torsdag 8 maj 2008

STIM i mitt blod

I väntan på en välbehövlig makeover av min blogg så publicerar jag nu den första av många noveller som jag kommer att skriva när jag har tråkigt på jobbet eller känner mig inspirerad i allmänhet (chansen att få något skrivet hemma är dock marginellt mindre på grund av... *host*... world of warcraft).

Den första novellen heter "STIM i mitt blod". Finns länkad i högerkanten på bloggen.

Novellerna som kommer upp på min blogg står det alla fritt att sprida till vem som helst. Känn er berikade av min fantasi eller bestulna på er tid.

Kommentarer uppskattas.

Puss!

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , ,

6 kommentarer:

Nathaniel sa...

Härlig novell, tack för att du delade med dig av den! Hade gärna sett en lite längre historia, lite mer ingående detaljer. Blir nästan själv lite inspirerad att skriva min vision av STIM-samhället :)

WysiWyg sa...

Me'sa like. Faktum är att den, väldigt avlägset, påminner mig om något jag själv skrev för ett par år sedan, fast då om en utopi. *hmmm* -Ska se om jag inte kan lägga upp den. ;-)

Bara ett par saker; först så är det iaf hos mig i vänsterkanten som länken ligger. För det andra så undrar jag om det är medvetet du döpt om IFPI till IPFI?

Björn sa...

Inte alls dumt, me like. Lite inkonsekvens (hon är rädd för och undviker nätet, men en stor del av novellen beskriver hur underbart det är och hur stor avsaknaden blir) och detaljer som jag tyckte drog ner helhetsintrycket (av nån anledning känns inte delen med omedvetna piratfiler -> omedelbar avstängning från nätet realistisk för mig). Med det sagt så gillade jag den, konceptet är intressent och aktuellt.

Länken låg i vänster kant för mig också.

Björn sa...

Påminner mig om Richard Stallman novell "The Right to Read" som jag rekommenderar starkt.

http://www.gnu.org/philosophy/right-to-read.html

Fredrik sa...

Mycket snyggt. :)

jeffer sa...

Tack för din gåva Ravenna!

Kort och pedagogiskt om en av de viktigaste frågorna - ska människor få leva sina privata liv i fred. Få ostörda göra det som känns naturligt utan att regleras av andra, vare sig det är överhet eller kommersiella intressen.

Upphovsrättslobbyisterna krav som de manipulerat in i lagstiftningen i flera länder och internationella avtal, talar om att åtgärder måste genomföras som stoppar brott mot upphovsrätten. De säger inget om begränsningar, och har hittills drivit frågan så långt som de i varje läge kunnat nå, inklusive insmuggling i amerikansk antiterrorlagstiftning (detta gick dock inte - den gången, men de kommer att försöka igen).

Med lobbyns bevisligen stora makt över lagstiftarna och en agenda som inte verkar veta några gränser, så blir ditt framtidsscenario kusligt realistiskt.

I England fick inte ens kungen själv - oinbjuden - gå över tröskeln till den enklaste torparstuga. Om upphovsrättsbrott ska kunna stoppas, måste statsmakt och kommersiella intressen gå över den tröskeln, alltid och överallt.

Varför kan vi inte vara hänsynsfulla och snälla mot varandra istället? Den gamla betydelsen av uttrycket "respekt" - respekt för varandra som fria, suveräna människor...

Stella och Molly

Stella och Molly