måndag 25 maj 2009

Grabbiga Piratpartiet

Piratpartiet får då och då kritik för att vara grabbigt, och den typiska PP-medlemmen målas ut som en 20-årig ung man.

Jag har på senare tid kommit till insikt i att ett av problemen ligger i partiets interna kommunikation. Den osar manligt tänkande. Särskilt reagerar jag över chattkanalerna, där det ses som något slags ”facit” att en chattkanal ska vara strukturerad, rak och resultera i en chattlogg som kan läsas ungefär som ett protokoll. När en konversation drar iväg från spåret så skriker någon ”OFF TOPIC!!!” och syndaren förpassas till en kanal för skitsnack.

Jag förstår behovet av att hålla strukturerade möten, och när man samlar människor vid en viss tid för ett visst syfte, ja, då vill man ha det strukturerat och utan utvikningar. Men en löpande chatt, där man kan hoppa in och ut, och delta som man känner för… ja… jag tror inte att tjejernas problem i PP beror så mycket på en grabbig ton, utan på en grabbig struktur.

Nu blir jag väl lynchad av feminister och manlinister (vad heter pojkarnas motsvarighet?), men jag tänker ändå generalisera och köra lite könsfördomar. Ni får förlåta mig det och ta det för vad det är: generaliseringar. Det kanske inte stämmer in på just dig.

Den manliga chatten är rak, enkelspårig och resulterar i ett protokoll. Den typiske manlige deltagaren vet exakt vad som hör till ämnet och vad som inte hör till ämnet, och han har inga problem med att separera de två. Ämneschatten ses som ett löpande styrelsemöte där löst prat icke skall förekomma. I andra chattfönster kan man kommentera och även prata brudar och bärs. Det sociala är tydligt separerat från den praktiska funktionen.

Den kvinnliga chatten är snirklig och fyller inte bara en praktisk funktion, utan också en social, som inte är så lätt att separera från själva sakfrågorna. Det sociala är sammanvävt med den praktiska funktionen. Man kommer in på sidospår, det är en lösare atmosfär, och kommentarer om Johnny Depps häck kan (och bör) dyka upp med jämna mellanrum. För den manliga hjärnan är det kanske ofattbart hur ovan nämnda häck relaterar till frågan om medicinpatent, men för den kvinnliga hjärnan är det fullt möjligt att kommentaren kompletterar samtalet och att sidospåren skapar en trygghet och en atmosfär som bidrar till lösningen på problemet.

Den kvinnliga hjärnan separerar inte de två frågorna, och när mannen brölar ”OFF TOPIC!!!!” så avbryter han en viktig social interaktion som för kvinnan är ett steg mot att lösa problemet. Ett steg som är integrerat i processen. Att bli utkastad till en skitsnackskanal för att man tacklar ett problem på ett fullkomligt naturligt sätt känns självfallet inte bra.

Jag tror att grabbigheten i PP inte är relaterad till språkbruk, utan till att den manliga modellen för kommunikation ses som ett facit, vilket skuffar den kvinnliga modellen åt sidan. För att modernisera ett gammalt ordspråk så kan vi säga:

”Män är från Skype, kvinnor är från IRC”. Män vill ha en backlog, ett lättläst protokoll. Kvinnor vill ha en enkel chatt som fyller en social såväl som en praktisk funktion.

Min uppmaning till partiet blir: släpp in kvinnfolket! Ifrågasätt det ”facit” som många nu sitter med, där en chatt ska delas upp i on-topic och off-topic med en hård gräns och en OT-polis som brölar ut: ”OFF TOPIC!!!!”.

Kunde man öka toleransen för off topic något, och lämna lite mer utrymme för sidospår, så skulle mycket vara vunnet. Atmosfären skulle bli tryggare, man skulle inte avbryta andras sätt att bearbeta frågor och det skulle ge tjejerna mer utrymme utan att de ska behöva uppföra sig som karlar för att få det.

Vi tänker på olika sätt. Vi pratar på olika sätt. Vi är olika, som individer och som män och kvinnor. Det stör mig inte det minsta att PPs chattar har grov jargong emellanåt, men det stör mig att den maskulina strukturen ses som ett facit, och den feminina som ett fel som behöver åtgärdas.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,

19 kommentarer:

xor sa...

Det där liknar över huvud taget inte min syn på IRC och Skype, eller kvinnor och mäns kommunikationsmönster.

Partiledningen, som nästan bara består av män, hänger på Skype. Men i Göteborg hänger alla, inklusive jag, på #gothenburg på irc.piratpartiet.se, och där har vi ganska sällan strikta och raka protokoll-diskussioner. De enda gångerna det händer att vi har protokoll-liknande diskussioner på IRC är när vi har begränsat med tid och något måste bestämmas på väldigt kort tid, eller om klockan är efter 01:00, typ. (Det här har hänt två gånger, vad jag vet.)

Jag vet inte riktigt varför partiledningen skulle vilja ha så tråkiga diskussioner, men det kan ju bero på att de oftare måste fatta massor med beslut. Tja, eller så kanske de är tråkiga. Vem vet :)

Kanske är det så att det finns en åldersklyfta även _inom_ piratpartiet. Partiledningen består ju av lite äldre pirater som kanske väljer färdigpaketerade lösningar som Skype framför mer sociala (och öppna!) alternativ som IRC.

IRC äger. Skype är fail, backlog får man ju om man använder irssi + screen :D

E-mannen sa...

Det du EGENTLIGEN säger är att IRC är bättre än Skype och i den frågan håller jag tusen procent med oavsett att jag är en man. :-)

Fahrenheit451 sa...

Väldigt bra iaktagelse och en berör en synnerligt aktuell fråga för hela piratrörelsen. Hur ska vi befria oss ifrån grabbigheten och bli ett parti där alla kan känna sig välkomna? Irc eller Skype, kanske var en felträff, men att spåna in på det är kanske att missa den mycket viktiga poängen?

Mind sa...

Jag har endast en gång blivit skälld på för att vara off-topic och det var av mitt ex :P.

Så, jag tror att det där med typiskt grabbigt och kvinnligt är väldigt... hmm, subjektivt, varierar från person till person och från generation till generation. De tjejer jag pratat med som är med i Piratpartiet har inte ens reflekterat över det där med grabbighet och har aldrig känt sig bortstötta på något vis, endast inkluderade och uppmuntrade.

Personligen har jag aldrig stött på ett faktiskt riktigt problem eller situation som behöver åtgärdas eller ens hört talas om ett faktiskt riktigt problem förutom just fördelningen i sig som ses som ett problem, utom av de tjejer som är med.

Jag tror snarare problemet i sig kan vara att utomstående TROR att det är väldigt grabbigt och att det i såna fall utgör ett problem.

Det kan hända att jag har fel om detta eftersom jag ju bara är en person, jag kan omöjligt se hela bilden, jag skriver bara om de erfarenheter jag har haft.

Anna Högberg sa...

IRC eller Skype kvittar mig egentligen.

Det jag vill problematisera är lite VARFÖR vi chattar, och VARFÖR man gör in för att separera den sociala funktionen.

Det är det gäng som man pratar sakfrågor med, just nu, som man vill anknyta till på ett personligt plan.

TBH så tycker jag att backlogg är obehagligt. Chatt är som ett samtal för mig, och jag gillar egentligen inte att det loggas.

Henrik Enblom sa...

Skype är skit, IRC is the shit :) Jag kan få backlog genom att bara hänga kvar..

Och jag vill ha backlog, men en hyggligt "ren" sådan, inte för att betrakta det som sagts som ett facit utan för att kunna "hänga med", kunna fortsätta bidra till en givande diskussion som kanske ägde rum för flera timmar sedan. Om det är en massa som jag anser vara totalt oväsentligt inkastat överallt orkar jag inte kolla igenom allt för att hitta det som kan vara viktigt och intressant att spinna vidare på,

Jag som kille, om det nu är det viktiga här (det låter underligt men jag är ju långt ifrån säker på att du har fel Anna), har svårt att se hur t.ex diskussionen om Tommi och Tammy är pojk/flick namn i Sverige och USA har med Östra distriktet att göra.

Jag är inte perfekt, det säger jag absolut inte men jag brukar ta och fundera nån tiondels sekund innan jag skriver nåt i en chat som har en topic om det hör till ämnet eller inte. och ibland kommer jag fram till att det inte gör det men skiter i OT och postar ändå, men då gäller det att det inte blir en diskussion om gröngul-randiga strumpor på 100 inlägg.

Problemet som jag ser det är att vi gemensamt inte kommit fram till vad som är topic i kanalen

Magnus Jacobsson sa...

Nu har jag inte varit på dessa möten i någon utsträckning så jag kan inte uttala mig om IRC vs Skype, men kan inte direkt se att kvinnor och män skulle uttrycka sig olika beroende på vilket program eller protokoll dom använder. Dock har du helt rätt i att kvinnor "snirklar" mer i tal där män går mer rakt på sak. Lösningen är utbildning. Män behöver utbildning om hur kvinnor fungerar (t.ex. xor, tro mig Kalle, jag var där själv förrut) och kvinnor behöver utbildning om hur män fungerar (Ravenna har fattat, jag har dock inte pratat med henne så jag vet inte om hon applicerar det hon vet). Jag skulle önska att jag hade fått denna utbildning i skolan redan, oj vad mitt liv skulle ha varit mycket lättare i kontakt med det andra könet.

Mikael Hedberg sa...

Mycket läsvärt... det kan mycket väl finnas en poäng där, även om jag inte varit med tillräckligt mycket på irc/skype för att kunna kommentera just det.

Däremot ställer jag mig lite frågande till om det skulle vara IRC/skype som gör att vi får en "grabbig" bild. De som rapporterar om vår grabbighet hänger väl inte på skype-möten?

Män och kvinnor kommunicerar på olika sätt, och jag har en känsla av att vi i det samhälle vi lever i gärna dras åt det ena eller andra hållet när könsfördelningen är överväldigande åt ena eller andra hållet -- säg 75%+ män eller kvinnor så tenderar kommunikationsmönstret att bli mer grabbigt eller tjejigt. Lösningen borde vara att lyfta fram tjejerna mer, för att helt enkelt locka in fler tjejer och balansera upp.

PS. Feminism kommer från attributet "feminin" för kvinnlig -- den manliga motsvarigheten blir alltså maskulism, från maskulin, men jag tror den längre formen maskulinism är mer vanlig helt enkelt för att den låter bättre.

Rebecka sa...

"...och kommentarer om Johnny Depps häck kan (och bör) dyka upp med jämna mellanrum. För den manliga hjärnan är det kanske ofattbart hur ovan nämnda häck relaterar till frågan om medicinpatent, men för den kvinnliga hjärnan är det fullt möjligt att kommentaren kompletterar samtalet och att sidospåren skapar en trygghet och en atmosfär som bidrar till lösningen på problemet. "

Men kom igen! Är du allvarlig? Snacka om att cementera fördomar om tjejer som ytliga bimbos...

Thomas Tvivlaren sa...

"Män är från Skype, kvinnor är från IRC”"Haha, sug på den John Gray!

I övrigt tankeväckande även om jag aldrig själv lagt något kvinnligt/manligt perspektiv på chattandet...men så klart det finns skillnader även här.

Qer sa...

"Men kom igen! Är du allvarlig? Snacka om att cementera fördomar om tjejer som ytliga bimbos..."

Hur fick du det där till ytliga bimbos? Att INTE kunna uppskatta Johnny Depps häck (vilket tom jag gör trots att jag är heterosexuell man, den är snygg i alla fall) tyder på en ytlighet i form av att man ignorerar det känslomässiga och höjer upp det intellektuella till nån slags absurd korrekthetsnivå. Tvärt om vill jag påstå att det är fullt normalt att uppskatta Johnny Depps häck (min sambo gör det gärna) och att INTE uppskatta den tyder på nån slags sexuell förträngning eller till och med akut moralism. Däremot tänker jag inte sticka under stol med att jag hellre, som representant för det manliga släktet, hellre betraktar det övre, främre partiet på tex Julia Roberts (även om sitsen inte är fel den heller).

Fysionomistudier är fullt mänskligt, jag ser tex inte något problem att jag ibland kan notera att vissa av mina kvinnliga (och en del manliga, faktiskt) kollegor har vackra s.k. attribut. Det är förstås inget jag brölar ut med ett "SCHYSSTA RATTAR!" eller liknande pubertalt eller för den delen låter påverka det professionella arbetet, men det är ändå en iakttagelse jag emellanåt gör. Fördomar kan man ha om allt, men att ha det mot den mänskliga naturen verkar kontraproduktivt. Och nej, jag är inte heller speciellt bra att hålla mig till "styrelseprotokollet", trots att jag har snopp och skägg. ;)

Anonym sa...

Håller delvis med - ja jag är man.

Det jag håller med om är att det ofta förekommit OT-poliser i de möten jag varit med i. However det är ju inte bara i möten på nätet utan också IRL.

Dock tror jag att det ibland behövs ett kort rakt beslut som också gärna skall vara protokollfört men det kan man ju isf upplysa om och be om respekt för. Vid andra tillfällen är det mer en disskusion och där ingår onekligen OT-tänkande. Däremot får inte OT-kommunikationen bli syftet med mötet.

Sedan tror jag att man kanske skall undvika att kommentera Jonny Depps bakre anatomi överhuvudtaget i en "officiell" kanal. Detta inte pga. att jag är man utan pga. normalt hyfs. Skulle jag sitta i ett möte på jobbet och kommentera U-ringningar skulle jag snabbt bli stämd för sexuella trakasserier av de kvinnliga medarbetarna. Det ingår nog i allmän god ton att inte ta med sin sexualitet in på ett möte oavsett kön och form av sexualitet (tror att skrivmaterials fetichister IRL kanske är undantagna men borde iaf. låta bli att praktisera under mötet).

Mvh
Fredrik Larsson

Pelle sa...

Tack för en bra och belysande bloggpost! Jahg kan inte annat än att hålla med (och jag är en man).

Jag vill tipsa om en artikel som tar upp en liknande problematik, även om det då gäller programmeringskurser och olika slags förhållningssätt till hur man kan angripa ett problem.

http://www.papert.org/articles/EpistemologicalPluralism.html

Aewheros sa...

Visst finns det avsevärda skillnader mellan mäns och kvinnors hjärnstruktur. Men har verkligen kvinnor ett behov att prata om ovidkommande saker för att känna sig bekväma med ett samtal? Det tror jag är en överdriven beskrivning.

samface sa...

Skitbra exempel med Jonny Depps häck. Grejen är att dyker Angelina Jolies häck upp i något sammanhang så kan man vara relativt säker på att det uppfattas som mansgrisigt av någon. Så även om vi "grabbar" vill kunna ha lika lösa diskussioner om vad som helst så kan vi inte det för det leder förr eller senare till brudar och bärs. Prata brudar och bärs är idag förknippat med politiskt självmord. Se bara reaktionerna för att man upptäckte att Falkvinge dejtar på nätet.

Med det sagt vill jag inte riktigt hålla med dig om att vi "grabbar" skulle vara oförmögna att blanda nytta med nöje i vår kommunikation. Och vadå män från Skype och kvinnor från IRC? Jag kör irssi genom screen som är igång 24/7, backloggen fungerar tip top.

Men sen är jag ju förstås inte helt oförstående med de som tycker det blir lite väl mycket skitsnack också. Efter en arbetsdag kan det ibland handla om över 500 meddelanden på skypeo och minst lika mycket till att scrolla igenom på IRC. Är man funktionär som jag och måste hänga med i vad man kommit överens om och planerat, då är det inte kul. Förutom jobbet och partiet har jag även en familj med 2 småbarn att ta hand om också. Med det menar jag att man ibland önskar att det fanns något sätt att filtrera bort skitsnacket på.

Anna Högberg sa...

Något som har stört mig efter att jag postade det här inlägget, det är att flera har kontaktat mig och sagt något i stil med "men vi måste ju chatta topic, annars blir backloggen stökig".

I mina öron är detta som att säga när man möts för att snacka ihop sig över en fika på stan: "Nu håller vi oss till att prata om demonstrationen, för jag spelar in det här samtalet och vill inte behöva lyssna igenom ett långt band".

Släpp backlogg-eländet. Vi chattar inte för att skapa ett protokoll, protokollet skapas för att logga vad som har sagts.

Isak Gerson sa...

Good point. Just nu stormar det i Syd Piratfrågor tack vare dig. Och det behövs.

Fnx! :)

klara sa...

Det roliga är att när jag läste det här inlägget tyckte jag du var helt ute och svävade. Nu har jag länkat det två gånger på en vecka :D Har insett att det inte funkar att tvinga folk att prata om vissa saker, för samtal är till för de som är där, inte för de som kommer efteråt.

Kort sagt ska viktiga saker inte behöva hittas i chatloggar öht, de ska sparas på andra ställen. Tror att mer fasta möten skulle rätta till det här problemet oxo :)

Ravenna sa...

Haha, kul att det är aktuellt igen!

Och visst är det ett problem att man idag ofta inte skiljer på ett möte och ett samtal.

Stella och Molly

Stella och Molly