onsdag 18 juni 2008

FRA, what rough beast, its hour come round at last?


Turning and turning in the widening gyre
The falcon cannot hear the falconer;
Things fall apart; the centre cannot hold;
Mere anarchy is loosed upon the world

Idag känner jag mig betydligt räddare än igår. Igår stod valet mellan FRA-avlyssning eller inte FRA-avlyssning och det fanns hopp om mod och heder även från politiker. Idag verkar valet vara avgjort bakom kulisserna och det man egentligen röstar om är politisk prestige. Ingenting har egentligen ändrats för folket. Den nya versionen är lika illa som den tidigare – det är inte bristen på kontroller som är den egentliga kränkningen, utan själva övervakningen i sig. Det är i det steget som kränkningen sker, inte när man i efterhand visar upp informationen för andra eller motiverar det man gör. Det är bara ett spel för gallerierna, tomma garantier.

The best lack all conviction, while the worst
Are full of passionate intensity.


Jag känner mig lika trygg som om de skulle ha sagt: ”vi tänker göra det lagligt att mörda, så länge mördaren 1) bokför tidsåtgången korrekt, 2) en inspektör finns närvarande vid mordtillfället och 3) inspektören rapporterar in bortfallet till folkbokföringen.” Ändringen är en förolämpning mot folket! Att ge med sig och motivera ett ”ja” som de egentligen inte tror på med skitprat om att integriteten nu blir bättre skyddad, det är inte bara att lura sig själva utan också folket.

The blood-dimmed tide is loosed, and everywhere
The ceremony of innocence is drowned;

Jag förvånas också över brådskan, timingen och förfarandet som omger hela den här FRA-affären. Lämnas ut på remiss över julhelgen… försök att klubba igenom i tysthet… mobbing på riksdagsnivå… partipiskor som har lämnat ärr på många ryggar för resten av livet… sista-minuten-remisser i panik… nytt förslag som kompromissas igenom utan att någonting egentligen har ändrats. Vad är det egentligen som man försöker skapa?

The darkness drops again; but now I know
That twenty centuries of stony sleep
were vexed to nightmare by a rocking cradle,

Jag undrar… hur det här förslaget kommer att stå sig internationellt. Vi är med i EU, vi kan inte införa vilka galenskaper vi vill här i landet! Det finns inte en chans att en avlyssningslag, oavsett hur många kontrollinstanser som finns, ska kunna förenas med mänskliga fri- och rättigheter. Vad tycker utlandet om att vi här i Sverige tar oss rätten att spionera på deras Internettrafik bara för att den går i kablar som råkar passera Sverige? Och vad tycker egentligen näringslivet? Förstår inte riksdag och regering att de totalt förstör framtiden för Sveriges företag? Vem vill etablera sig i ett land där trafiken övervakas? Vem vill leva i det landet, oavsett hur många kontrollanter som hjälper till att kränka oss?

Hela situationen påminner mig om en dikt av Yeats. En stämning, en tanke. Bisarrt nog var det raden "the center cannot hold" som jag i huvudet komiskt översatte till "centern kan inte hålla ut", som fick associationen att ske i sinnet. Kan det vara så att politikerna oroar sig så över att hjärtat i samhället ska brister på grund av terrorism och anarki ska börjar råda, att de föder fram en tanke om en räddning... FRA... men minns det mörka slutet på dikten:

And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?



Ps, Yeats dog 1939 och hans upphovsrätt gäller därmed till 2009. Jag har varken tillstånd att använda hans dikt ”The Second Coming” eller publicera den. Men jag gör det ändå. Ds.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , ,

2 kommentarer:

Anonym sa...

Gråter bara jag tänker på det...

Anonym sa...

Bra dikt.. "The falcon cannot hear the falconer" påminner mig hur staten inte längre är i folkets kontroll. En farlig beast på rampage.

Stella och Molly

Stella och Molly