddad.

Centerns ungdomsförbunds Hanna Wagenius, som "suttit hemma och gråtit" över FRA-lagen, säger i SvD: - Man ska inte behöva rösta på Piratpartiet för att få sin integritet skyddad.

Detta efter en rad utspel från Centern nu i veckan, där man tog fram en massa högtravande förslag om en integritetsbalk, och att man måste värna mer om integriteten. Det verkar dock inte bättre än att allt integritetsbalken ska gå ut på, det är att samla alla de kränkande lagarna på ett och samma ställe i lagboken. Uppenbarligen så ser heller inte Centern kopplingen mellan FRA-lagen och en marginaliserad personlig integritet.

Hur har man mage att lansera ett integritetsprogram som innefattar att FRA ska ha rätt att tämligen godtyckligt spana i alla människors privata kommunikation?

Jo du, Hanna Wagenius, man behöver faktiskt rösta på Piratpartiet för att få sin integritet skyddad. Det är pinsamt uppenbart efter Centerns utspel den här veckan, att inget annat parti verkligen förstår integritetsfrågan. Integritetsfrågan måste ses som en helhet, där man inte bara försöker balansera integriteten mot t.ex. upphovsrätt, utan även förstår kopplingen till brevhemlighet & meddelarskydd.

Halvmesyrer och kompromisser duger inte. Antingen har vi ett skyddat privatliv eller också inte.

Centerns utspel i veckan visar bara på en enda sak: de förstår inte integritetsfrågan, men de fjäskar gärna efter röster genom att säga att de gör det.


Läs även andra bloggares åsikter om , , ,

6 kommentarer:

Rikard sa...

Alla centerpartister är inte lika kategoriska, som tur var.

Hanna Wagenius från Centerpartiets ungdomsförbund var en av dem som varnade för det i gårdagens debatt om integritetsfrågor.

– Jag och många med mig kommer att få frågor om det här i valrörelsen och jag vill inte att människor där ute ska känna att de ska behöva rösta på Piratpartiet för att få sin integritet skyddad, sa Hanna Wagenius.
Men Centerns EU-parlamentariker Lena Ek, håller inte med.
– Att människor engagerar sig i politiska frågor på ett demokratiskt sätt kan aldrig vara ett hot, säger Lena Ek."Lena Ek förtjänar beröm för att hon framhåller att folks engagemang inte är ett hot. Pinsamt att hon ska behöva lyftas ut men tragiskt nog så verkar ofta partipolitiken kräva att PP bekämpas.

Det märkliga är att detta visar på ett förakt för folkets engagemang i PPs frågor. Lena Ek står dock på sig och drar sig inte för att lyfta detta.

Pluspoäng till henne.

Hanna Wagenius sa...

Ravenna, jag tror att du missuppfattat mig. Det jag sa sa jag i vädjan till stämman när vi skulle rösta om FRA-skrivningen, inte som stöd till integritetsutspelen.

Anonym sa...

Jodå det ska vi visst.Sedan så ska vi rösta på polispartiet så att vi är beskyddade och sedan så ska vi rösta på sopgubbarna så att de hämtar våra sopor och sedan så ska vi rösta på våren så att det blir osv osv .....

Bazooka

Ravenna sa...

Hanna,

Jovisst, men frågorna hänger ihop. Det ringar mycket falskt i mina öron att man i ena stunden stödjer FRA och i nästan stund lanserar ett integritetsprogram. Det signallerar en fullständig förvirring i integritetsfrågan från Centern.

Hanna Wagenius sa...

Ravenna, det ringer jävligt falskt i mina öron också. Det signalerar dock tyvärr inte förvirring, utan falskspel.
Jag vill bara helst inte att det ska se ut som om jag på något jävla vis har gått på skiten, för det har jag inte.

Anonym sa...

@Bazooka: LOL

Stella och Molly

Stella och Molly