fredag 29 maj 2009

MAGNUM COLTRANE PRICE söker jobb

Idag skriver Magnum Coltrane Price på SVD att han inte kan leva på sin musik utan upphovsrätten och gärna skulle ta en stadig månadslön. Ja, det var ju kul. Men hur är det Piratpartiets problem att han har svårt att anpassa sin affärsmodell till verkligheten?

Magnum ser upphovsrätt som någonting han får istället för månadslön. Bara där borde varningsklockorna ringa. En musiker är en frilansande försäljare, och liksom alla försäljare har han inte kontrakt med allmänheten om att de ska köpa ett visst antal produkter av honom.

Musiken säljer bara om den är bra nog.

Hur Magnum Coltrane Price skulle vara "utsatt för fildelning" är också ett fullständigt mysterium för mig. Han album från 2001, Streetstar, ligger ute här The Pirate Bay. Och ingen seedar. Han fildelas alltså inte alls för närvarande. Inte genom TPB i alla fall. Och inte genom någon annan av de 5 andra torrenttrackers jag kollade upp.

Inte en enda människa verkar vara intresserad av att seeda stackars Magnus Coltrane Price, som har så svårt att leva utan upphovsrätt och producera sin kvalitetsmusik. Så några 25 miljoner människor, vilket han gnäller om i artikeln, är det alltså inte tal om.

Han anmärker också på att en skiva har kostat ungefär samma i ca 20 år. Det anser jag vara mycket märkligt, med tanke på att för 20 år sedan (ca år 1989) så var CD-skivan i sin absoluta barndom. Det var extremt dyrt att producera CD-skivor, det behövdes ny och banbrytande specialutrustning osv. Nu, 20 år senare, så är CD-skivan i princip gratis att framställa och intresset för den är i princip dött. Då undrar jag hur man tänker när man tycker att en CD ska kosta lika mycket som år 1989?

Magnum beskyller också Piratpartiet för att inte behandla konstnärer som folk. Nå, jag är själv konstnär (författare) och piratpartist, och det enorma stöd som jag har fått sedan jag gick ut med att jag skulle lansera en bok som e-bok och ljudbok online har varit enormt. Jag behöver inte något bolag som ordnar fram en svindyr marknadsföringskampanj och en artist som målar framsidan - jag klarar av att ragga upp folk till detta själv, genom miraklet som heter Internet.

Att leva på sin konst är ett privilegium, inte en rättighet.

Läs även andra bloggares åsikter om , , ,

32 kommentarer:

Anonym sa...

Jag tänker först spontant: "Är det inte dags att skaffa sig ett JOBB?" För mig har alltid att skapa musik eller vad man nu SKAPAR varit en HOBBY, vissa kan tjäna pengar på sin HOBBY men man måste ha en inkomst sidan av. Samtidigt kan jag inte låta bli att tänka på andra håller, har vi rätten att säga till en hel "yrkeskår" att dom inte kan finnas mer? Självfallet inte, men lika självfallet är det inte att man SKA kunna livnära sig på sin musik bara för att man skrivit en halvtaskig melodi som någon vill lyssna på. Försörja sig om artist får man nog jobba för, inte sitta o klaga på samhället. Fråga dig själv detta: Var finns alla som tände gasljusen innan elen ersatte gatuljus? Var finns alla gamla hederliga radiohandlare med liten verkstad i källaren? Svaret borde vara överflödigt... O jag är anonym för att jag KAN vara det, av egen FRI VILJA.

medelklassneuros sa...

Skitbra blogginlägg!

Jonas V sa...

Jag vill påpeka två saker.

För det första är det inte fildelningen som är problemet. Då PP vill "reformera" upphovsrätten så förnekar de artisterna/kompositörerna deras rätt till ersättning då deras verk spelas på radio eller TV. TV3, Kanal 5, RixFM med flera har under flera år kämpat för att artisterna INTE ska få betalt då de spelas. Deras dröm kommer kanske snart gå i uppfyllelse? Glöm inte detta, då ni i blint raseri vill riva upp upphovsrätten; ni går vissa storbolag till mötes med detta. Att TV3 betalar artisterna skadar väl inte er som tittar på TV3 eller?

Det andra är föraktet mot artisten. Den senaste tiden är det helt okej att kalla oss parasiter och stenåldersmänniskor, om inte elakare än så. Att vara kompositör är inget riktigt yrke, tycker man, även om det går långt bakåt i tiden. Det är märkligt att man bara kan värdera arbetet om man har månadslön, och det tänket går genom hela kultursektorn. Exempelvis går de flesta med på att ge lön till någon som promotar musik, men inte till någon som gör musik; man ger gärna pengar för att undersöka vilken musik ungdomar lyssnar på, men aldrig för att göra musik till ungdomar. Visst är det märkligt? Ska vi ge skattepengar till kultur är det väl bättre att de som verkligen producerar något får de stackars stålarna, än några som sitter och vänder papper på musikaliska akademin? Just nu går det två kulturarbetare på varje konstnär i detta land. Dit går våra kulturskattepengar. Konstnärerna får oftast ingenting.

Pierre Eriksson sa...

Många har drömmar även jag hade... Älskar att fotografera men alla blir inte en Matthias Klum och får betalt att åka och påta djur i hela världen. Jag fick bli först en lantarbetare sedan en personlig assistent och i framtiden kanske en behandlingsassistent som på sin fritid får plåta djur/natur där jag har tid och råd att göra det.
Alla kan inte stå i toppen i sitt gebit... jag är en av många som får nöja sig att bli glad om någon säger schysst bild eller att någon köper den på ex. Stockphoto för en dollar. Mellan berömmet och ett par dollar får jag jobba... detta faktum beror inte på folks illvilja utan att min talang räcker inte fullt så långt jag vill.

Richard sa...

Bra inlägg!

Det är dags att Magnum Coltrane Price växer upp och skaffar sig en fast inkomst. Hur f-n kan man tro att man är berättigad till ersättning bara för att man gör nåt man gillar? Vi andra kallar det hobby, och de flesta går back på det. Själv har jag fotoutrustning för ett femsiffrigt belopp. Varför får inte jag betalt för bilderna jag producerar?

Ravenna sa...

Jonas V, jag tror att du missar den lilla detaljen med att PP inte vill ta bort upphovsrätten. Om man utnyttjar ett verk kommersiellt, vilket VT3, Kanal 5, RixFM m.fl. gör, så anser vi att de ska betala rättighetsinnehavarna för detta.

PP vill alltså inte "riva upp" upphovsrätten - det har du missförstått grundligt.

jacid303 sa...

Man måste ha en hållbar affärsmodell. Jag kan inte leva på min musik (för smal genre), men inte gnäller jag för det. Det är ju roligare att folk lyssnar på det man skapar än att man springer runt och gnäller för att ingen tycker det är bra nog att betala för. Är man en mindre artist som inte vill jobba benhårt för att lyckas är det snarare underligt/tur om man kan försörja sig på det.

Alla mina låtar är helt fria och går att tanka ner bäst man vill och har man tur dimper det ner lite stålar till en pizza för att nån gillade en låt. Jag gör inte mer eller mindre låtar för det. Skapande har inget pris, det kommer när det kommer. Men om ingen lyssnar är det ju ganska poänglöst det där med skapandet.

Blev lite mycket där. Sorry. Vad jag ville säga var att Magnum nog får skaffa sig ett jobb om inte hans affärsmodell är stark nog, precis som alla andra egenföretagare.

Jonas V sa...

Nja, jag har sett hur det såg ut från början. Först hette det "Avskaffa upphovsrätten -nu!" som sedan blev "Reformera upphovsrätten -nu!" och så vidare. Sedan blev det fem år efter tillkomsten, en löjligt kort längd med tanke på hur verkligheten ser ut. Här har man ingen koll, utan räknar mer efter hur sommarhitarna brukar leva... Det är taget helt ur luften, utan någon som helst argumentation. Annan musik kanske inte ens kommer ut på skiva förrän tre år efter tillkomsten, och inom exempelvis den klassiska musiken är det än längre tidsspann. Jag tycker livstid är rimligt. (plus 70 år kan jag skippa :) ) Ska pengarna gå till någon, så är det upphovsmannen.

Resten kommenterade du inte, så jag antar att du håller med.

Jonas V sa...

Vidare tycker jag då även att politiker inte bör ha lön. Politik är något man brinner för, inget man ska tjäna pengar på. Vill de ha lön kan de skaffa sig ett riktigt jobb. De ska inte parasitera på mina skattepengar för att sitta på möten och såsa. De riktiga politikerna tror jag gör sitt jobb ändå.

Vill de sedan ha pengar för det de gör kan de lägga upp en donate-knapp på sin hemsida, och sälja t-shirts på torgmöten. Tänk själva va, säg att 500pers röstar på personen, och kanske hälften av dem köper en t-shirt för 100 kr. 250X100kr= tjugofem tusen spänn!

Ravenna sa...

Jonas V, mig veteligen har PP aldrig haft som linje att avskaffa upphovsrätten som helhet. Aldrig.

Här, http://www.piratpartiet.se/valmanifest2006 hittar du valmanifestet från 2006, när partiet var nytt. Redan här talar vi om "en reformerad upphovsrätt".

Vad jag tycker om PPs föreslagna fem år kan du läsa om här: http://ravennasblogg.blogspot.com/2008/05/lngden-p-upphovsrtt-en-frfattares.html. Kort sammanfattning: jag anser att 5 år är för kort tid, och ser det som ett öppningsbud och inte ett absolut krav. Personligen anser jag ca 20-25 år vara rimlig ekonomisk skyddstid för ett verk. Har man inte lyckats slå mynt av sin skapelse efter 25 år så är det dags att ge andra en chans.

Gällande politikerlöner så har vi minst två personer i PP, Rick Falkvinge och Christian Engström, som har arbetat hårt i flera år utan någon lön alls - de har levt på sparade pengar. När man dock väljs in av folket till en position i regering eller parlament så måste man ha någonting att leva på - vill folket ha en person på den positionen så får folket också betala personens lön genom skatten. Dock anser jag politikerlöner vara onödigt höga.

Jag menar det jag säger, och jag håller inte med om någonting bara för att jag inte bevärdigade dumheterna med en kommentar.

Jonas V sa...

Det är inte mitt problem om Christian och Rick har jobbat gratis. Vill de ha pengar får de se till att ta betalt för det de gör, men blanda inte in mina skattepengar i det här. De ska gå till sjukvård och skola, inte två lata typer som sitter och jäser framför Pirate Bay. Jag trodde de gjorde det här för att de brann för integriteten, inte att de vill tjäna pengar på det? Att de har använt sina sparade pengar under kampanjen är inget argument: varför ska de ha betalt för något de gjort innan, nu?. Nä, skaffa er ett riktigt jobb vid sidan om istället.

Ja, du förstår väl kanske min sarkasm här. Vissa yrkesgrupper anser vi det vara självklart att betala, andra inte. Självklart tycker jag att folkvalda ska ha lön, eftersom de bidrar till samhället. Tyvärr tycker de flesta inte att konstnärer bidrar på samma sätt, och dem kan man lätt klanka ner på...

Jonas V sa...

"Jonas V, mig veteligen har PP aldrig haft som linje att avskaffa upphovsrätten som helhet. Aldrig."

Då får jag nog säga att du inte har koll på partiets historia. För här har du fel. En enkel sökning på wikipedia visar att partiet den 15:e jan 2006 ändrade sin ursprungliga åsikt om ett totalt avskaffande till en reformering. :)

Olof Hansen sa...

Jonas V: Det finns en uppsjö alternativ som skulle lösa problemet långt bättre än upphovsrätten; skulle en rimlig del av pengarna faktiskt gå till upphovsmännen/artisterna skulle man kunna försörja 10-20 gånger så många skapande för samma pengar som konsumenterna spenderar nu.

Till och med STIM modellen, med alla sina brister, fungerar bättre än den faktiska upphovsrätten i sig (även om de korsbefruktar varandra med defekter så går en större del av de pengarna till avsett mål).

Men det är av tveksam nytta att ta fram rationella modeller; industrin är överhuvudtaget inte intresserad då det skulle ge dem mindre i fickan hur man än gör, och alltför många går fortfarande i deras ledband för att det skall vara någon poäng. Debattnivån hamnar ändå oftast på 'stöld!' och 'hur skall vi överleva!' nivån. Som du noterar.

Sen är det nog frågan om det ändå inte är för sent för konstruktiva lösningar. Nästa och nästnästa generations delningsnät är redan här idag, snabbt pådrivna av saker som IPRED och HADOPI. De närmar sig den absoluta ospårbarheten, med resultat att diskussionen snart är irrelevant i vilket fall.

Andreas sa...

Riktigt bra skrivet!

Martin a.k.a NPC]Otyg sa...

Är det någon som vet hur lätt det är att KÖPA MCP's musik då?

Han har ett album till försäljning på CDON, och inget på Ginza (men han verkar medverka på tre album där).

Skivlagret verkar ha två skivor och en skiva där han medverkar.

Så för att sammanfatta; om kunderna inte kan hitta skivorna så kan ingen köpa dem, i MCP's fall så är det inte fildelningen som är problemet...

Sonny Sumo sa...

Och vad i helvete ger er rätt att pissa på artister som ger uttryck för sina åsikter i media??
Ska man nå upp till en viss nivå av cred innan man får yttra sig?

Å Vem fan är Ravenna? Har aldrig hört tals om människan. Varför yttrar hon sig?

Och ni som vet allt om affärsmodeller och hur artister ska tjäna pengar, ta och gör slag i saken och starta upp tjänster där artister kan få betalt för sin musik. Ni blir snorrika på två röda.
Det är ju så enkelt.....

Jonas V sa...

@Olof hansen

Jag hänger inte med i ditt resonemang, vaddå upphovsrätten kontra STIM-modellen? Pratar du månne om någon typ av idé till hur "fri" nedladdning skulle kunna gå till? För STIM går ju ut på att de tar tillvara upphovsmännens rätt till ersättning...

Nåja, jag är inte lika pessimistisk. Spotifaj har givits som exempel massa gånger i debatten, och det är ju en utmärkt lösning, inte sant? All musik tillänglig, och upphovsmännen får lite stålar. Enkelt, gratis och lagligt. Jag tror nog att ett större användande av denna tjänst har dragit ner den illegala fildelning av musik. För vem orkar tanka ner 4gig med bootlegs och extramaterial när man bara vill höra Roxanne med The Police? Gör det enkelt att göra rätt, och folk kommer vara lagliga.

Tyvärr har det blivit så infekterat. Hade Spotifaj kommit för några år sedan hade det varit enklare, nu bojkattar en del allt som ger pengar till upphovsmännen på pin tjiv. Det är synd. Men jag tror ändå att denna typer av tjänster kommer ersätta tankningen från TPB, för att det är en smidig tjänst. Som dessutom är laglig.

Alltså, jag tror inte som du att loppet är kört.

Anonym sa...

instämmer MAGNUM COLTRANE PRICE borde skaffa sig ett nytt jobb för musiken värkar inte vara riktigt hans grej, folk lyssnar inte ens på på den musik han gör.

Anonym sa...

@ Jonas V
Engström har pengar från sitt IT bolag han sålde och Falkvinge lever på donationer som vissa av oss piratpartister är villiga att ge honom så han aktivt kan jobba enbart med partiet och politiken. piratpartiet använder inte skattepengar bara ungdomsförbundet gör det och det borde dem med all rätt efter som det är Sveriges största. så du är ganska dåligt informerad och som sagt piratpartiet vill inte avskaffa upphovsträtt så att den passar den nya tekniken och inte är bakåt strävande i förmån för en film och musik industri som inte vågar ändra påsig, patenten är dock en helt annan historia.

Patent skadar mer idag än den gör nytta, Afrika, Kina och Indien kan inte bygga upp en miljö vänlig infrastruktur för att allt är patenterat. de har inte råd att spendera pengar på jätte dyr patent och det är inte rätt att hålla tillbaka globala utvecklingen i länder på grund av att Patent havre vill ha miljard belopp som inte utvecklings länderna kan betala, det handlar nog i större utsträckning om att ingen vill ge Afrika en chans att etablera sig för pga oljan, guldet och diamanterna så dom vill exploaterad i landet, efter som dom inte kan etablera El-kraftverk i dem olika länderna Utan EU och FN säger att ni får använda Vindkraft eller Solenergi men får inte bygga kol eller olje-kraftverk så säger vi princip till Afrikas länder att ni får inte utvecklas. avskaffa patenten i 15 år för utvecklingen men inte vapen patent vapen bör inte få tillverkas fritt nånstans och i sånt fall bara för defensiva syften.

Klas sa...

Läste på nån annan blogg: Piratpartiet är ett populistiskt parti som lockar väljare med de enkla slagorden: "det är okej, du behöver inte betala - mer gratis åt folket!" ... om några år kommer Snatteripartiet med samma slagord. Klart det lockar väljare!

Anonym sa...

Jag kan inte låta bli att skaka lite åt huvudet på folk som inte ser djupet i debatten och bara vill skylla på Piratpartiet... jag förstår heller inte hur Piratpartiet är synonymt med fildelning. Jag fildelar inte och jag är piratpartist och jag känner många som inte fildelar men som röstar pirat. Men OMG hur kan man rösta som tjuvar och banditer när man inte vill ha allt gratis?! Jo eftersom våra grundlagar grusas sönder för att "kulturarbetare" ska ha rätt till betalt.

Jag är inte villig att offra brevhemlighet, personlig integritet och ett fritt internet för att någon grupp ska ha rätt att tjäna pengar. Att det råkar vara musiker/filmskapare är inte poängen. Om samma hade gällt för byggnadsarbetare eller för lärare hade jag protesterat lika högt.

Lär er att debatten är högre upp än "fildelning är stöld" så kanske ni kommer nån vart.

Angående "Vem är hon och varför har hon rätt att yttra sig" så kan jag ju bara svara att i en demokrati har alla rätt att yttra sin åsikt. Den rätten försvinner inte bara för att du inte håller med.

Till Rovenna: Bra inlägg! Och diggar ditt initiativ till bokutgivningen! :)

Anna Högberg sa...

Sonny Sumo m.fl.

Nej, man måste inte uppnå en viss cred för att få yttra sig i debatten. Däremot måste man, om man vill bli tagen på allvar, ta den debatt man ger sig in i på allvar. MCPs inlägg går inte djupare än "jag måste ha upphovsrätt för att få betaaaaalt". Då missar han helt dimensionerna med rättssäkerhet, tekniska framsteg, meddelarskydd mm. Nivån som han skrev sitt inlägg på är bäbisnivån i debatten, och alla seriösa debattörer har redan tagit sig förbi denna nivå. Fildelningsfrågan är djupare och mer nyanserad än så - det handlar om MER än bara om hur artisterna ska få betaaaaalt.

Och vem jag är... ja, nu kan du inte säga att du inte vet det längre, eller hur? Eller måste man ha ett skivbolag i ryggen för att få yttra sig i debatten?

Anna Högberg sa...

Angående Spotify så vill jag mena att det är en tämligen dålig lösning. Man kan bara lyssna i datorn, utbudet är begränsat och man kan inte använda eller kopiera musiken eller spara den i något annat medium.

Spotify är överreklamerat. Enda anledningen till att de har nått någorlunda framgång är för att det ännu inte finns några musiktjänster som musikbolagen samarbetar med.

Pierre Eriksson sa...

Spotify börjar så smått röra sig till andra platrformar. Nyligen läste jag om en lösning till telefoner med Android som operativsystem... vartfall en början.

BP sa...

Det kan inte vara så att han redan har ett extrajobb. Att han är avlönad av APB?

Taura-Tierno sa...

Jag har aldrig hört talas om artisten i den där artikeln, och om han inte kan livnära sig på sin musik kanske han borde skaffa ett jobb vid sidan av. Är det dessutom så att folk faktiskt inte fildelar hans musik på de stora sajterna ... vad har han då att gnälla över?

I övrigt så tycker inte jag heller att man ska sänka den kommersiella upphovsrätten till bara 5 år. Men jag ser det som orimligt att piratpartiet får igenom sin ideologi till 100%, precis som de flesta partier. Alla får ju kompromissa.

20-30 år tycker jag definitivt vore en okej period där pengarna går till upphovsrättsinnehavaren. Även om den ska vara längre så tycker jag verkligen inte att det ska vara längre än livstid. Att barnen eller bolagen ska kunna leva på sina föräldrars 60 år gamla verk känns ganska udda.

Anonym sa...

Den där snubben poppar ju upp lite då och då och ventilerar sin ilska.

Jag tror han mest är sur för att ingen verkar vilja fildela hans låtar nånstans.

Anonym sa...

Ja visst är det märkligt när någon som INTE fildelas klagar på fildelningen?

Anonym sa...

Om en cd-skiva kostar samma vad har hänt med priserna på cd-spelare?

Från 1000-lappar till 100-lappar.

Thats the way to go!

tantrikblog sa...

Jag vill gärna ta MCP i försvar som människa och artist, även om hans artikel är skräp.

Så det gör jag på min blogg:

http://tantrikblog.wordpress.com/2009/05/21/magnum-coltrane-price-en-fantastisk-artist-men/

disa sa...

花鄉,愛情海,百威,為楓精典,比佛利,新阿里山,儷京,御花園,風華,溫莎堡,晴海冷泉,紐芬堡,歐悅,名湖水岸,歐悅,萬里仙境,北極星,皇居,禾楓.湯泉,香緹,湯野,水漾,金色河畔,戀愛,新阿里山,皇家花園,山櫻花,名家,風華,美麗殿,艾蔓,薇星,皇城,泰皇,風雅頌,欣歡,名爵,竹田驛站,薇星,風雅頌,愛摩兒,墾丁,雅柏,天母,威斯堡,嘉賓閣,伊都,衣蝶旅店,樹林月圓,萬里仙境,北極星,華都飯店,馥嘉商務,唐城,雙橡園,百老匯,紫園,夏卡爾,竹林雅緻,好來屋,馬德里,湖山度假,蔚藍海岸,約客頂級,儷灣,真善美,歐香,愛莉園,人客

Anonym sa...

Bra skrivet, efter mitt lilla och ganska personliga inlägg så har jag fått ta emot både förolämpelser och hot/hat. Nåväl, inte så förvånande.
Kul iallafall att nån förstod kontentan.
Hur som helst så lever jag på min musik och turnerar världen över men vill iallafall behålla upphovsrätten då det är en rättighet för alla människor, ( även om de flesta verkar ha missat det. ) Den är ju till för oss "människor" så att vi har nåt mot de stora hemska företagen när vi nu kommer på någon lösning eller skapar något de kan tänkas vilja exploatera eller använda. Vi, folket har då upphovsrätten på vår sida, att folk vill ta den rätten ifrån de som nu skapar bara för att dom själva inte hjälper till att fylla internet med något värdefullt är fantastiskt. Hursomhelst är jag ledsen att journalisten fick det att framstå som att jag inte kan leva på min musik, det är fel. Jag har levt på mitt musik skapande i hela mitt liv på ett eller annat sätt. Släpper ny...oj ja just det, plast skiva i Europa, skiter i att distrubera den i Sverige faktiskt. Åker på världsturne med band jag proddat, jobbar vidare helt enkelt, skänker dessutom pengar till Läkare Utan Gränser ifrån det jag tjänar på min "hobby". Hej då. Magnum.

Stella och Molly

Stella och Molly