söndag 29 juli 2007

Ir a España!

Igår hade jag tråkigt. Började chatta med Joan, som också hade tråkigt. Han hade semester och hade kommit tillbaka till Linköping från Göteborg (där det var mindre tråkigt) och letade efter något att göra på andra halvan av sin semester. Vi bestämde oss för att åka till Barcelona.


I alla fall efter att förstavalet - Rom - försvann från sistaminutensajten Lastminute.com, en väldigt rolig och lätt resesajt som faktiskt (till skillnad mot de flesta resesajter) har en lätt sökmotor (s.k. idésprutan) för folk som inte vet exakt vart de vill åka och exakt vilka datum. Så länge man vet vartifrån man vill åka så får man upp en massa alternativ. Rom 4 dagar var det vi tittade på först, men när det försvann så fanns det i princip bara Barcelona kvar av de varmare destinationerna till ett hyggligt pris. En varm destionation var vad jag var inne på först, typ runt sydfrankrike/Italien så det satte väl tonen när vi valde. Ja, det spöregnade och åskade i Linköping. Kanske hade något med valet att göra.

Mindre tvekan när jag gjorde en google-sökning på jellyfish + mediterranean och fick reda på att Medelhavet är invaderat av maneter. Maneter är det värsta som finns. På hela Jorden. Och det säger jag inte bara metaforiskt som man bara säger: bruna bönor är det värsta som finns! Nej, det är faktiskt sant på ett helt bisarrt vis. Visar man mig två bilder, en av en manet och en av en död bäbis så är det maneten jag blir mest störd av att se. Maneter är nog det enda jag fortfarande drömmer mardrömmar om. Inte för att jag någonsin har blivit stucken... och det är inte bara mördarmaneter utan till och med "snälla" öronmaneter utan trådar. Jag måste verkligen ha blivit skadad när familjen åkte ut till västkusten när jag var i lågstadieåldern och för första gången fick se kräken. Hela havet var som en enda hemsk soppa av geléklumpar, som någonting ur en skräckfilm. Jag vägrade bada och gick omkring i stövlar på stranden hela veckan. Vågade inte gå i vattnet. Även när det var få maneter så kunde det driva in stora svärmar av dem efter en liten stund och dessutom var hela stranden som en äcklig, illaluktande kompost bestående av torkande maneter och stinkade tång. Aldrig i livet. Jag hade mardrömmar långt upp i vuxen ålder om att simma ute i ett vatten jag trodde var säkert, bara för att upptäcka att jag var omgiven av maneter.

När man badar ska det vara jag och vatten och sand/sten. Inget mer. Inga långa trådiga växter och inga jävla maneter. Varken öronmaneter i miljoner (á la västkusten), enstaka smygande maneter påväg mot mig (á la stilla vatten i skymningen), döda maneter som ligger på stranden (jag går omvägar runt döda maneter på stranden, i skor), eller invaderande svärmar av stora rosa brännmaneter som det tydligen finns i Medelhavet nu.

Men men. Barcelona är ju en jättestad, större än Stockholm. Det finns så mycket att göra och så mycket att se. Och stränderna har varningssystem för maneter, dels finns det en hemsida med manetvarning för alla de olika stränderna (ush, manetvarning på 2 stränder av 7 just nu), dels så ska det finnas flaggor på stränderna som livvakterna hissar när maneter har siktats. Och det verkar som att det som det rör sig om är färgglada brännmaneter som man antagligen ser på lite avstånd, i alla fall om havet är lugnt. Jag får se om jag badar. Antagligen blir det så att jag plaskar runt nära stranden en liten stund och sedan springer upp snabbt igen. Kan hänga på stranden med en drink och en bok istället för att simma runt och vara rädd för maneter. =)

Tiden mellan nu och det att planet lyfter är halvstressig trots att det är några dagar dit:

Söndag - städa lägenheten, diska, planera vad jag ska ta med mig och sy en kjol att ha på resan. Med lite tur bio på kvällen, Harry Potter och Fenixorden med Hanna.

Måndag - möte på Profilpartner, arbetsintervju på AcademicWork, shoppa solglasögon och eventuellt en spanskabok. Pratar spanjorer engelska eller inte? Hmm. Ringa syster Sofia som jag ska sova hos i Göteborg, kolla av med Joan när och var vi ska mötas i Göteborg. Har Joan koll på biljetterna?

Tisdag - boka tågbiljett (SJ, sista minuten) till Göteborg. Är tågbiljetterna slut eller dyra, fixa Swebus. Packa.

Onsdag - frisören på morgonen. Färga håret efteråt. Fixa mat till GBG-resan. Packa klart. Städa det sista, mata katterna, åker till GBG på kvällen.

Torsdag - upp klockan 4 (fy faaaen), spårvagn ca kl 4:48, ute till Landvetter typ kvart i sex. Planet lyfter klockan 7. Räcker klockan 6? Behöver man mer tid? Har svårt att vara där tidigare med tanke på hur vagnarna går. Planet landar i Frankfurt, där byter vi plan och klockan 11:55 är vi i España!

Lovar att posta mina egna bilder senare!

Inga kommentarer:

Stella och Molly

Stella och Molly